شکست در «مثلث مرگ» سرآغاز زوال داعش

روز جمعه نیروهای مردمی و ارتش عراق یک منطقه استراتژیک واقع در جنوب بغداد را که آمریکایی‌ها آن را «مثلث مرگ» می‌نامند، آزاد و شکست سنگینی بر داعش وارد کردند، عملیاتی که می‌تواند سراغاز شکست‌های بعدی این گروه تروریستی باشد.
کد خبر: ۳۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷ - 27October 2014

شکست در «مثلث مرگ» سرآغاز زوال داعش

به گزارش دفاع پرس، در استانه ماه محرم، منابع عراقی از شروع عملیاتی تحت عنوان عاشورا در سحرگاه روز جمعه برای ازاد سازی منطقه مهم جرف الصخر واقع در جنوب بغداد خبر دادند و در عصر همان روز محمد العسکری مشاور مطبوعاتی وزارت دفاع عراق گفت:«تیپ 31 لشکر هشتم وابسته به فرماندهی عملیات بابل با پشتیبانی نیروهای مردمی به طور کامل ناحیه جرف الصخر و منطقه الرویعیه در شمال این استان را از تروریست های باز پس گرفتند». فارس گزارش داد، برای اجرای عملیات جرفالصخر چهار ماه کار شناسایی منطقه به طول انجامید و از 18 شعبان که نخستین گروه مقاومت در منطقه مستقر شد تا قبل از اجرای عملیات، کار شناسایی و کسب اطلاعات صورت بگیرد. پیروزی نیروهای ارتش و مردمی عراق در این منطقه در حالی صورت گرفت که در چند روز گذشته رسانههای غربی جنجال زیادی درباره حمله داعش به بغداد و احتمال سقوط پایتخت عراق به راه انداخته بودند.

مثلث مرگی در جنوب بغداد

جرف الصخر در شمال استان بابل و در فاصله 60 کیلومتری از جنوب غرب بغداد قرار دارد و 50 هزار نفر در این منطقه ساکن هستند و در مثلث بغداد ، الانبار و کربلا واقع است. هم مرزی جرف الصخر با استان الانبار که در کنترل شورشیان قرار دارد، باعث شده تا تروریستها به راحتی از این استان برای تسلیح و کمکرسانی استفاده کنند در حدی که رسانههای عراقی از این شهر به عنوان «  هتلی برای داعش در دل فرات » و « لبه شرقی فلوجه» نام میبردند. جرف الصخر همچنین به دلیل قرار گرفتن در مسیر بغداد با شهرهای مقدس شیعیان از اهمیت زیادی برخوردار است و تروریستها در طول محرم برای هدف قرار دادن زائران عتبات عالیات از این منطقه استفاده میکردند. در زمان اشغال عراق توسط نیروهای ائتلاف بین سالهای 2004 تا 2011، به دلیل اینکه آمریکاییها در این منطقه دچار تلفات سنگینی شدند و به سختی توانستند، شورشیان را سرکوب کنند نام جرف الصخر را «مثلث مرگ» گذاشتند. نام گذاری جرف الصخر به «مثلث مرگ» نشان دهنده سختی و مشکلات عملیات نظامی در این منطقه است. کارشناسان مسایل دفاعی و امنتیتی این منطقه را را از نظر جغرافیایی بسیار سخت و صعب العبور میدانند.

نتایج ازادسازی جرف الصخر

علاوه بر نقشی که آزادسازی منطقه جرف الصخر در افزایش روحیه نیروهای مردمی و ارتش عراق و تضعیف روحیه تروریستها دارد، کنترل این منطقه به دلیل موقعیت استراتژیک و جفرافیایی آن میتواند به عنوان مرکزی برای بازپسگیری مناطق دیگر بویژه استان الانبار استفاده شود که در تروریستها قرار دارد. از مهمترین شاخصهای عملیات عاشورا هماهنگی و همکاری نیروهای ارتش با گروههای شیعی از جمله اعصاب الحق و کتائب حزبالله برای انجام عملیات نظامی علیه یک گروه شبهنظامی است. تجربهای که پیش از این، محور مقاومت در سوریه با حضور رزمندگان حزبالله لبنان، نیروهای مردمی (کمیتههای دفاع مردمی و ارتش دفاع ملی)، شیعیان عراقی و واحدهای ارتش سوریه در بعضی مناطق این کشور از جمله در قلمون و قصیر به کار گرفته شده بود. حیدر العبادی نخست وزیر عراق که روز یکشنبه پس آزادسازی جرف الصخر، در این منطقه حاضر شده بود، با بیان اینکه منطقه جرف الصخر تجربه همکاری همه یگانهای نظامی عراق و نیروهای مردمی را نشان داده است، گفت: ما میخواهیم این تجربه در مناطق دیگر نیز تکرار شود.

 یکی دیگر از نتایج آزادسازی جرف الصخر، آشکار شدن قدرت پوشالی داعش است. به گزارش فارس، در این عملیات که از صبح جمعه شروع شد و تا عصر جمعه پایان یافت، به جز شهادت دو نفر، هیچ یک از نیروهای مقاومت و ارتش کشته یا مجروح نشدند و این مسئله نمایانگر برتری اخباری و اطلاعاتی نیروهای مقاومت است. به همین دلیل هادی عامری رئیس سازمان بدر که گفته میشود فرماندهی مستقیم عملیات آزادسازی عاشورا را به عهده داشت به بیبیسی عربی گفت: «به صراحت باید بگویم که ما انتظار نداشتیم عملیات با این سرعت به موفقیت برسد.»

اما مهمترین نتیجه عملیات عاشورا، کلید خوردن شکستهای بعدی داعش در عراق است چرا که منطقه ازاد شده به عنوان یک مرکز حیاتی برای داعش عمل میکرد. . "حیدرالعبادی" نخست وزیر عراق، آزاد سازی منطقه جرف الصخر را کلید پیروزی های بعدی و آزادسازی دیگر مناطق عراق از لوث تروریست های داعش دانست. العبادی گفت: «نیروهای دلاور ارتش و داوطلب مردمی پیروزی تازه ای در منطقه جرف الصخر به دست آوردند و ضربه ای کاری به گروه تروریستی داعش وارد کردند که بالاترین تاثیر را در شکست نهایی دشمن خواهد داشت و به نیروهای قهرمان ما برای ادامه عملیات آزادسازی سرزمین های عراق روحیه خواهد داد.»  وی همچنین درباره سایر پیامدهای عملیات عاشورا اظهار داشت: «پیروزی در این منطقه به معنای حفظ امنیت جنوب عراق و امن شدن خطوط ارتباطی بغداد با استان های جنوبی است.»

قاسم سلیمانی این بار در جرف الصخر

یک بار دیگر انتشار تصاویر از قاسم سلیمانی از خط مقدم جنگ علیه داعش در عراق بازتاب گستردهای در فضای مجازی داشت. در این تصاویر سردار قاسم سلیمانی در کنار هادی عامری فرمانده سپاه بدر، سید محمد طباطبایی معاون دبیرکل عصائب الحق، عدنان الشحمانی فرمانده کتائب التیار الرسالی و بعضی فرماندهان گروههای شیعی دیده میشود.  حساب کاربری گرین لمون در تویتر که تحولات عراق را از نزدیک پوشش میدهد، با انتشار این تصاویر نوشت که حاج قاسم به عراق بازگشته و فرماندهی عملیات ازادسازی جرف السخر را در استان بابل به دست دارد.

به گزارش ابنا، شبکههای اجتماعی در عراق که از نقش اساسی سردار سلیمانی در آزادسازی شهر آمرلی تمجید کرده بودند، اعلام کردند که سردار سلیمانی صددرصد در آزادسازی جوف الصخر نقش داشته است. روزنامه المستقبل چاپ لبنان نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ارتش عراق با کمک سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس تلاش می کند زمام امور را در دست گیرد و به ضد حمله دست بزند تا بتواند شهرها و شهرکهای راهبردی را از چنگال داعش درآورد. منابع آگاه عراقی در گفت و گو با این روزنامه اعلام کردند سردار سلیمانی به طور مستقیم بر عملیات نظامی گسترده ای که "عملیات عاشورا" نامیده و توسط نیروهای عراقی انجام شده است، نظارت دارد. این برای اولین بار نیست که تصاویر فرمانده سپاه قدس در حالی که در خط مقدم جنگ علیه داعش حضور پیدا کرده منتشر میشود. پیشتر تصاویری از وی در نزدیکی شهر آمرلی، پس از شکست محاصره این شهر منتشر شد. همچنین تصویری از وی در میان نیروهای کرد در شمال عراق نیز در رسانهها منتشر شده است.

 

منبع:ابنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار