هانی‌زاده:

جنگ یمن روزانه ۲۰۰ میلیون دلار برای سعودی‌ها آب می‌خورد

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه عربستان را عابر بانک آمریکایی‌ها در منطقه خواند و گفت: سعودی‌ها روزی ۲۰۰ میلیون دلار در جنگ یمن هزینه می‌کنند.
کد خبر: ۳۵۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶ - 18August 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» با موضوع (چگونگی شکل‌گیری و اهداف شرکت بلک واتر و مثلث شوم آمریکا، عربستان و امارات) با حضور حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا و منطقه روانه آنتن شبکه «رادیو گفت‌وگو» شد.

حسن هانی‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر جهان اسلام مبتلا به یکسری عوامل و رژیم‌هایی است که آن‌ها در ایجاد تشتت در ایجاد وحدت اسلامی و کشتار مسلمانان نقش دارند، از جمله عربستان و امارات. البته امارات قدری ملایم‌تر رفتار می‌کند، اما رفتار عربستان یک رفتار خشونت‌آمیز است و هر جا یک برحانی در جهان اسلام وجود داشته، عربستان در آن بحران دخیل بوده است، در طول هشت سال بحران سوریه، نقش تخریبی عربستان کاملا پررنگ بوده و بر اساس مدارکی که دولت سوریه در اختیار دارد و بخشی از آن رسانه‌ای شده، عربستان در طول هشت سال بحران سوریه تا کنون تقریبا ۶۰ میلیارد دلار بابت گروهک‌های تروریستی هزینه کرده است.

وی افزود: هزینه‌ای که عربستان در سوریه خرج کرده با کمک و همراهی آمریکا بوده و در یمن نیز روزانه ۲۰۰ میلیون دلار برای کشتار مردم یمن هزینه می‌کند، بعد از چهار سال و چهار ماه که از حملات وحشیانه ارتش عربستان به یمن می‌گذرد، تقریبا ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده است. همچنین در سودان پس از آنکه عمرالبشیر احساس کرد که نزدیکی با عربستان نتیجه‌ای نخواهد داشت و از عربستان کنار کشید و قصد داشت که نیرو‌های ائتلافی را از سودان خارج کند، کودتایی علیه عمرالبشیر ترتیب دادند؛ بنابراین عربستان به عنوان عابر بانک آمریکا برای تخریب منطقه عمل می‌کند. خود ترامپ اصطلاح توهین‌آمیزی نسبت به عربستان دارد که آنرا گاوشیردهی می‌نامد، کشوری که باید نقش اصلاحگر در جهان اسلام و رفع مشکلات کشور‌های خاورمیانه داشته باشد، سیاست‌های تخریبی اسرائیل و آمریکا را در خاورمیانه پیاده می‌کند.

هانی‌زاده ادامه داد: یک نکته کلیدی که در اینجا وجود دارد، عربستانی که عضو اوپک است و اوپک هم یک نظام‌نامه و اساس‌نامه دارد و یک سقف صادرات نفت را برای همه کشور‌های عضو اوپک از جمله ایران، امارت و عربستان تعیین کرده، حال سوال کلیدی این است که چگونه عربستان خارج از سقف تعیین شده در اوپیک روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند؟ در حالی که بر اساس سقف تعیین شده در اوپیک عربستان نباید بیش از چهار میلیون بشکه نفت در روز صادر کند، اما همین نفتی که صادر می‌کند، پولش را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد تا منطقه را نابود بکند و این نشان می‌دهد که عربستان به طور حقیقی عابر بانک آمریکاست.

وی گفت: امارات علیرغم حجم جغرافیایی و سیاسی کوچک خودش اکنون یک نقش تخریبی در یمن، لیبی، سوریه و عراق ایفا می‌کند و اخیرا حوادثی که یمن جنوبی نیز رخ داد، نشان می‌دهد که امروز دیدگاه‌ها میان عربستان و امارات پس از چهار سال همراهی دچار انفکاک شده و سیگنال‌هایی از سوی امارات می‌بینیم که گرایش به سمت ایران دارد و می‌خواهد روابط خودش را با ایران ترمیم کند. از طرفی عربستان به دلیل سیاست‌های تخریبی بن سلمان متحمل هزینه‌های مالی بسیاری شده و اکنون درصدد است به شکلی از راهی که رفته است، بازگردد.

هانی‌زاده افزود: به دلیل تجربه‌ای که شرکت بلاک‌واتر در رصد مزدوران و چهره‌های جنایتکار در جهان دارد، معمولا عربستان هرگاه با مشکل تامین نیروی امنیتی در تاسیسات نفتی و پایگاه‌های هوایی و پادگان‌ها مواجه شده از شرکت بلاک واتر درخواست تامین نیرو کرده به ویژه در چهار سال گذشته که ارتش عربستان به شدت دچار فرسایش شده و در گزارش‌هایی که رسانه‌های منطقه‌ای به آن پرداختند، صد‌ها سرباز سعودی در طول جنگ یمن از پادگان‌ها فرار کردند که بعد از فرار این سرباز‌ها یک نوع خلاء امنیتی در مناطق مرزی عربستان به وجود آمده است؛ لذا شرکت بلاک‌واتر به درخواست بن سلمان یکسری نیرو‌ها را از کشور‌های مختلف گردآوری کرد و این نیرو‌ها در دو حوزه جنگ مستقیم با مردم یمن و نیرو‌های دیگری وظیفه حفاظت از تاسیسات نفتی و پایگاه‌های هوایی عربستان را به عهده دارند و در واقع این بلاک واتر است که امنیت مناطق استراتژیک عربستان را در دست دارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار