لس آنجلس تایمز: آیا ترامپ در دنیای خیالی بولتون زندگی می‌کند؟

لس آنجلس تایمز در مطلبی به قلم کالین کاهل و جان ولفستال نوشت: جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در حال سوق دادن آمریکا به سمت مسیری خطرناک است.
کد خبر: ۳۴۶۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵ - 19May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از انتخاب، لس آنجلس تایمز در مطلبی به قلم کالین کاهل و جان ولفستال نوشت: جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در حال سوق دادن آمریکا به سمت مسیری خطرناک است.

در ادامه این مطلب آمده است: مطابق با گزارش‌های منتشر شده، جان بولتون در فوریه گذشته ترامپ را تحت فشار قرار داد تا موضع محکمی در قبال هسته‌ای زدایی در شبه‌جزیره کره بگیرد. این رویکرد ترامپ به اجلاسی بی‌نتیجه و افزایش تنش‌ها منجر شد. بولتون اخیراً لحنی خصمانه نسبت به رژیم ایران اتخاذ کرده است. او هفته گذشته در مورد اقدام نظامی قریب‌الوقوع آمریکا هشدار داد. بولتون همچنین رهبری تلاش‌های دولت ترامپ برای سرنگون کردن دولت مادورو در ونزوئلا را بر عهده گرفته است.

شاید این اقدامات از نگاه ما واکنش‌های غیر مرتبطی نسبت به بحران‌های مهم جهانی به نظر برسند. اما در واقعیت تلاش‌های اخیر آمریکا نشان‌دهنده دشمنی درازمدت بولتون نسبت به کره شمالی، ایران و کوبا هستند. او برای مدتی طولانی به بیهودگی دیپلماسی، مزایای تغییر رژیم و مصلحت اقدامات نظامی اعتقاد داشته است.

بولتون هنوز از جنگ فاجعه‌آمیز عراق دفاع می‌کند. او همیشه به دنبال منزوی کردن، سرنگونی و حمله نظامی به کشور‌های شرور و سرکش بوده است. کره شمالی برای مدتی طولانی در بالای فهرست اهداف او قرار داشته است.

بولتون در دهه 1990 قویاً با مذاکرات دیپلماتیک برای توقف برنامه سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی مخالفت کرد. او در دولت جرج بوش به عنوان معاون وزارت خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل تلاش کرد که در اولین فرصت چارچوب توافق شده در سال 1994 برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی را متوقف کند. این اقدام اشتباه روزنه‌ای برای پیشرفت تدریجی برنامه هسته‌ای کره شمالی فراهم کرد.

بولتون از آن زمان به طور مکرر تأکید کرده که مذاکره با کره شمالی بیهوده خواهد بود و خواستار حمله نظامی و تغییر رژیم شده است. در واقع، بولتون در آخرین مقاله خود پیش از پیوستن به کاخ سفید از حمله بازدارنده علیه کره شمالی حمایت کرده بود. اما او اکنون در حال مشاوره دادن به رئیس‌جمهوری است که تمایل بالایی به مذاکره با کره شمالی دارد. او تمام تلاش خود را برای عدم توافق بین دو کشور انجام داده است.

اما شاید بتوان ادعا کرد که او صرفاً نسبت به ایران نگرشی خصمانه‌تر اتخاذ کرده است. بولتون در یکی از سفر‌های خود به اسرائیل در سال 2003 قبل از حمله به عراق گفته بود که آمریکا بعد از سرنگونی صدام حسین باید بر روی ایران تمرکز کند. او در طول دهه گذشته در مقالات، مصاحبه‌های تلویزیونی و سخنرانی‌های خود خواستار حمله نظامی و تغییر نظام ایران شده است. اگرچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود را تأیید کرده است، اما بولتون در ژانویه 2018 ارزش توافق هسته‌ای را زیر سؤال برد و ادعا کرد که سیاست آمریکا باید تغییر رژیم ایران پیش از جشن چهل‌سالگی آن در سال 2019 باشد.

اچ آر مکمستر، مشاور امنیت ملی سابق و جیمز متیس، وزیر دفاع قبلی آمریکا در سال اول ریاست جمهوری ترامپ از او درخواست کردند که در توافق هسته‌ای باقی بماند. اما بعد از آنکه بولتون در آوریل 2018 به کاخ سفید ملحق شد، ترامپ را قانع کرد تا از توافق هسته‌ای خارج شود و تحریم‌های ایران را بازگرداند. ترامپ یک ماه بعد همین کار را کرد.

فوریه گذشته ظاهراً بولتون از جشن چهل‌سالگی رژیم ایران ناراحت شده بود و ویدئو تهدیدآمیزی را منتشر کرد. او در این پیام ویدیویی هشدار داد: «تصور نمی‌کنم که سال‌های زیادی برای جشن گرفتن انقلاب خود داشته باشید». هفته گذشته برخی گزارش‌های اطلاعاتی ظاهراً نشان داده بودند که نیرو‌های نزدیک به ایران در حال آماده شدن برای حمله به سربازان آمریکایی هستند. بولتون در پاسخ به این گزارش بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که آمریکا تعدادی از سیستم‌های تسلیحاتی خود را به خاورمیانه می‌فرستد. وی همچنین ایران را به پاسخی قاطع تهدید کرد.

بولتون همچنین رهبری تلاش‌های دولت ترامپ برای سرنگونی رژیم مادورو در ونزوئلا را بر عهده گرفته است. خوان گایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا دو هفته پیش تلاش کرد حمایت ارتش را برای سرنگون کردن مادورو جلب کند. بولتون پیام زیر را در توییتر منتشر کرد: «به مقامات ارشد دولت مادورو هشدار می‌دهیم که زمانتان به سر رسیده است. این آخرین فرصت شما خواهد بود».

اما نگرش خصمانه بولتون به ونزوئلا بیشتر نشانه دشمنی طولانی او نسبت به کوبا است. بولتون در سال 2002 بر اساس اطلاعات ساختگی تلاش کرد کوبا را به توسعه تسلیحات بیولوژیکی متهم کند. او همچنین مدعی شد که کوبا در حال همکاری با ایران و لیبی برای تهدید منافع آمریکا است. بولتون امروزه رژیم مادورو را به عنوان ابزار کوبا برای گسترش نفوذ خود در آمریکای لاتین تصور می‌کند. بنا بر این، در این مورد سرنگونی مادورو به عنوان وسیله‌ای برای تضعیف دشمن دیگر آمریکا یعنی کوبا در نظر گرفته می‌شود. بولتون در یکی از سخنرانی‌های خود در میامی اعلام کرد که هدف نهایی دولت ترامپ مقابله با سه دیکتاتوری کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه در آمریکای لاتین است.

اما ترامپ تمایل بیشتری به مذاکره دارد و در کمپین انتخاباتی خود وعده داد که از تغییر رژیم و جنگ‌های خارجی پرهیز کند. در ظاهر به نظر می‌رسد که بولتون جهان‌بینی متفاوتی با رئیس خود داشته باشد. روز سه‌شنبه در جلسه مطبوعاتی از ترامپ در مورد این اختلاف‌نظر سؤال شد. ترامپ گفت: «بولتون اعتقادات خودش را در مورد مسائل مختلف دارد و من مشکلی با این قضیه ندارم. در واقع من تلاش می‌کنم مواضع جان را ملایم‌تر کنم. به نظرتان این متحیرکننده نیست؟».

اما به نظر می‌رسد که دیدگاه‌های بولتون در قضایای کره شمالی، ایران و ونزوئلا در حال چیره شدن بر دیدگاه‌های ترامپ هستند.

ترامپ در مارس 2018 تصمیم گرفت که بولتون را به تیم خود ملحق کند. او به شوخی به مک مستر گفته بود که بولتون ما را وارد جنگ جدیدی خواهد کرد. او در روز‌های اخیر این هشدار را تکرار کرده است، اما ترامپ اشتباه می‌کند. واقعیت این است که اگر ترامپ به اهداف بلندمدت خود برسد، آمریکا وارد جنگ‌های مختلف در سرتاسر دنیا خواهد شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها