به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، «مهدی عبدالحمید» استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در نشست تخصصی با عنوان «مدارس حمکرانی دنیا» که صبح دوشنبه در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار شد، با بیان اینکه مدرسه حکمرانی چندین تعریف دارد، اظهار داشت: امروز دانشگاههای ما وارد عرصه گفتمانی در خصوص مشکلات کشور وارد نمیشوند؛ این در حالی است که مدرسه حکمرانی تلفیقی از دانشگاه و اندیشکده است. در این مدرسه تنها ۲۰ درصد به موضوع آموزش پرداخته میشود و ۸۰ درصد در خصوص مشکلات مباحثه صورت میگیرد و نظرات خود را به دولت اعلام میکنند.
وی ادامه داد: دانشگاههای حکمرانی نقش اکوسیستمی دارند و به دنبال محفلی گفتمانی هستند و از همه کنشها برای بهرهبرداری حکمرانی استفاده میکنند. مدارس حکمرانی نقش مهمی در برطرف کردن مشکلات دارند و دولتها برای برطرف کردن مشکلات میتوانند به این مدارس مراجعه کنند.
استاد دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: اساتید مدارس حکمرانی روحیه جهادی دارند و برای برطرف کردن مشکلات وارد میشوند؛ یکی از مهمترین ویژگیهای مدارس حکمرانی گفتمان سازی، ایده پردازی و اجرای ایده است.
عبدالحمید گفت: مدارس حکمرانی با شبکهسازی اطراف سازمانهای سیاستگذاری حضور دارند و میتوانند در حوزههای مختلف تاثیرگذار باشند.
وی خاطرنشان کرد: اولین مدرسه حکمرانی در سال ۱۹۳۶ تاسیس شد. سال ۲۰۱۰ نیز مدرسه دیگری در آکسفورد تاسیس شد. بیشترین هزینهها برای تاسیس این مدارس شده است و باید دید در کشور ما چقدر در این خصوص هزینه شده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت تشکیل دانشکدههای حکمرانی اظهار داشت: تربیت کادر متخصص، آموزش تحلیلگران و واسطهگری در نظام خط مشی و رویکرد میان رشتهای است.
وی در ادامه با بیان اینکه اولین وظیفه مدرسه حکمرانی تشخیص مسأله و شناسایی مشکلات و گفتمانسازی است، گفت: در مدرسه حکمرانی مهمترین موضوع مسأله عمومی و برطرف کردن مشکلات عمومی است.
عبدالحمید خاطرنشان کرد: باید مراکزی حول مدارس حکمرانی به وجود آید تا از این مدارس پشتیبانی کنند.
وی با اشاره به اهداف تاسیس دانشکدههای حکمرانی افزود: اهداف این مدارس آموزش و پژوهش، تعامل و کارآفرینی و ملتسازی (نظامسازی) است.
عبدالحمید با تاکید بر لزوم تاسیس آزمایشگاههایی برای ارزیابی کارهای دولت گفت: با ارزیابی کارهای صورت گرفته میتوان آینده را پیش بینی کرد؛ کاری که در کشورهای دیگر در حال انجام آن هستند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در خصوص مدارس حکمرانی دنیا مستقل بودن آنهاست.
انتهای پیام/ 241