جنگ در آیینه شهریور/ ۲

یکم سپتامبر؛ آغاز جنگ جهانی دوم/ افکار ابلهانه‌ای که جهان را به آشوب کشید

کودکی بی‌استعداد در زمینه هنر و نقاشی و کهنه سربازی که در جنگ اول جهانی نشان شجاعت گرفته بود جنگ خانمان سوزی را در جهان رهبری کرد که پس از پایان آن چیزی نزدیک به 70میلیون کشته برجا ماند.
کد خبر: ۲۶۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸ - 01September 2014

یکم سپتامبر؛ آغاز جنگ جهانی دوم/ افکار ابلهانه‌ای که جهان را به آشوب کشید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، در اولین روز سرد سپتامبر 1939 در ساعت ۴:۴۵ صبح، جهان شاهد غرش مهیب هواپیماها و بمبهایی بود که یکی پس از دیگری از هوا و زمین بر روی شهرهای لهستان فرود میآمدند؛ تنها به این علت که یک نژاد پرست احساس میکرد حق او خورده شده و تصمیم گرفته بود مقداری به وسعت حیاط سرزمینیاش اضافه کند! ... این آغاز جنگ جهانی دوم بود.

علل تحریک آلمان به خودکشی!

سه قدرت اصلی در جنگ جهانی اول ( 1914-1918 ) یعنی امپراتوری اتریش- مجارستان، امپراتوری عثمانی و امپراتوری آلمان، شکست سنگینی را تحمل کرده بودند. معاهداتی مثل ورسای که در نتیجهی آن باید آلمان به عنوان متهم اصلی و نیز دیگر کشورهای آغاز کننده جنگ، غرامتهای بسیاری را به کشورهای ویران شده میپرداختند بین طرفهای درگیر در جنگ بسته شد و آلمان چیزی نزدیک به 13درصد مساحت کشورش را به عنوان غرامت بخشید و بیست و پنج درصد از با کیفیتترین معادن ذغال سنگش نیز از دست رفت.

تعداد نیروهای ارتش آلمان به صد هزار نفر کاهش یافت، تمام زیردریاییها و ناوهای قدرتمند جنگی این کشور به متفقین (فرانسه، بلژیک، انگلستان، روسیه، ایتالیا و آمریکا) تحویل داده شد و آلمان دیگر حق ساخت هواپیما و تانک و دیگر جنگ افزار تهاجمی را نداشت. مستعمراتش در آفریقا، چین و اقیانوس آرام، نیز گرفته و اراضی وسیعی از این سرزمین به لهستان داده شد.

معاهداتی از این دست نتیجه نامطلوبی را هم به بار آورد و آن رشد ملیگرایی افراطی در آلمان بود که منجر به ظهور نازیسم شد.

وضعیت نازیها قبل از نبرد

آلمان و شوروی با امضای توافقنامهای در سال ۱۹۳۹ دوران جدیدی از همکاریهای خود را آغاز کردند. هر دو کشور در راستای تقویت نیروی نظامی خود تلاشهایی را انجام دادند چرا که این شوروی بود که نیاز مبرمی به صنایع نظامی آلمان احساس میکرد.

بر اساس این توافقنامه ارسال بمبهای شیمیایی، بمب افکن، تانکهای پیشرفته همگی تکنولوژیهای ارسالی آلمان به شوروی بود. آلمان کارخانههای ساخت این تجهیزات را در شوروی ایجاد میکرد آنها هم نیروهای آلمانی را آموزش میدادند. پس از مدتی هیتلر موارد بسیاری از قرارداد ورسای را زیر پاگذاشت و سیاست تقویت نظامی آلمان را پیش گرفت و دستور ساخت سریع کشتیهای پیشرفته نظامی را صادر کرد.

آغاز جنگی که میرفت تا دنیا را ببلعد

ارتش آلمان در ساعت "۴:۴۵ بامداد ۱ سپتامبر، ۱۹۳۹ به لهستان یورش برد تا مهمترین جنگ تاریخ بشریت را به نام خود ثبت کند . فرانسه و بریتانیا با توافقی که با لهستان امضا کرده بودند به محاصره نظامی آلمان پرداختند. در اولین اقدام نیروی دریایی بریتانیا و نیروی دریایی فرانسه به محاصره نیروی دریایی آلمان اقدام کردند.

در ۱۷ سپتامبر ۱۹۳۹ و پس از آنکه شوروی موفق به امضای تفاهمنامه آتش بس با ژاپن در خلال حمله ژاپن به شوروی و مغولستانشد به لهستان تاخت و نیمه شرقی آن را که پیش از آن در چهارچوب پیمان مذکور با آلمان نازی بر سر آن به توافق رسیده بود اشغال کند.

لیتوانی و اسلواکی که در این حمله با آلمان نازی و شوروی همکاری داشتند نیز بخش کوچکی از خاک لهستان را بدست آوردند. انگلستان و فرانسه در پاسخ به این سیاست شوروی این کشور را از جامعه ملل اخراج کردند.

در غرب اروپا، انگلستان و فرانسه عملاً نتوانستند حتی به سایه آلمان نزدیک شوند. بنابراین به محاصره دریایی این کشور ادامه دادند اما پیمان اقتصادی آلمان و شوروی باعث شد تا آلمان بتواند از طریق شوروی نیازهای اولیه خود را تامین کند.

متفقین از سوئد سنگ آهن خود را تامین میکردند و آهن در جنگ نقش پررنگی داشت بنابراین آلمان نازی در آوریل ۱۹۴۰ به دانمارک و نروژ حمله کرد. با اشغال این دو کشور آلمان نازی هم از انتقال سنگ آهن از سوئد به انگلستان جلوگیری کرد و هم نفوذ خود در شمال اروپا را گسترش داد.

ارتش آلمان که در آن زمان "ورماخت" نامیده میشد با کمک نیروهای مخفی " اس اس " توانست در کمتر از چند هفته اهداف مورد نظر هیتلر را بدست آورد. در پی این حمله رعدآسای آلمانها نیروهای باقیمانده ارتش انگلستان عقبنشینی کردند.

آمریکا بیطرف اما تشنه مستعمرات!

در طول جنگهایی که اروپا و آسیا را درگیر خودش کرده بود آمریکا همچنان بیطرفی خود را در ظاهر حفظ کرد اما قانون بیطرفی که در آن کشور تصویب شده بود توسط فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا نقض شد.

روزولت در چند مورد کمکهای مالی به انگلستان انجام داد و پس از شکست فرانسه دستور به تقویت نیروی دریایی آمریکا را صادر کرد از طرف دیگر یک سری تحریمها را علیه ژاپن به تصویب رساند این در حالی بود که اکثر مردم آمریکا تا پایان سال ۱۹۴۱ و حادثه حمله به بندر پرل هاربر مخالف هر گونه دخالت نظامی امریکا در جنگ بودند.

ایالات متحده همچنان به طور نسبی از متفقین حمایت میکرد به نحوی که به محافظت از ناوگان دریایی انگلستان میپرداخت و در یک مورد در اقیانوس اطلس شمالی با واکنش ناوگان نیروی دریایی آلمان روبرو شد.

در پایان سپتامبر ۱۹۴۰ پیمان سه جانبهای میان آلمان، ایتالیا و ژاپن منعقد شد. هر سه کشور اعلام کردند که هر کشوری به جزء اتحاد جماهیر شوروی در حوزه نفوذ آنها وارد شود این سه کشور در پذیرایی از ان کم نخواهند گذاشت!

ایران قربانی بیطرف

سرزمین آریاییها نیز از این هجوم بینصیب نماند. ایران که در آغاز جنگ بیطرفی خود را اعلام کرده بود نهایتاً در ۱۷ شهریور ۱۳۲۲ به آلمان اعلان جنگ داد. در 3 شهریور ۱۳۲۰ هم نیروهای شوروی از شمال و شرق و نیروهای بریتانیایی از جنوب و غرب، از زمین و هوا به ایران حمله کردند و با ویرانی شهرهای پیش رو به سمت تهران آمدند. ارتش رضاخانی از هم پاشید و پادشاه قدرقدرت ایران ناچار به استعفا شد. خود شاه توسط بریتانیاییها بازداشت و به آفریقای جنوبی و سپس جزیرهٔ موریس تبعید شد.

اشغال ایران در جنگ جهانی دوم برای انتقال کمکهای بریتانیا و آمریکا به شوروی صورت گرفت. خاک ایران از شمال توسط نیروهای شوروی و از جنوب توسط نیروهای بریتانیایی اشغال شد، و سیل کمکهای تسلیحاتی از مسیر آبادان - تهران - بندر انزلی به سوی اتحاد شوروی سرازیر شد.

 پس از اشغال هم راهآهن سراسری ایران برای انتقال کمکهای نظامی به پشت جبهه شوروی، بر اساس قانون وام و اجاره مورد استفاده قرار گرفت.

بمباران درسدن با 3900 تن بمب!

از ۱۳ فوریه تا ۱۵ فوریه ۱۹۴۵ یعنی ۲ماه قبل از پایان جنگ در حالی که پیروزی متفقین قطعی مینمود بمبافکنهای سنگین نیروی هوایی بریتانیا و نیروی هوایی آمریکا بیش از ۳۹۰۰ تُن بمب متعارف و آتشزا بر روی شهر درسدن فرو ریختند.

 شدت آتشسوزی به حدی بود که آسفالت خیابانها نیز ذوب شد. آمار دقیقی از تعداد کشته شدگان در دسترس نیست، اما طبق تحقیقات اخیر، رقم کشته شدگان، بین ۲۴٬۰۰۰ تا ۴۰٬۰۰۰ نفر غیر نظامی تخمین زده میشود.

دلایل شکست آلمان و متحدین

ریلهای راهآهن روسیه کمی بزرگتر از ریلهای اروپا بود که به همین دلیل این دو خط آهن قابلیت اتصال را نداشتند و همین امر باعث شد تا عملا راهآهن روسیه قابلیت اتصال به سرزمینهای اشغال شده در اروپا را نداشته باشتد. به علاوه جادههای همواری در کوهستانهای روسیه وجود نداشت و در زمستانهای سخت به صورت باتلاق درمیآمد و همین امر مشکلات تدارکات را افزایش میداد.

رفتار غیر انسانی نازیها با مردم سرزمینهای اشغال شده و ورود ارتش عظیم آمریکا به جنگ از دیگر دلایل شکست آلمانها و متحدین در جنگ بود.

پایان جنگی که دنیا را به کام مرگ کشاند

کنفرانس تهران با شرکت چرچیل، روزولت و استالین از ۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳ به صورت سری برگزار شد. هدف کلی این کنفرانس توافق در مورد چهره جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم بود.

جنگ در اروپا پس از خودکشی آدولف هیتلر و تسلیم آلمان نازی در ۸ مه  ۱۹۴۵ پایان یافت، اما در آسیا و اقیانوس آرام تا بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در اوت ۱۹۴۵ و بعد آن تسلیم ژاپن در ۲ سپتامبر، ۱۹۴۵ ادامه داشت.

بمباران اتمی آمریکائیها در دو شهر ناکازاکی و هیروشیما که بیش از ۲۰۰٬۰۰۰ نفر را در چند ثانیه نابود کرد، از پیآمدهای بزرگ منفی این جنگ محسوب میشود و این اولین کاربرد سلاحهای هستهای در تاریخ بشر بود. آمریکا همچنان در جنگ بیطرف بود!

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار