معرفی شهدا (۱۴)؛

شقایق‌هایی از خطه «قنات و قنوت و قناعت» که در فروردین‌ماه پرپر شدند

رزمندگان جان برکف استان یزد و خانواده‌های‌شان با حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی و در دفاع از اسلام و کشور اسلامی، کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کردند.
کد خبر: ۲۸۵۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۹ - 10April 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، شهیدان «عباس خورشیدنام»، «احمد نصرتی نصرآبادی»، «امیرقلی طهماسبی کهیانی»، «محمدحسن جوکارخیرآباد»، «عباسعلی پورشایانی»، «عباس درستکار»، «مصطفی رنجبراسکندانی»، «سیدحسین موسوی ندوشن»،«رضا جوکار»، «ضیاء زارع گاریزی»، «علی اکبر سلطانی گردفرامرزی»، «حسین محمدعلی زاده نعیمی»،«مصطفی ناطق»، «محمدرضا گندلی» و «عباس علی انتظاری زارچ» شهدایی از استان یزد هستند که  در فروردین‌ماه به خیل کاروان شهیدان پیوستند.

در ادامه به طور خلاصه این شهدا را معرفی می‌کنیم:

شهید «عباس خورشیدنام»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

سوم تیرماه ۱۳۴۲در شهرستان «یزد» چشم به جهان گشود. پدرش «محمدحسین» در کارخانه کار می‌کرد و مادرش «خانم ضیا» نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته ریاضی درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱، با سمت فرمانده دسته طرح و عملیات در «رقابیه» بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر و صورتش شهید شد و پیکرش را در گلزار شهدای «خلدبرین» یزد به خاک سپردند.

فرازی از وصیت‌نامه:

سنگر مدرسه را حفظ نموده و آینده‌سازان واقعی برای انقلاب اسلامی باشید.

فقط خدا را در نظر داشته باشید و حرف و عمل‌تان تنها برای خدا باشد.

بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی در مسیر اسلام گام بردارید.

شهید «احمد نصرتی نصرآبادی»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

 

«احمد نصرتی نصرآبادی» هشتم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۰ در روستای «نصرآباد پشتکوه» از توابع شهرستان «تفت» به دنیا آمد. پدرش «حسین» کشاورزی می‌کرد و مادرش «بی بی سلطان» نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت. او نیز کشاورز بود. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت و دوم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱ با سمت فرمانده گروهان بهداری در شوش بر اثر اصابت ترکش به سرش شهید شد. پیکر وی را در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپردند.

فرازی از وصیت‌نامه:

خدایا من ناامید نیستم و آگاه هستم و می‌دانم که تو توبه‌پذیر هستی.

شهادت یک انتخاب است آگاهانه و حرکتی شتاب‌دار به سوی معشوق که نصیب هرکس نمی‌شود.

شهید  «امیرقلی طهماسبی کهیانی»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

«امیرقلی طهماسبی کهیانی» یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۲۵ در شهرستان «آقاجاری» به دنیا آمد. پدرش «عباسقلی» کارگری می‌کرد و مادرش «خانم‌جان» نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته «طبیعی» درس خواند و دیپلم گرفت. کارمند مرکز عشایر و کاراته‌کا بود. سال ۱۳۴۸ ازدواج کرد و صاحب سه پسر و یک دختر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و دوم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱ با سمت فرمانده دسته در دشت‌عباس توسط نیرو‌های عراقی بر اثر اصابت ترکش به سر و صورتش شهید شد. مزار وی در گلزار شهدای شهرستان «لردگان» واقع است.

فرازی از وصیت‌نامه:

خواهرانم بچه‌ها را در راه خدا و قرآن به بار بیارید.

یک لحظه نماز را ترک نکنید.

 

شهید «محمدحسن جوکارخیرآباد»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

«محمدحسن (رضا) جوکارخیرآباد» یکم دی‌ماه سال ۱۳۵۰ در شهرستان یزد به دنیا آمد. پدرش «اکبر» کشاورزی می‌کرد و مادرش «فاطمه» نام داشت. تا سوم ابتدایی درس خواند. آهنگر و جوشکار بود که به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و دوم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۴ با سمت قایقران در شرق رود دجله عراق بر اثر اصابت گلوله به پهلویش شهید شد. مزار ویدر گلزار شهدای حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) زادگاهش واقع است.

شهید «عباس‌علی پورشایانی»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

اول شهریورماه سال ۱۳۲۴ در روستای «هفتهر» از توابع شهرستان «میبد» به دنیا آمد. پدرش «عبدالرضا» کشاورزی می‌کرد و مادرش سکینه نام داشت. تا پایان دوره ابتدایی درس خواند. او نیز کشاورز بود. سال ۱۳۵۶ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. سوم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱ با سمت تک‌تیرانداز در «شوش» بر اثر اصابت گلوله به صورت و پا شهید شد. مزار وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

فرازی از وصیت‌نامه:

من راه حسین را در پیش گرفتم و تو باید راه زینب را در پیش بگیری.‌ ای همسرم! زینب‌وار و با سربلندی در راه اسلام و قرآن قدم بردار و درتربیت فرزندان کوشا باش.

شهید  «عباس درستکار»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

چهاردهم اسفند‌ماه سال ۱۳۴۲ در شهرستان «یزد» دیده به جهان گشود. پدرش «محمدعلی» بافنده بود و مادرش «ثریا» نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته فنی درس خواند. تراشکار بود که از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. سوم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۴ با سمت فرمانده دسته در شرق رود «دجله» عراق بر اثر اصابت ترکش به سر و پا شهید شد. پیکر وی را در گلزار شهدای «خلدبرین» زادگاهش به خاک سپردند.

فرازی از وصیت‌نامه:

با دشمنان همیشگی اسلام به ستیز بپردازیم.

به جهانیان بفهمانیم که اسلام هنوز یاور دارد.‌ ای خواهرم! تو باید پیام خون مرا به گوش مردم برسانی تا خون من بی‌پیام نماند.

شهید «مصطفی رنجبراسکندانی» 

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

۲۳ فروردین‌ماه سال ۱۳۴۱ در شهرستان یزد دیده به جهان گشود. پدرش «کریم» کارگر بود و مادرش «ربابه» نام داشت. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند و به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. سوم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱ با سمت تک‌تیرانداز در «دشت عباس» توسط نیرو‌های عراقی بر اثر اصابت ترکش به گلو و پا به شهادت رسید. پیکر وی را در گلزار شهدای «خلدبرین» زادگاهش به خاک سپردند.

فرازی از وصیت‌نامه:‌ای برادران! می‌خواهم به اسلام خدمت کنید و مشتی بردهان کفرو منافقین بزنید.

اسلام دینی است کامل که در آینده برتمام جهان هستی حکومت خواهد کرد.

شهید  «سیدحسین موسوی ندوشن»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

پنجم مهر‌ماه سال ۱۳۴۱ در شهرستان «یزد» یه دنیا آمد. پدرش «سیداسماعیل» کشاورز بود و مادرش «ربابه» نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. بنّا و معمار بود که به عنوان سرباز ارتش به جبهه رفت و سوم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱ با سمت تک‌تیرانداز در شوش بر اثر اصابت ترکش به پیشانی شهید شد. پیکر وی در گلزار شهدای روستای «صدرآباد ندوشن» از توابع شهرستان «میبد» به خاک سپرده شد.

فرازی از وصیت‌نامه:

عروس من شهادت و فرزند من آزادی است و صفیر گلوله عقد ما را خواهد خواند.

تاریخ تو بنویس که ما فقط به خاطر اسلام جنگیدیم.

از اوامر رهبری که همان دستورات الهی است سرپیچی نکنید.

شهید «رضا جوکار»:

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

۲۱ تیرماه سال ۱۳۴۸ در شهرستان «یزد» به دنیا آمد. پدرش «رمضان» بنّا و معمار بود و مادرش «رقیه» نام داشت. تا اول راهنمایی درس خواند. کارگر باطری‌سازی بود که از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. چهارم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۶ با سمت تخریب‌چی در «شلمچه» بر اثر اصابت ترکش به کمرش شهید شد. پیکر وی را در گلزار شهدای حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) خیرآباد زادگاهش به خاک سپردند.

فرازی از وصیت‌نامه:

تقوای خدا را پیشه کنید تا خیلی از حجاب‌ها از پیش چشم شما برداشته شود‌، ای حضرت دوست! هیچ چیز را خود نتوانستم بشناسم و تو به من شناساندی

خدایا تو را سپاس که دستم را گرفتی و به طرف خود کشاندی

شهید «ضیاء زارع گاریزی»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

۳۰ اسفندماه سال ۱۳۴۰ در روستای «گاریز» از توابع شهرستان «تفت» به دنیا آمد. پدرش «محمد» کشاورز بود و مادرش «شهربانو» نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته «اقتصاد» درس خواند و دیپلم گرفت. سال ۱۳۶۳ ازدواج کرد و صاحب ۲ پسر شد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت و پنجم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۷ با سمت جانشین معاونت بسیج تیپ «الغدیر» در «شیخ صالح» عراق هنگام اقامه نماز بر اثر اصابت ترکش به سر شهید شد. پیکر وی را در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپردند.

فرازی از وصیت‌نامه:

من امیدوارم که به جبهه آمدنم به خاطر خدا بوده باشد و در جبهه کار کردنم برای خدا باشد.

خدایا به من توفیق بده که در راه تو قدم بردارم.

تا نابودی کامل استکبار جهانی شعار «جنگ جنگ تا پیروزی» را همچنان فریاد خواهیم زد.

شهید «علی اکبر سلطانی گردفرامرزی»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

۲۷ فروردین‌ماه سال ۱۳۴۶ در شهرستان «یزد» به دنیا آمد. پدرش «محمدعلی» راننده و بنّا بود و مادرش «فاطمه» نام داشت. دانش‌آموز سوم متوسطه در رشته «اقتصاد» بود که از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. پنجم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۳ با سمت «تک‌تیرانداز» در طلائیه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سرش شهید شد. پیکر وی را در گلزار شهدای روستای «گردفرامرز» به خاک سپردند.

فرازی از وصیت‌نامه:‌

ای مسلمانان! هوشیار باشید هشدارتان می‌دهم [که]از پیروی امام خمینی غافل نباشید.

حیثیت و آبروی اسلام در خطر است.

مرا تنها مگذارید بیاید، راه همه مسلمین راه خداست.

شهید «حسین محمدعلی زاده نعیمی»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

یکم آذرماه سال ۱۳۴۷ در شهرستان «یزد» به دنیا آمد. پدرش «محمدعلی» کشاورز بود و مادرش «فاطمه» نام داشت. تا دوم ابتدایی درس خواند. کارگر بنّا بود که به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. پنجم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۵ در جزیره «مجنون» عراق بر اثر اصابت ترکش به کمر شهید شد. مزار وی در گلزار شهدای روستای «محمد آباد» واقع است.

فرازی از وصیت‌نامه:

شما را به تقوا و صبر وصیت می‌کنم که خدا با صابران است.

راهم را ادامه بدهید و با ادامه دادن راهم، دیگران را ارشاد کنید.

خواهرم حجاب خود را حفظ کنید.

شهید «مصطفی ناطق»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۴۴ در روستای «بنادکوک» تابعه شهرستان «تفت» به دنیا آمد. پدرش «حسین» و مادرش «زهرا» نام داشت. دانش آموز سوم متوسطه در رشته «اقتصاد اجتماعی» بود. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. پنجم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱ با سمت تک‌تیرانداز در «شوش» بر اثر اصابت ترکش به سر شهید شد. پیکر وی را در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپردند.

فرازی از وصیت‌نامه:

پدر و مادر در کارهای‌تان صبر و بردباری داشته باشید که خدا با صابران است.

من مرگ سرخ را از زیر بار ذلت رفتن ترجیح می‌دهم.

شهید «محمدرضا گندلی»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

سوم فروردین‌ماه سال ۱۳۴۱ در شهرستان «یزد» به دنیا آمد. پدرش «شعبان‌علی» راننده کامیون بود و مادرش «عصمت» نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. زرگر بود که به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. ۶ فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱ با سمت معاون فرمانده گروهان در دشت عباس توسط نیرو‌های عراقی بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سینه‌اش شهید شد. مزار وی در گلزار شهدای «خلدبرین» یزد واقع است.

فرازی از وصیت‌نامه:

این انقلاب الهی است و هر کس پای خود را از این انقلاب بیرون بگذارد باید نابود شود (منافقین)

اگر خود را نسازید، سدی بزرگ در مقابل این خون‌های شهیدان هستید.

شهید «عباس‌علی انتظاری زارچ»

شقایق‌هایی از خطه کویر که در  فروردین خونین شدند

۸ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۱ در شهر «زارچ» از توابع شهرستان «یزد» به دنیا آمد. پدرش «حسین» کشاورز بود و مادرش «فاطمه» نام داشت. در حد خواندن و نوشتن درس خواند و به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت. وی هفتم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱ با سمت تک‌تیرانداز در «دزفول» بر اثر اصابت گلوله به پهلویش به شهادت رسید. مزار وی در گلزار شهدای «باغ‌رضوان» زادگاهش واقع است.

فرازی از وصیت‌نامه:

همگی بدانید که سعادت نصیب من گشته است و لطف خدا شامل حال بنده شده است.

شما هم باید خوشحال باشید از این‌که فرزندتان لیاقت جان نثاری در این راه را داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار