ژاپن در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز حضور نخواهد داشت

روزنامه مانیچی ژاپن روز جمعه نوشت: این کشور کشتی‌های جنگی را برای پیوستن به نیروی دریایی به رهبری ایالات متحده برای محافظت از نفتکش‌های موجود در تنگه هرمز اعزام نخواهد کرد.
کد خبر: ۳۵۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳ - 02August 2019

ژاپن در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز حضور نخواهد داشتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه مانیچی به نقل از منابع دولت توکیو نوشت: ژاپن کشتی‌های نظامی به منطقه خلیج فارس برای پیوستن به ائتلاف آمریکا اعزام نمی کند اما احتمال ارسال هواپیماهای گشت دریایی به این منطقه وجود دارد. روزنامه ژاپنی با تکذیب پیوستن توکیو به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس نوشت: اما ممکن است ژاپن برای حفاظت از کشتی‌های نفتی خود در آبراه‌های مهم جهان، کشتی‌های نظامی به طور مستقل اعزام کند. 

«یوشیهیدا سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن در همین مورد گفت: ما از نزدیک وضعیت را تحت نظر داریم و ضمن همکاری نزدیک با ایالات متحده و سایر کشورها، به جمع آوری اطلاعات ادامه می دهیم.

به گفته کارشناسان نظامی، دولت ژاپن در صورت پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس به احتمال زیاد با مخالفت احزاب داخلی مواجه خواهد شد زیرا آنان اهمیت ویژه ای برای آسیب پذیری نیروهای دفاعی خود قائل هستند.

ارتش ژاپن بعد از پایان جنگ جهانی دوم از ورود به هرگونه نزاع برون مرزی اجتناب کرده است.

در کنار کشورهایی مانند ژاپن و آلمان، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز روز چهارشنبه گفت که تا کنون هیچ‌ درخواست رسمی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای مشارکت در ائتلاف نظامی در تنگه هرمز و اغاز ماموریت در این منطقه طرح نشده است.

آمریکا پیشنهاد کرده است تا ائتلافی برای محافظت از مسیر حیاتی انتقال نفت در تنگه هرمز تشکیل شود و کشورهای اروپایی در آن مشارکت داشته باشند. واشنگتن اخیرا فشارها بر آلمان، فرانسه و بریتانیا را برای پیوستن به ائتلاف دریایی تنگه هرمز افزایش داده است.

بریتانیا نیز خواستار تشکیل ائتلافی اروپایی برای حفاظت از امنیت عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز شده است.

تنش مرتبط با نفتکش‌ها در منطقه خلیج فارس نخست با حمله به دو نفتکش آغاز شد که منشاء آن حملات هنوز مشخص نشده است. بعد از این حملات، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی یک فروند پهپاد آمریکایی را ساقط کرد و در تاریخ ۱۹ ژوئیه (28 تیرماه) یک نفتکش بریتانیایی به دلیل رعایت نکردن مسائل بین المللی توسط تهران توقیف شد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها