سردار فتحیان:

تاریخ شفاهی نقش بهداری رزمی در جنگ را احیا می‌کند

مسوول بهداری رزمی سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: تاریخ شفاهی احیا کننده نقش بهداری رزمی در جنگ و گویای تجارب علمی و عملی برای جامعه پزشکان است.
کد خبر: ۳۱۸۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ - 12November 2018

تاریخ شفاهی نقش بهداری رزمی در جنگ را احیا می‌کندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار سرتیپ فتحیان  مسوول بهداری رزمی سپاه در دوران دفاع مقدس با یادآوری مسوولیت هایی که در طول دوران دفاع مقدس بر عهده داشته، عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس از ابتدا تا پایان جنگ، مسوول بهداری رزمی بودم و حتی قبل از جنگ در کردستان فعالیت داشتم و بهداری سپاه را تاسیس کردم.

وی تأکیدات و رهنمود های مقام معظم رهبری را انگیزه اصلی خود برای بیان تاریخ شفاهی دانست و گفت: مسوولان راهیان نور در سال 96، دیداری را با مقام معظم رهبری در تهران داشتند جمله ای را فرمودند که این جمله باعث شد تا ما قدری جدی تر به این موضوع فکر بکنیم. تا قبل از آن انگیزه بود ولی احساس می کردیم افراد دیگری هستند که باید بیایند و تاریخ شفاهی خود را مطرح کنند.

مسوول بهداری رزمی سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: مقام معظم رهبری فرمودند هر ملتی سرمایه و دارایی دارد و یکی از بزرگترین سرمایه ها و دارایی های ملت ایران، فرهنگ ملت ایران است. فرهنگ ملت ایران دارای ویژگی هایی است و یکی از ویژگی روحیه جهادی است که تبلور این روحیه جهادی هشت سال دفاع مقدس است، این یک سرمایه است.

وی ادامه داد: ایشان فرمودند باید این سرمایه را حفظ و از آن مراقبت کرد. من تعجب میکنم از برخی افراد که علیه این سرمایه ملی، کتاب می نویسند، فیلم می سازند مثل این است که یک ملتی کتاب های خطی اش را آتش بزند و یا نفت را استخراج بکند و به دریا بریزد، هیچ عقل منطقی چنین چیزی را نمی پسندد.

دکتر فتحیان اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند خطاب من ابتدا افرادی است که خودشان در جنگ بودند، آنها باید دست به قلم بشوند و آنچه مربوط به دفاع مقدس بوده را هم بگویند و هم بنویسند. شما اگر نگویید و ننویسید دیگران برای شما می گویند و می نویسند بعد آنچه خودشان می خواهند، خواهد شد نه آنچه بوده است. لذا این صحبت ها در ما جرقه ای ایجاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه نقش بهداری رزمی، نقش بزرگی است ولی هنوز این نقش، برای مردم گفته نشده است، تصریح کرد: در زمان جنگ، یکی از بزرگترین نقاط قوت ما سرمایه انسانی بود و یکی از بزرگترین نقاط قوت دشمن هم قدرت آتشش بود لذا این قدرت نیروی انسانی برتر، زحمت امثال ما را در جنگ خیلی سنگین میکرد، حجم مجروحینمان خیلی زیاد بود و جامعه پزشکی در زمان جنگ، زحمات زیادی کشیدند.

وی یادآور شد: جامعه پزشکی با حضور خود در جبهه های نبرد، سه هزار و 500 نفر شهید تقدیم کرده است. این رقم زیادی است در هیچ جنگی در طول تاریخ انقدر گروه پزشکی و پرستاری شهید نداده است.

وی طرح تاریخ شفاهی در حوزه بهداری رزمی در جامعه پزشکی را احیا کننده دانست و گفت: پزشکان، پرستاران، امدادگران و تخصص های مختلف پزشکی، گروهی بودند که در آن زمان از سطح درآمد، تحصیلات و امکانات بیشتر و بهتری برخوردار بودند لذا تعبیری که امام (ره) در مورد این قشر داشتند این بود که «خانه های امن خود را رها کردند و پا به پای خط شکنان به نجات مجروحین و مصدومین شتافتند». اگر نسل پزشکی امروز ما بداند جامعه پزشکی بخصوص جراح ها و متخصصین در آن روز، نقش کلیدی در نجات مجروحین داشتند هم از نظر علمی، مهم است و هم اگر از نظر اخلاقی برای رفتار می تواند الگو باشد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها