محسن جوادی در نشستی خبری:

لغو خرید میلیاردی کتاب از ناشران دولتی/ تقویت کتابخوانی و هویت دینی رویکردهای مهم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هستند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت کتابخوانی و هویت دینی را دو رویکرد مهم این معاونت در دوره جدید دانست.
کد خبر: ۲۷۳۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ - 08January 2018

لغو خرید میلیاردی کتاب از ناشران دولتی/ تقویت کتابخوانی و هویت دینی رویکردهای مهم معاونت فرهنگ وزارت ارشاد استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (دوشنبه 18 دی ماه) با حضور خبرنگاران برگزار شد.

جوادی با اشاره به دو رویکرد معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تقویت کتابخوانی و هویت دینی دو رویکرد مهم ما در این ماونت است. ایده ما این است که کتابخوانی را در تمام سطوح رواج دهیم لذا بحث حمایت از صنعت چاپ و بهبود وضعیت این صنعت اولین رویکرد این معاونت برای تقویت کتابخوانی است که با آسان کردن مجوز نشر و اعطای وام به کتابفروشان زمینه این بهبود وضعیت را مهیا می کنیم.

وی ادامه داد: مثلا در استان اصفهان نزدیک به 590 کتاب در سال جاری تقاضای چاپ داشتند که از این تعداد فقط یک عنوان کتاب مجوز نشر دریافت نکرد، از این رو ما این سیاست را تقویت خواهیم کرد تا در همه استانها شاهد این پیشرفت باشیم.

جوادی درباره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصریح کرد: در این خصوص سیاست ما تمرکرزدایی است اما هر ساله این اتفاق محقق نمی شود و با مشکلاتی روبرو هستیم که در این راستا موجب نوسان می شود. یارانه های کتاب که شامل طرح عیدانه، تابستانه، پاییزه و زمستانه می شود در همین راستا بوده است.

وی افزود: باشگاه کتاب در حدود 100 شهر راه اندازی شده است که حدود 60 هزار نفر عضو آنها هستند. تجلیل از مروجین کتاب، کتابخوانان برتر و کتابفروشان موفق، از جمله دیگر سیاستهای ما در جهت حمایت از ترویج کتابخوانی است که در بخش روستایی فعالیت های خوبی را برای ترویج کتابخوانی صورت داده ایم.

معاون وزیر ارشاد همچنین از معرفی چهارمین پایتخت کتاب ایران تا اسفند ماه سال جاری خبر داد و گفت: تا کنون سه پایتخت کتاب از استانهای مختلف معرفی شده اند که تا اسفند ماه چهارمین آنها نیز معرفی خواهد شد. تقویت فرهنگ و هوت دینی رویکرد بعدی ما در این معاونت است که برخی از ماموریت های آن به بنیاد ملی شعر و ادبیات داستانی برای تربیت نسلی نو از نویسندگان و شاعران سپرده شده است تا این رسالت دینی به نسل بعد منتقل شود.

جوادی خاطرنشان کرد: برگزاری جایزه فیروزه در راستای حمایت از کالاهای فرهنگی که ترکیبی از اقتصاد و فرهنگ اند ادامه همین مسیر بود. امروز بازار اسباب بازی غیر ایرانی در کشور گسترش پیدا کرده که متعلق به فرهنگهای دیگری است لذا ما باید کالاهایی را که با بهره‌گیری از خرده فرهنگهای بومی کشور است این بازار را به دست بگیریم از همین رو باید با تولید فیلم و داستان برای معرفی این کالاها، زمینه فروش جهانی آنها را ایجاد کنیم.

جوادی خرید کتاب و صدور مجوز را دو حمایت این معاونت در عرصه نشر دانست و گفت: ما در دو جا از کتاب های چاپ شده حمایت می کنیم. اول صدور مجوز، دوم خرید کتاب؛ چراکه کاهش میزان تیراژ چاپ کتابها نگران کننده است به همین جهت در راستای فرهنگ سازی و تعمیق فرهنگ دینی، برخی کتابهای خوب را پیش خرید می‌کنیم.

وی افزود: حمایت از ناشران در دوره جدید کم نمی شود بلکه از کتابفروشان و اهالی قلم حمایت می کنیم. اگر ویترین های خوبی برای کتاب نداشته باشیم ناشران نمی توانند فعالیت کنند لذا سیاست حمایت از کتابفروشی را تقویت میکنیم و رقم وام برای آنها را افزایش خواهیم داد.

جوادی همچمین از تصویب آیین نامه ای برای حمایت از کتابفروشان خبر داد و گفت:‌ این آیین نامه با همکاری شهرداری ها تصویب شده است کهآن را به سرانجام می رسانیم.

وی درباره وضعیت مکان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عنوان کرد:‌ صنف برگزارکننده نمایشگاه کتاب تصمیم گرفته است به دلیل مشکلات موجود، نمایشگاه امسال را از شهر آفتاب به مصلی بازگرداند که در حال حاضر 90 هزار مترمربع فضای مسقف نمایشگاهی در مصلی ایجاد شده است که می تواند مشکلات سال گذشته را برطرف کند و تمام بخش های کودک و نوجوان را امسال در فضاهای مسقف اجرا کند. آنچه برای ما اصل است راحت بودن مردم در این نمایشگاه است که مصلی با همکاری های خوب صورت گرفته این فضا را فراهم خواهد کرد.

جوادی همچنین گفت:‌ حمایت های معاونت فرهنگی جوابگوی رفع مشکل کتابخوانی کشور نیست و ما می دانیم حمایتهایی که انجام میدهیم صرفا یک کار مقطعی است اما این کار را ادامه می دهیم تا وضعیت کتابخوانی از این بدتر نشود. صدا و سیما نقش مهمی در بالا بردن تقاضای جامعه برای کتاب می تواند داشته باشد و آموزش و پرورش نیز باید با فعالیت های خود، درخواست تقاضای کتاب را نهادینه کند تا این مشکل به طور ریشه ای حل و فصل شود.

وی افزود:‌ دولت بودجه خوبی برای توسعه انسانی روستاها در نظر گرفته است که اگر در روستاها ویترین خوبی ایجاد کنیم در حوزه کتابخوانی موفق می شویم. دولت به این نتیجه رسیده است که باید از فعالیت های فرهنگی روستاها حمایت کند. من شخصا نگرانی های زیادی برای روستاها دارم چون وقتی کار فرهنگی در روستاها نمی شود فضای این فعالیت ها برای دیگران آماده می شود.

جوادی همنین از لغو خرید 5 میلیاردی کتاب از ناشران دولتی خبر داد و گفت:‌ با لغو این خرید، این حمایت را به سمت ناشران خصوصی می آوریم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها