یادداشت/ سردار عزت اله جعفری

انتقال ارزش های ایثارگری رزمندگان مستلزم استفاده از ابزار رسانه

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذربایجان شرقی در یادداشتی آورده: هشت سال دفاع مقدس، مملو از رشادت‌ها و پایمردی‌ها و ایثارگری هاست و امروزه بیش از هر زمانی به حفظ و انتقال ارزش‌های آن توسط رسانه ها نیازمندیم.
کد خبر: ۲۱۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۹ - 11November 2016

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از آذربایجان شرقی، سرتیپ دوم پاسدار عزت اله جعفری مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذربایجان شرقی به مناسبت برگزاری بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات یادداشتی اختصاصی در زمینه ارتباط رسانه و جنگ به رشته تحریر در آورد.

وی در یادداشت خود آورده:

اصولاً رسانه‌ها در تمامی حوادث و اتفاقات جهان امروز نقش مهم و اساسی دارند. از جمله این اتفاقات جنگ‌ها هستند که باز هم رسانه‌ها می‌توانند نقش اساسی در آن بازی کنند و می‌کنند. علاوه بر این، توان ایفای نقش تهاجمی یا بازدارندگی در جنگ‌های روانی به وسیله رسانه‌ها میسر و قابل توجه است. رسانه‌ها با راه اندازی جنگ روانی، می‌توانند افکار عمومی را نسبت به موضوعی از جمله جنگ‌ها متمرکز یا منحرف کنند و به له یا علیه جامعه هدف تبلیغ و یا تخریب نمایند.

رسانه با نشان دادن نقاط مثبت و قدرت کشور، گام در تقویت قوای نظامی نهاده و توان تقویت روحیه رزمندگان حاضر در صحنه جنگ و تهییج اذهان عمومی برای حمایت و پشتیبانی از جنگ نقش مهمی را می توانند ایفا کنند. علاوه بر این رسانه‌ها توان تضعیف روحیه دشمن را دارند؛ یعنی با نشان دادن و برجسته کردن نقاط ضعف دشمن می توانند جبهه خودی را تقویت کنند.

در هشت سال دفاع مقدس، رسانه‌های ما که عمدتاً صداوسیما، خبرگزاریها و روزنامه‌ها بودند، نقش فوق‌العاده مهمی را در آمادگی رزمی رزمندگان اسلام داشتند که از جهات گوناگون قابل بررسی است. مثلاً وقتی مردم خبرنگاری را می‌دیدند که در خط مقدم از صحنه‌های نبرد فیلم‌برداری می‌کند  و فقط سلاحش دوربین است که با آن به صحنه جنگ رفته، جرات و جسارت آن خبرنگار رزمنده، هم باعث تقویت روحیه رزمنده‌ی خط مقدم می‌شد و هم کسانی که مخاطب تلویزیون بودند، به وجد آمده، سلاح به دست گرفته و راهی جبهه‌ها می‌شدند. در یک نگاه حضور رزمنده خبرنگار که گاهی اگر لازم بود به کمک رزمنده می‌شتافت، خود یک تبلیغات موثر و مفیدی برای افزایش روحیه مردم و رزمندگان بود.

در بحث تبلیغات هم لازم به گفتن است که تبلیغات در همه عرصه‌ها مهم است. در جنگ هشت ساله ما هم ستادی تحت عنوان "ستاد تبلیغات جنگ" فعال بود که بعد از جنگ هم کارهایش در قالب‌های مختلف از جمله بنیاد حفظ آثار ادامه پیدا کرد.

پخش سرودهای روحیه بخش مثل( آمریکا ، آمریکا  ننگ به نیرنگ تو ) یا (از صلابت ملت و ارتش و سپاه ما...) یا ( ای لشکر صاحب زمان، آماده باش آماده باش...) یا با پخش پیام‌های ستاد مشترک قرارگاه خاتم‌الانبیا که به شنونده و بیننده روحیه داده، این پیام را هم می‌رساند که جنگ واقعی با آمریکاست و شروع کننده و تحریک کننده جنگ تحمیلی، این شیطان بزرگ است.

پیام دیگری که داشت این بود که دشمن اصلی ما آمریکاست و صدام آلت دست و عکس خیمه شب بازی بیش نیست. این سرودها باعث افزایش روحیه و تهییج مردم می‌شدند و مردم و جوانان با روحیه‌ای مضاعف راهی جبهه‌های جنگ می‌شدند. با تبلیغات می‌توان سرنوشت جنگ را تغییر داد.

بنظرم از دیگر رسانه‌ها که تاثیر و نقش به سزایی داشتند، می‌توان به تریبون نمازهای جمعه اشاره کرد که تحلیل‌های اتفاقات جنگ از زبان نمایندگان ولی فقیه و مسئولین و پخش سخنان گهربار حضرت امام، تبلیغات موثری جهت حمایت از دفاع مقدس و حضور مردم در جبهه‌ها بود. این بخش از رسانه مختص کشور ما بوده و شاید نظیرش در سایر کشورها نباشد.

به نظر من با توجه به امکانات رسانه‌ای کشور در ایام جنگ و تحریم‌های رسانه‌ای غرب، رسانه‌های ما بخصوص صدا و سیما نقش ارزنده‌ای داشته که نیاز به بررسی و واکاوی بیشتری دارد و کارنامه قابل قبولی از خود دارند.

نقش روزنامه‌ها با درج اخبار و خاطرات جنگ، در افزایش اطلاعات و آگاهی مردم از دفاع مقدس و نیز دفاع از کیان اسلامی ایران بسیار مفید بوده و در جهت حفظ وحدت و یکدلی و آرامش جامعه نقش قابل توجهی ایفاء نمودند.امروزه با مراجعه به آرشیو روزنامه و مطبوعات آن زمان میتوان به بسیاری از حقایق و اتفاقات دست یافت و فرهنگ ایثار و شهادت را در آن واکاوی نمود.

در این میان نقش رسانه‌ها اعم از صدا و سیما، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی بسیار مهم و حیاتی است. ارتباط نسل جوان با فضای مجازی بیش از دیگر رسانه هاست و توجه به این بخش بیش از پیش احساس می‌شود. به نظرم ما بایستی با تمامی امکانات و با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها بخصوص فضای مجازی در راستای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس تلاش کنیم.

هشت سال دفاع مقدس، مملو از رشادت‌ها و پایمردی‌ها و ایثارگریهاست و امروزه بیش از هر زمانی به حفظ و انتقال ارزش‌های آن توسط رسانه ها نیازمندیم. ساخت فیلم‌های سینمایی، مستندها . انیمیشن‌ها و.... و پخش آنها از طریق رسانه‌ها می‌تواند نسل امروز را با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس آشنا و از فراموشی آن دوران سرنوشت ساز جلوگیری کند.

رسانه ها بایستی به بسیاری از پرسش‌های نسل امروزی در باره دفاع مقدس و شبهاتی که در این راستا انجام میدهند، پاسخ دهد و این خود یک اقدام جهادی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها