در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد؛

نشست هم‌اندیشی داوران هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس

نشست هم‌اندیشی داوران هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس امروز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۵۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲ - 23January 2018

نشست هم اندیشی داوران هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست هم اندیشی داوران هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس امروز (سوم بهمن ماه) با حضور سردار محمدتقی عصار معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار محمدتقی عصار در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در این جلسه به تمام نکات ارائه شده توسط داوران توجه کرده و مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی در ادامه به دو واحد درسی دفاع مقدس در دانشگاه اشاره کرد و گفت: تمهیدات جدیدی در این خصوص گرفته شده است که در آینده اعلام خواهیم کرد. از این پس نمره این درس در معدل تاثیر خواهد داشت.

سردار عصار خاطرنشان کرد: آینده حوزه ادبیات پایداری ترسیم شده و در سال های آینده عملی خواهد شد. همچنین در نظر داریم به تمام زوایای جنگ اعم از عدم فتح ها و ... در آثار بپردازیم.

وی تصریح کرد: کتاب هایی که در سطح استانی منتشر می شوند، یکی از آنها باید در سطح ملی خوانده و معرفی شود.

سردار عصار در خاتمه گفت: حوزه‌های مدافعان حرم، امنیت ملی و دفاع مقدس به یکدیگر متصل شده اند که باید در این جهت وارد عرصه شویم.

ایرج همتی عضو کمیته داوری آثار پژوهش های ادبی دفاع مقدس افزود: متولیان خاص موجب سلیقه ای کار کردن در حوزه دفاع مقدس شده اند که این باعث می شود انگیزه پژوهشگران کم شود.

وی ادامه داد: ورود نهادهای مختلف در جهت کنترل پژوهش ها، موجب هراس در ذهن پژوهشگران و نویسندگان می شود.

در ادامه این نشست محمد بختیاری داور بخش کتاب های پژوهشی و تاریخی دوران دفاع مقدس اظهار داشت: برگزاری چنین جشنواره هایی قابل ستایش است.

وی افزود: نگاه یک سویه به جنگ از این رو که یک گنج است و نباید نقد شود، اشتباه است. باید دیدگاه های مختلف در جنگ مطرح شود. نقد کردن اثر، فضایی را ایجاد می کند تا مشکلات، معایب و نظرات مختلف مطرح شود.

بختیاری خاطرنشان کرد: معتقدم نگاه یک سویه به جنگ عیب بزرگی است.

همچنین علی شجاعی سرداور گروه پژوهش های سیاسی ـ نظامی دوران دفاع مقدس، در این نشست اظهار داشت: امروز زحمت حداقل یکساله نویسندگان و پژوهشگران نتیجه می دهد و آثار برتر معرفی می شوند.

وی افزود: دیدگاه های مختلف در نشست هم‌ اندیشی داوران بیان شد که می تواند در مدیریت ادبیات جنگ به کار گرفته شود.

شجاعی خاطرنشان کرد: کار دوستان متولی این جشنواره با تقدیر از آثار برتر به اتمام نمی رسد و انتظار می‌رود که حمایت هایی در جهت معرفی این اثر به جامعه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: باید ثروت بودن ادبیات جنگ را باور کرد و در این مسیر تعامل های گسترده ای با نویسندگان جهت خلق آثار داشت.

یدالله وفاداری از دیگر داوران در این نشست اظهار داشت: پژوهش به اتاق فکر نیاز دارد. اگر اتاق فکر نباشد تصمیم گیری نیست و اگر تصمیم گیری به درستی صورت نگیرد، تلاش نتیجه نخواهد داد.

وی افزود: دبیرخانه باید دائمی باشد تا به طور مداوم با پژوهشگران در ارتباط باشد. همچنین اگر حمایتی از پژوهشگر صورت نگیرد، پژوهشگر با چه دلخوشی می تواند کار کند.

یوسف قوجق، داور بخش داستان و رمان دفاع مقدس نیز اظهار داشت: اکثر نویسندگان حوزه دفاع مقدس امروز قلم اولی هستند و وضعیت ایده آلی ندارند از طرفی ترجمه آثار ادبی کشورهای دیگر نیز بیشتر از آثار تالیفی است لذا متولیان باید به این درک برسند که تولیدات داخلی را مورد توجه قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: معیشت نویسندگان را مورد توجه قرار دهید و از قلم آنها که گنجینه ارزشمندی است، استفاده کنید.

محمودزاده از داوران هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس نیز در این نشست اظهار داشت: باید رمز و راز شهدا را با محصولات فرهنگی ارائه کنیم. از صورت جنگ یک بت نسازیم و هنجارهای شهدا در جامعه را عرضه کنیم.

مجتبی سلطانی احمدی هم در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: حمایت از مقاله های دانشگاهی در حوزه دفاع مقدس کافی نیست و باید در قالب درسی نیز گنجانده شوند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم که در هر استان موضوع دفاع مقدس، در قاب فرهنگ آن استان وارد کتاب های درسی شود.

سلطانی احمدی خاطرنشان کرد: باید به دروس دفاع مقدس در دانشگاه اهمیت شایانی داده شود.

سید محمد میرکاظمی، داور کتب خاطره بیان کرد: پرتعدادترین گروه کتاب در جشنواره، متعلق به خاطره بود. خاطره از کتب مرجع است که اگر منتشر شود، شرایط را برای گونه‌های مختلف ادبی فرهنگی و هنری برای سنین مختلف فراهم می‌کند.

محمدرضا موحدی داور بخش ادبیات داستانی دفاع مقدس اظهار داشت: هر عملکرد باید چارچوب نظری و پیش فرض داشته باشد. همچنین داشتن اتاق فکر الزامی است.

قربانی، داور گروه مستند که از شش مدل داوری که پر تنوع‌ترین بخش کتب بود یاد کرد و اظهار داشت: مدل غلطی از یادنامه ها در حال انتشار است که مفید نیستند. پیشکسوتان باید فکری برای آن بکنند.

حبیب یوسف زاده نیز گفت: بخش خاطره نویسی خوش درخشیده است. خاطرات باید بازتولید شوند همچنین اتاق ترجمه دفاع مقدس مغفول مانده است که باید به آن توجه ویژه داشت.

یوسف زاده خاطرنشان کرد: چکیده آثار برتر در حوزه دفاع مقدس ارائه شود که بسیار مفید است.

داودی مقدم از دانشگاه شاهد عنوان کرد: ما در وزارتخانه ها انجمن علمی زیادی داریم که به حمایت نیاز دارند. ما باید به واسطه ادبیات پایداری یک وفاق ملی ایجاد کنیم.

احمد دهقان از جمله داوران این جشنواره گفت: باید به نسل جوان توجه ویژه شود. سوالی در اینجا مطرح می شود که آیا یک جوان دهه ۸۰ و ۹۰ در آینده آثاری در حوزه دفاع مقدس خواهند داشت؟ پاسخ به این سوال راه را به ما نشان خواهد داد.

بنا بر این گزارش، هر یک از داوران هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس در این نشست به بررسی نقاط قوت و ضعف توجه به دفاع مقدس پرداختند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار