پیش از ظهر امروز صورت گرفت؛

تقدیر از یک دهه مجاهدت و تلاش‌ سردار فضلی در عرصه راهیان نور

مراسم تجلیل از یک دهه مجاهدت و تلاش سردار فضلی در راستای ترویج و گسترش راهیان نور پیش از ظهر امروز با حضور جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و فرماندهان دوران دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۲۸۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ - 24April 2018

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، مراسم تجلیل از یک دهه تلاش و مجاهدت سردار سرتیپ پاسدار «علی فضلی» در راستای ترویج و گسترش راهیان نور پیش از ظهر امروز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

تقدیر از یک دهه مجاهدت و تلاش‌ سردار فضلی در عرصه راهیان نور

در این مراسم سردار سرلشکر «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار سرلشکر «سیدیحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور حضور داشتند.

سردار سرتیپ «محسن رفیق‌دوست»، سردار سرتیپ «مرتضی قربانی»، سردار سرتیپ «ابوالقاسم فروتن»، حجت‌الاسلام والمسلمین مصلحی، سردار سرتیپ «محسن فتحی‌زاده»، سردار سرتیپ «حسین دقیقی»، سردار سرتیپ «حسن رستگارپناه»، سردار سرتیپ «داود عامری»، محسن اسماعیلی، امیر سیفی، سردار ادیبی، سردار یعقوب سلیمانی، سردار محمدرضا یزدی، علی اصغر جعفری، سردار محمدعلی نائینی، محسن مومنی شریف، حاج حسین سازور و جمعی دیگر از فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس و مسئولان و دست‌اندرکاران راهیان نور نیز در این مراسم حضور داشتند.

جعفری: سردار فضلی از نقش آفرینان عرصه راهیان نور است

«علی اصغر جعفری» مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این مراسم، اظهار داشت: دوران دفاع مقدس دوران مشعشعی از تاریخ کشور است؛ زیرا اگر دفاع مقدس را نداشتیم، جمهوری اسلامی ایران استواری امروز را نداشت.

وی افزود: انتقال ارزش‌ها به نسل جوان ابزار و شیوه هایی دارد که یکی از این ابزارها که با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی شکل گرفت، راهیان نور است.

تقدیر از یک دهه مجاهدت و تلاش‌ سردار فضلی در عرصه راهیان نور

جعفری ادامه داد: این حرکت موثر، پر خروش و مردمی امروز به حدی از بلوغ رسیده که سالیانه شش میلیون نفر از جوانان به راهیان نور می‌روند.

وی تاکید کرد: یکی از کسانی که در راهیان نور نقش‌آفرینی بسیاری داشت، سردار علی فضلی بود؛ لذا این برنامه برای تقدیر از بیش از یک دهه فعالیت وی در راهیان نور شکل گرفته است.

کارگر: او دغدغه انقلاب و ارزش‌های دفاع مقدس را دارد

سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور نیز با گرامی داشتن یاد و خاطره شهدا و تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: سردار فضلی جانباز و مجاهد فی سبیل الله است که آشنایی دیرینه‌ای با ایشان دارم. ایشان در دوران دفاع مقدس فرمانده لشکر 10 سیدالشهدا بود و بنده نیز در قرارگاه نجف بودم. هر وقت که یگانشان به قرارگاه نجف مامور می‌شد، ما با ایشان نشست و برخاست و گفت‌وگو داشتیم.

وی افزود: پس از دفاع مقدس نیز آشنایی ما بیشتر شد؛ به ویژه در پنج سال و نیمی که در ستاد مرکزی راهیان نور در کنار ایشان و در خدمت ایشان بودم.

سردار کارگر گفت: از آن جایی که هر فردی که فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج است، جانشین رییس ستاد مرکزی راهیان نور است، ایشان جانشین رییس ستاد مرکزی راهیان نور بود. با وجود اینکه بنده رییس ستاد مرکزی راهیان نور بودم، اما ایشان رییس ما بود و بنده افتخار داشتم که در خدمت ایشان باشم.

تقدیر از یک دهه مجاهدت و تلاش‌ سردار فضلی در عرصه راهیان نور

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با بیان اینکه بنده در مدت پنج سال و نیم همکاری با ایشان درس‌های بسیاری آموختم، گفت: برخورداری از نیت الهی، اخلاص در عمل، تبعیت‌پذیری محض از ولی فقیه، دلسوزی، مقدم داشتن منافع سازمان بر منافع شخصی، تواضع و فروتنی، داشتن دغدغه انقلاب و ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس و پرهیز از ورود مسائل جناحی و سیاسی به موضوعات از جمله ویژگی‌های سردار فضلی است.

وی با اشاره به خدمات سردار فضلی در عرصه راهیان نور گفت: با تلاش ایشان بیش از ۱۰۰ هزار خادم، راوی و مبلغ در راهیان نور فعالیت دارند. همچنین در طول سال بیش از شش میلیون نفر به راهیان نور سفر و از یادمان‌های دفاع مقدس در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و بوشهر بازدید می‌کنند.

سردار کارگر گفت: رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ستاد مرکزی راهیان نور، حضرت سیدالشهدا (ع) است و ما نوکر و سرباز ایشان و رهبری هستیم.

وی ادامه داد: تلاش‌های سردار فضلی در رابطه با راهیان نور، مدال افتخاری بر سینه ایشان است؛ سند ملی راهیان نور نیز که امروز از آن رونمایی خواهد شد، با تلاش ایشان تهیه شده و به تصویب رسیده است.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور در پایان با ابلاغ سلام سرلشکر باقری به سردار فضلی گفت: سردار فضلی نماد است و باید از ایشان درس بگیریم و از خصوصیات ایشان بهره بگیریم.

رضایی: سردار فضلی مظهر عشق و فداکاری است

پس از سخنان سردار کارگر، سرلشکر رضایی به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: امروز اینجا جمع شده‌ایم تا از یکی از سرداران بی‌ادعا و چهره‌های ماندگار دفاع مقدس تجلیل کنیم.

وی افزود: بعضی چهره‌ها نماد و سیمای تاریخ هستند و وقتی به سیمای آن‌ها نگاه می‌کنیم کل تاریخ را می‌توانیم در چهره آن‌ها ببینیم؛ سردار علی فضلی یکی از این چهره‌هاست که می‌توان در سیمای آن بی‌ادعایی، اخلاص و پاکی بسیجیان و رزمندگان و دستاوردهای دفاع مقدس را دید.

تقدیر از یک دهه مجاهدت و تلاش‌ سردار فضلی در عرصه راهیان نور

سرلشکر رضایی تصریح کرد: سردار فضلی زمانی‌که وارد دفاع مقدس شد، جوان 19 ساله بود؛ ولی با این حال در صحنه‌های سخت جنگ تا آخر جنگ در خط مقدم نقش موثر داشت و در همه عملیات‌ها همواره داوطلب اول حضور بود و هیچ‌گاه از مسؤولیت شانه خالی نکرد.

سرلشکر رضایی با اشاره به شرایط سخت و نابرابر جنگ تحمیلی، اظهار داشت: سردار علی فضلی مظهر عشق و فداکاری دفاع مقدس است؛ البته این نوع عشق با زمان صلح فرق می‌کند به عبارتی فداکاری در آتش با فداکاری در صلح تفاوت دارد به همین دلیل او مظهر عشق و فداکاری در آتش است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به همین دلیل است که هرکسی در اردوهای راهیان نور شرکت می‌کند متحول می‌شود؛ چون خاک سرزمین‌های راهیان نور حرف از مظلومیت و هجمه بی‌سابقه بین‌المللی علیه ملتی که تازه انقلاب کرده، می‌زند؛ لذا راهیان نور، عاشقان نور هستند.

وی ادامه داد: راهیان نور سفر به تاریخ و سفر نسل‌های بعدی دفاع مقدس به گذشته است؛ لذا این اقدام فرهنگی حافظه تاریخی را برای ملت حفظ می‌کند، البته دشمنان همواره به دنبال این هستند تا این حافظه را خدشه‌دار و خط خطی کنند.

سرلشکر رضایی با بیان اینکه اقتدار را در دفاع مقدس پیدا کردیم، بیان داشت: اگر تاریخ و خاطرات ملی یک کشور را از بین ببرند اقتدار او از بین می‌رود، در دفاع مقدس ما خودمان را پیدا کردیم. به همین خاطر جنگی علیه جنگ (دفاع مقدس) از داخل تا خارج از کشور در جریان است؛ این جریان که کاملا معنادار است را می‌شود فهمید که هدف آن نسل بعد از دفاع مقدس است، نسلی که 70 درصد جمعیت کشورمان را شامل می‌شود علت آن هم قطع کردن ارتباط جوانان با گذشته است تا بدینوسیله اقتدار و خود باوری ما را از بین ببرند.

تقدیر از یک دهه مجاهدت و تلاش‌ سردار فضلی در عرصه راهیان نور

سرلشکر رضایی با بیان اینکه یک جنگ تمام‌عیار علیه دستاوردهای دفاع مقدس راه افتاده است، خاطرنشان کرد: دشمنان می‌خواهند اقتدار رزمندگان و دستاوردهای ارتش و سپاه را در دوران دفاع مقدس از بین ببرند و هویت ما را از ما بگیرند.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در دوران دفاع مقدس هم رخ داد، ایجاد اختلاف بین ارتش و سپاه بود که امروز برخی دوباره سعی دارند همین کار را بکنند؛ اما باید گفت برادری ارتش و سپاه در آتش و خون بدست آمده و اقتدار ما به واسطه آمریکا و شوروی نیست و ما امروز در امنیت کامل در مسائل منطقه نقش آفرینی می‌کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مسائل مطرح شده پیرامون حضور نیروهای ایرانی در جبهه‌های مقاومت، گفت: هیچ فردی از جمهوری اسلامی ایران اجباری به بیرون از مرزها نمی‌رود و همه کسانی که در جبهه مقاومت هستند، داوطلبانه حضور دارند.

سرلشکر رضایی تصریح کرد: خوب نیست برخی به دنبال تضعیف ارتباط سپاه و ارتش باشند؛ البته خواست آنها محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به مسائل منطقه گفت: ما معتقدیم سرنوشت ملت‌های منطقه را خود آن‌ها باید با گفت‌وگو حل کنند و نیاز به دخالت بیگانگان نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکایی‌ها داعش را به وجود آوردند و امروز به دنبال انتقال آن به دیگر کشورها هستند.

وی با تاکید بر اقتدار و نقش‌آفرینی ایران در منطقه، گفت: در دفاع از حق حاکمیت ملت سوریه، دولت‌های روسیه و ترکیه کنار ما آمده‌اند نه اینکه ما کنار آن‌ها برویم.

سرلشکر رضایی در پایان تاکید کرد: اقتدار جمهوری اسلامی الهی و مستقل است و خودمان برای خودمان تصمیم می‌گیریم و هیچ قدرتی نمی‌تواند برای ما تصمیم بگیرد.

صفوی: سردار فضلی سرباز امام زمان (عج) است

سرلشکر صفوی از فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس هم در این مراسم گفت: حدود ۴۰ سال است که از نزدیک با سردار پر افتخار اسلام «سردار فضلی» آشنا هستم.

تقدیر از یک دهه مجاهدت و تلاش‌ سردار فضلی در عرصه راهیان نور

وی افزود: اگر از من بخواهند که چند کلمه در رابطه با سردار فضلی بگویم، می‌گویم سردار فضلی مصداق «و منهم من ینتظر» و شهید زنده است.

سرلشکر صفوی ادامه داد: اگر از من بخواهند که سربازی برای اسلام و امام زمان (عج) معرفی کنم، می‌گویم سردار فضلی. آن کسی که سرباز خوبی برای امام (ره) و رهبری بوده است، سرباز خوبی برای امام زمان (عج) خواهد بود. مسیر سربازی امام زمان (عج) از مسیر سربازی امام (ره) و رهبری می‌گذرد و کسانی که از رهبری فاصله بگیرند، شایستگی سربازی امام زمان (عج) را ندارند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: نخبگان و اندیشمندان می‌توانند کشور را به رفاه و آبادانی برسانند. از جمله عوامل قدرت، فرماندهان عالی نظامی هستند که وقتی کشور و انقلاب به خطر می‌افتد، نظام و انقلاب را نجات می‌دهند.

وی ادامه داد: زمانی که سیاستمداران نمی‌توانند در موقع هجوم دشمن از کشور دفاع کنند، این فرماندهان هستند که کشور را نجات می‌دهند.

سردار صفوی بیان کرد: سردار فضلی اندیشه خدامحوری، قرآن‌محوری و ولایت‌محوری دارد و در اعتقادات خود محکم است. در اخلاق و رفتار نیز بسیجی و مردم‌مدار است. سردار فضلی در کارنامه ۴۰ ساله خود، موفقیت‌ها و پیروزی‌های بسیاری دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: ۲۱ اسفند سال ۵۹، بنده در بیمارستان طالقانی آبادان به عیادت سردار فضلی رفتم. بر اثر ترکشی که به پشت سرش اصابت کرده بود، بینایی چشمش را از دست داده بود و وقتی من به او سلام کردم، از صدایم مرا شناخت. خداوند ایشان را برای ما حفظ کرد.

سرلشکر صفوی گفت: در بهمن ۶۴ نیز موشک به کنارش اصابت کرد و یک چشمش از حدقه بیرون آمد؛ اما خداوند او را حفظ کرد تا اسوه و الگویی برای جوانان امروز و فردای کشور باشد.

فضلی: خادم شهدا در راهیان نور بودم

و در پایان سردار فضلی که به تازگی از سوی فرمانده کل سپاه به فرماندهی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه السلام منصوب شده است، ابراز کرد: من راضی به برگزاری این جلسه نبودم و از سردار کارگر خواستم که بنده را معاف کنند.

وی در ادامه به خاطرات هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در عملیات والفجر هشت در لشکر سیدالشهدا علیه السلام، به نیت چهارده معصوم، ۱۴ فرمانده را انتخاب و به رزمندگان معرفی کردیم تا در صورت شهادت و مجروحیت فرمانده، نفر بعدی فرمانده و تکلیف لشکر مشخص شود؛ اما همه آن‌ها تا پایان عملیات یا شهید و یا مجروح شدند.

تقدیر از یک دهه مجاهدت و تلاش‌ سردار فضلی در عرصه راهیان نور

سردار فضلی اضافه کرد: آنگاه که خودم بهبودی حاصل پیدا کردم و به لشکر برگشتم، نفر هفدهم فرمانده بود. رزمندگان برای معامله با خدا به جبهه‌ها آمده بودند و خیلی مهم نبود که چه کسی فرمانده است. آنان به مدت 70 روز در عملیات والفجر هشت فداکاری کردند.

سردار فضلی همچنین گفت: در یک دهه گذشته توفیق داشتم تا خادم شهدا در راهیان نور (حج بصیرتی) و در سرزمینی که قدمگاه شهدا بوده است، باشم. تلاش داشتیم تا بسترسازی لازم برای حضور مردم در سرزمین‌های نور انجام بدهیم؛ البته از گذشته و پس از دفاع مقدس سروران بسیاری در این رابطه تلاش کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اندیشی کردیم که آیا انتظارات فرمانده معظم کل قوا محقق شده است یا با آن انتظار فاصله داریم. در نگاه مقام معظم رهبری، دو موضوع برجسته است؛ اول کار برای شهدا و دیگری راهیان نور، پس با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد زائران راهیان نور از 400 هزار نفر در سال 84 را به حدود 7 میلیون نفر تاکنون رساندیم که در این رابطه نیروهای مسلح و دستگاه‌های مختلف دولتی و گروه‌های مردم‌نهاد نقش آفرین بوده‌اند. همچنین افراد بسیاری در این رابطه به روایتگری و خادمی زائران راهیان نور می‌پردازند.

سردار فضلی بیان کرد: در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت با صعود مردم به ارتفاعات بازی دراز، سال جدید راهیان نور آغاز خواهد شد. سال گذشته مراسم صعود به ارتفاعات بازی دراز با حضور سرلشکر صفوی برگزار شد. در سال گذشته حدود 30 هزار نفر در مراسم افتتاحیه راهیان نور حضور پیدا کردند که پیش بینی می‌شود این رقم در سال جاری به بیش از 30 هزار نفر افزایش یابد.

جانشین سابق ستاد مرکزی راهیان نور کشور عنوان داشت: ستاد مرکزی راهیان نور کشور در سال‌های گذشته با بسیج همه ظرفیت‌های مادی و انسانی و با بهره‌گیری از دستگاه‌ها و نهادها، همه در تدوام حرکت عظیم فرهنگی راهیان نور نقش دارند و شریک هستند.

وی گفت: هر ساله تعداد بسیاری دانش آموز، دانشجو، طلاب، معلم، استاد و از تمامی اقشار مختلف در راهیان نور شرکت می‌کنند. همچنین هر ساله تعداد بسیاری از کشورهای مختلف به خصوص جبهه مقاومت با سفر به کشورمان از یادمان‌های دفاع مقدس بازدید می‌کنند.

تقدیر از یک دهه مجاهدت و تلاش‌ سردار فضلی در عرصه راهیان نور

سردار فضلی بیان کرد: بیش از 47 هزار خادم راهیان نور را در طول سال راهبری می‌کنند. بیش از 25 هزار راوی نیز، دفاع مقدس را روایت می‌کنند. بیش از 26 هزار مبلغ هم در عملیات راهیان نور نقش دارند. 76 هزار نفر هم مدیریت کاروان‌های راهیان نور بر عهده دارند. همچنین افراد بسیار دیگری در مدیریت نمایش‌های رزمی، یادمان‌های دفاع مقدس و زائرسراها نقش دارند.

همچنین در این مراسم از سند ملی راهیان نور که سردار فضلی در تهیه، تدوین و تصویب آن نقش مهم و اساسی داشته است، رونمایی شد.

تقدیر از یک دهه مجاهدت و تلاش‌ سردار فضلی در عرصه راهیان نور

تقدیر سرلشکر باقری از سردار فضلی

سردار سرلشکر «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در پیامی از زحمات سردار فضلی در سمت جانشینی رییس ستاد مرکزی راهیان نور تقدیر کرد.

متن پیام سرلشکر باقری به شرح زیر است:

راهیان نور، این حرکت موفق که چند سالی است در کشور راه افتاده و روز به روز بحمدالله توسعه پیدا کرده است یکی از جلوه‌های پاسداشت دوران دفاع مقدس است. (حضرت امام خامنه ای عزیز)

برادر ارجمند سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی
با سلام و تحیات الهی؛

خدای بزرگ را شاکریم در برهه‌ی حساس تاریخ معاصر که «جاهلیت مدرن» نام گرفته است و جبهه کفر و استکبار جهانی، با تمام توان و امکانات در برابر جمهوری اسلامی و ملت مقتدر ایران صف آرایی کرده‌اند، با امدادهای غیبی الهی و بهره‌مندی از نعمت ولایت، بصیرت، پایداری و عمل انقلابی، ملت سلحشور ایران را پرچمدار ظلم‌ستیزی و حق‌طلبی در سراسر گیتی قرار داده است.

بی‌شک در این مقطع تاریخی یکی از پشتوانه‌های پیروزی‌بخش ملت ایران، ثروت ناب ملی هشت سال دفاع مقدس می‌باشد و امروز فن‌آوری راهیان نور به مثابه‌ی عنصری بازدارنده و هویت‌بخش در برابر دشمنان به عامل استحکام و استمرار روح جهاد، مقاومت و سلحشوری در جامعه و نقطه‌ی اتصال و پیوند نسل‌های جوان و آینده‌ساز امروز کشور با فرهنگ و ارزش‌های تعالی‌بخش آن دوران پرافتخار و آرمان‌های بلند حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) شهیدان گرانقدر تبدیل شده است.

اینک که با الطاف خداوندی، تداوم خدمت و نقش‌آفرینی برای پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی در سنگر دیگری برای شما رقم خورده است، لازم می‌دانم به مصداق کلام شریفه‌ی «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» از مجاهدت‌ها و تلاش‌های مخلصانه و صادقانه جناب‌عالی در ترویج و گسترش حماسه عظیم راهیان نور به عنوان جانشین رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور قدردانی و سپاسگزاری نمایم.

موفقیت و سربلندی‌تان را در ادامه‌ی خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در کسوت پاسداری و جانبازی، تحت عنایات حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تدابیر و منویات مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) از ذات اقدس ربوبی مسئلت دارم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
سرلشکر پاسدار محمد باقری

تقدیر از یک دهه مجاهدت و تلاش‌ سردار فضلی در عرصه راهیان نور

علاوه بر سرلشکر باقری، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حوزه‌های علمیه کشور، سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ، سپاه سیدالشهدا استان تهران، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و هیات شهدای لشکر سیدالشهدا با اهدای لوح و هدیه‌ای از زحمات سردار فضلی تقدیر و تشکر کردند.

بنابراین گزارش، سردار فضلی جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین، جانشین رییس ستاد مرکزی راهیان نور و فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج بود که چندی پیش با حکم فرمانده کل سپاه به عنوان فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه السلام منصوب شد‌.

وی در سال‌های دفاع مقدس نیز فرماندهی لشکرهای المهدی و سیدالشهدا را بر عهده داشت و در آن دوران بارها به مقام جانبازی نائل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار