پاسداشت "محمدرضا سهرابی نژاد"_2

شکارسری: حماسه درونمایه اصلی شعرهای سهرابی‌نژاد است

این شاعر و منتقد ادبی گفت: روزنامه‌نگاری می‌تواند یکی از محل‌های جذب شاعران انقلاب باشد و بسیاری از شاعران معروف ما روزنامه‌نگار بودند. در سالهای بحرانهای اجتماعی و سیاسی شاعران می‌توانند نقش فعال‌تری داشته باشد.
کد خبر: ۳۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹ - 19November 2014

شکارسری: حماسه درونمایه اصلی شعرهای سهرابی‌نژاد است

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، آئین شانزدهمین شب شاعر پاسداشت محمدرضا سهرابینژاد عصر دیروز و با حضور مشفق کاشانی، اسماعیل امینی، عباسعلی براتیپور، حجتالاسلام دعایی، حمیدرضا شکارسری، رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، شیرینعلی گلمرادی، کریم رجبزاده، کامران شرفشاهی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سازمان هنری ـ رسانه ای اوج برگزار شد.

حمیدرضا شکارسری سخنران دیگر این مراسم  اظهار کرد: در سالهای پیروزی انقلاب جریانی به عنوان جریان شعر انقلاب ایجاد شد که این جریان مدیون فضایی است که آن را میتوان به جمهوری شعری تعبیر کرد. در دورهای که این مردم توانسته بودند با دست خالی ژاندارم منطقه را بیرون کنند، تصمیم گرفتند وارد حوزه ادبیات شوند و همین شد که شاعرانی آمدند که بدون تجربه شعری شعر سرودند و زود هم ناپدید شدند.

وی افزود: بخش مهمی از جریان شعر انقلاب مدیون افرادی است که جوان بودند اما تجربه شعری داشتند و قبل از انقلاب شعر را شروع کردند. اما بعدها به جریان انقلاب پیوستند.  این افراد با پشتوانه شعری که داشتند به کمک شاعران انقلاب آمدند.

شکارسری با بیان اینکه در شعر انقلاب نام افرادی چون سهرابی نژاد از قلم افتاده است، ادامه داد: یکی از کارهایی که محققان پژوهشگران عرصهی ادبیات و شعر می توانند انجام دهند، شناسایی افرادی است که بر جریان شعر انقلاب تاثیر گذاشتند. اگر بپذیریم یکی از اثرات انقلاب احیای قالبهای شعر کلاسیک بود نقش آقای سهرابینژاد را باید در احیای قالبهای دو بیتی و رباعی محفوظ نگه داریم. در آن سالها وی تشخیص میدهد که قالب رباعی در عین کوتاهی می تواند ضربه کاری و نهایی را وارد کند.

این شاعر و منتقد ادبی اذعان کرد: برجستگی سهرابی نژاد باعث شده که ما از سایر مهارت های وی غافل بمانیم. سهرابی نژاد علاوه بر مهارت در شعر، روزنامه نگار قهاری نیز است. وقتی بحران و انقلابی پیش می آید این شاعران هستند که خود را به روزنامه و روزنامه نگاری نزدیک می کنند. چون یکی از وظایف شعر انقلاب رسانه ای است.

وی ادامه داد: روزنامهنگاری میتواند یکی از محلهای جذب  شاعران انقلاب باشد و بسیاری از شاعران معروف ما روزنامهنگار بودند. در سالهای بحرانهای اجتماعی و سیاسی شاعران میتوانند نقش فعالتری داشته باشد.

شکارسری با اشاره به سروده های سهرابی نژاد در دوران انقلاب، اضافه کرد: در سالهای آغازین انقلاب، سهرابی نژاد شعرهای نو می سرود، یعنی زمانی که شعر نو در حاشیه و و شعر کلاسیک در متن قرار داشت. این تجربه های نو سرایی منجر به انتشار مجموعه ای از شعر نو شد که حال و هوای حماسی داشت.

 شاعر و منتقد ادبی در پایان گفت: حماسه درونمایه اصلی شعرهای سهرابینژاد و در هم رفتگی حماسه و عرفان نیز از مشخصههای بارز شعر وی است. توجه به المانهای و نشانههای دینی و انقلابی و همینطور دفاع مقدس در شعر وی چشمگیر است.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها