یادداشت/ سرهنگ رسول جلایی

یادداشت/ رسانه‌ها حلقه حیات و ماندگاری فرهنگ دفاع مقدس

مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس استان گیلان در یادداشت خودآورده: اگر بخواهیم ماندگاری و جاودانگی ارزشهای دفاع مقدس به نگاه جامع پیوند بخورد، علاوه بر رویکرد ارزشی و محتوایی، باید توانایی استفاده از همه ابزارهای تبلیغی را به دست بیاوریم . اعتقاد دارم حیات ما و حیات هر پدیده اجتماعی و فرهنگی به این است که تا چه اندازه به رسانه گره بخورد.
کد خبر: ۲۱۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷ - 08November 2016

یادداشت/ رسانه‌ها حلقه حیات و ماندگاری فرهنگ دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از گیلان، سرهنگ رسول جلایی مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان در یادداشتی به بررسی نقش و جایگاه رسانه در ماندگاری دفاع مقدس پرداخته است.

وی در یادداشت خود آورده: 

هر انسان منصف و هر نگاه منصفانه فارغ از تعلقات و گرایش­های سیاسی و مذهبی باید خود را در برابر دستاوردهای بزرگ دفاع مقدس مسئول و مدیون بداند.

اقدام و رفتار جانبدارانه از آرمانها و فرهنگ دفاع مقدس ، لازمه ی نگاه و رویکرد منصفانه است.

اگر بخواهیم ماندگاری و جاودانگی ارزشهای دفاع مقدس به نگاه جامع پیوند بخورد، علاوه بر رویکرد ارزشی و محتوایی، باید توانایی استفاده از همه ابزارهای تبلیغی را به دست بیاوریم . اعتقاد دارم حیات ما و حیات هر پدیده اجتماعی و فرهنگی به این است که تا چه اندازه به رسانه گره بخورد. امروز رسانه ها با قدرت تلاقی پیدا کرده­ اند. عده ای رسانه ها را عامل تغییر در جوامع می دانند، از طرفی برخی اعتقاد دارند که رسانه ها ناقل تغییرند و نه عامل آن. اما به هر صورت رسانه ها قادرند با تسلط بر چشم ها ، گوش ها و نفرها دنیا را آنگونه که مایلند، تکان دهند.

لذا بسیاری از صاحب نظران بین جهان واقعی و جهان نمایش داده شده به وسیله رسانه ها تفاوت قائلند.

همانطور که گیاهان به آب، خاک و هوا نیاز دارند، ارزشها، هنجارها و فرهنگ دفاع مقدس برای ماندگاری به رسانه ها نیاز دارد. همانگونه که ملت ما برای حیات و هویت خود به فرهنگ دفاع مقدس محتاج است.

بخش قابل توجهی از ترویج آداب و فرهنگ جبهه در دوران جنگ تحمیلی، توسط رسانه ها  به پشت جبهه صورت گرفته است و امروز هم رسانه ها برای انتقال و نهادینه شدن آن ارزشها در جامعه نقش بی بدیلی دارند . اما آنچه که باید در فرایند منطقی این انتقال مد نظر باشد خارج شدن از وضعیت دفعی و مناسبتی به یک جریان مستمر و همیشگی  باشد. به عبارتی ترویج و تأکید بر بهره برداری از دستاوردهای بزرگ و معنوی دفاع مقدس همانند هوا و اکسیژن برای همیشه ایام مورد نیاز است و این یعنی که باید از ظرفیت رسانه ها استفاده کنیم. نکته مهم استفاده از ابزار رسانه ها آن است که باید از رسانه های فراگیر و عمومی بهره برد و نه صرفاً تخصصی. زیرا رسانه های تخصصی محل رجوع همه نیستند.

مگر بنا نداریم به ارتقای فرهنگ جامعه کمک کنیم؟ مگر نمی­خواهیم از تجربیات گذشته برای رسیدن به آینده استفاده کنیم ؟ مگر نمی­خواهیم از کسانی که برای سربلندی ایران عزیز از جان مایه گذاشتند تجلیل کنیم ؟ مگر امروز و فردا نیازمند ایستادگی ، ایثار ، شجاعت و ایمان واقعی نیستیم ؟ و مگر ...

ظرفیت رسانه ها و قابلیت انسان های مومن و انقلابی حلقه وصل و مسیر واقعی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار