سردار عبداللهی در نشست خبری عنوان کرد

رکوردزنی سپاه با اجرای پروژه خط آهن گرگان اینچه‌برون/ پیشنهاد قرارگاه سازندگی خاتم‌ به دولت

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: به دولت پیشنهاد تشکیل شورای عالی سازندگی را داده‌ایم تا از همه ظرفیت‌های سازندگی کشور استفاده شود و به‌صورت جزیره‌ای در این زمینه عمل نشود.
کد خبر: ۳۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳ - 15December 2014

رکوردزنی سپاه با اجرای پروژه خط آهن گرگان اینچه‌برون/ پیشنهاد قرارگاه سازندگی خاتم‌ به دولت

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)، صبح امروز به مناسبت بیستوپنجمین سالروز تشکیل این قرارگاه، به تشریح برنامههای آتی و تبیین عملکرد قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) پرداخت.

سردار عبداللهی با بیان اینکه یکی از ویژگیهای سپاه پاسداران که متمایز از سایر دستگاههاست، این است است که بر اساس مقتضیات زمان وارد میدان میشود، اظهار کرد: بعد از دوران دفاع مقدس ظرفیتی عظیمی در بخش مهندسی سپاه وجود داشت که براساس اصل 147 قانون اساسی و اذن مقام معظم رهبری، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) شکل گرفت.

وی با اشاره به اجرای بیش از 2 هزار پروژه ملی و استانی توسط این قرارگاه اضافه کرد:  در حالیکه شرکتهای خارجی مانند شِل، توتال و هیوندا، که مسئولیت ساخت فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را بر عهده داشته و سپس میدان را خالی کردند، قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) براساس اصول فنی و با مهندسی صد در صد ایرانی، طراحی، اجرا و تجهیز این فازها را انجام داد و اکنون آنها را به بهرهبرداری رسانده است.

عبداللهی افزود: سه تِرِین از فاز 15 و 16 پارس جنوبی به بهرهبرداری است و چهار میلیارد و 700 میلیون متر مکعب گاز به شبکه اصلی تزریق میشود. همچنین هفته آینده آخرین تِرِین نیز راهاندازی خواهد شد. ضمن اینکه ما از سکوی 16 گاز را به فاز 16 رساندیم و اکنون 7 تا 10 میلیون متر مکعب گاز از سکوها به پالایشگاهها منتقل و شیرینسازی میشود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) با اشاره به فعالیتهای این قرارگاه در ساخت خطوط ریلی و جادهای، تصریح کرد: تاکنون سه هزار و 700 کیلومتر زیرساخت ریلی و جادهای ساخته شده است.

وی در ادامه به پروژه "حرم تا حرم" به طول 907 کیلومتر اشاره کرد و گفت: فاز اول این پروژه از قم تا گرمسار به طول 150 کیلومتر در کمتر از دوسال اجرا شد و آماده بهرهبرداری است.

سردار عبداللهی افزود: از مزایای این آزادراه صرفه جویی در سوخت، کوتاه کردن مسیر، کم کردن مشکلات آلایندگی و محیط زیست، ایمنی و از همه مهمتر تسهیل راه زائران است.

وی با اشاره به اجرای خطوط ریلی چابهار ـ زاهدان و اینچهبرون ـ گرگان گفت: اجرای این پروژه اولین رکورد در کشور بود و ایجاد 120 کیلومتر راهآهن در مسیر گرگان – اینچهبرون در مدت کمتر از یک سال از بزرگترین پروژههایی است که با هدف ارتقای امنیت پایدار اجرا و با حضور روسای جمهور سه کشور افتتاح شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) اجرای پروژههای خط هفت متروی تهران و خطوط متروی شیراز، قم و تبریز را از دیگر فعالیتهای قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) عنوان کرد.

وی با اشاره به ایجاد خطوط انتقال آب در خوزستان و قم تصریح کرد: برنامه طرح انتقال آب در قم پنج ساله بود، ولی ظرف 2 سال این کار انجام شد، و امروز مردم قم از آب شیرین برخوردار هستند.

عبداللهی با بیان اینکه تا امروز 21 میلیارد متر مکعب مخازن سد در کشور ساخته شده است، گفت: تا کنون 163 دستگاه پل ساخته شده است که پل صد یکی از آنهاست.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در بخش دیگری از صحبتهای خود، به فعالیتهای این قرارگاه در حوزه مخابراتی اشاره و عنوان کرد: تاکنون 10 هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور گسترده شده، که از امنیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بهزودی کارخانه بزرگ تغلیظ مس را افتتاح خواهیم کرد، افزود: ما بزرگترین لایروبهای دریایی را در خاورمیانه در اختیار داریم.

سردار عبداللهی در ادامه به فعالیتهای محرومیتزدایی این قرارگاه اشاره و تصریح کرد: یکی از رسالتهایی که به عهده داریم محرومیتزدایی است. متاسفانه برخی روستاها در بحث آب، گاز و جاده عقب ماندهاند؛ به همین دلیل برنامهریزی شده که در کنار هر پروژه، تا شعاع 70 کیلومتر محرومیتزدایی صورت میگیرد. از محل اعتبارات و بودجه خود قرارگاه حدود 8 تا 10 پروژه محرومیتزدایی در سراسر کشور اجرا شده است. این پروژهها شامل انتقال آب، ساخت مسجد و حسینیه، ساخت خانه بهداشت و... است.

وی با بیان اینکه 130 هزار نفر بهطور مستقیم در پروژههای مختلف مشغول بهکار هستند، بیان داشت: در این بین تعداد کمی از این افراد جزو نیروهای رسمی سپاه و بقیه نیروهای مردمی هستند. حدود 35 هزار نفر مهندس، فوق لیسانس و دکترا نیز در پروژهها مشغول فعالیتند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در ادامه به تجهیزات و ماشینآلات این قرارگاه اشاره کرد و گفت: این قرارگاه 13 هزار دستگاه از تجهیزات مختلف که در سطح کشور و خاورمیانه بیبدیل است را در اختیار دارد.

وی تاکید کرد: ما انحصار را در کشور شکسته، بستر را برای داخل کشور آماده، و خارجیها را از میدان به در کردهایم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ارتباط قرارگاه با دولت، تصریح کرد: قرارگاه خاتم(ص) همیشه همراه و یار دولتها بوده است و هیچ تفاوتی بین سه دولت گذشته و دولت فعلی قائل نیستیم. امروز ارتباط ما با دولت ارتباط حسنه و تنگاتنگی است. ما وظیفه داریم با وحدت کشور را بسازیم و اگر بهصورت جزیرهای عمل شود به نتیجه نخواهیم رسید. البته در بعضی موارد ممکن است با کسری بودجه مواجه باشیم که این یک موضوع کلّی است.

سردار عبداللهی در ادامه به پرسشی درباره حضور قرارگاه در پروژه آزادراه تهران ـ شمال پاسخ داد و گفت: در دولت قبل توافقنامهای امضا شد که هنوز به قوت خود باقی است؛ تعطیلی کار نیز به دلیل مباحث مالی و زیست محیطی است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در پاسخ به سؤال دفاع پرس درباره پالایشگاهی که معادل مصرف بنزین در کشور، بنزین تولید میکند، گفت: این پالایشگاه بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و میتواند روزانه 38 میلیون لیتر بنزین و 15 میلیون لیتر گازوئیل تولید کند.

وی افزود: این پروژه از نظر اجرا مشکل خاصی ندارد، اما نیازمند تأمین مالی است.

سردار عبداللهی پیرامون درآمدزایی کارهای عمرانی صورت گرفته توسط این قرارگاه نیز تصریح کرد: پروژههای عمرانی باید درآمدزایی داشته باشند. ما باید به 95 درصد از کسانی که در قرارگاه شاغلاند حقوق بدهیم؛ پس باید کارهای عمرانی نیز درآمدزا باشند. با وضعیتی که امروز در بانکهای کشور وجود دارد و سودهایی که میدهند، پروژهها سودآور نیست، ولی ما با عشق این کارها را انجام می دهیم. ما با توجه به عدم نقدینگی در کشور هیچ پروژهای را تعدیل یا تعطیل نکردیم؛ اما قطعا باید پروژهها درآمدزایی داشته باشد تا پروژههای بعدی انجام شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در ادامه اظهار داشت: پروژه کمربندی جنوب تهران، به طول 164 کیلومتر و با سرمایهگذاری 70 درصدی قرارگاه در حال انجام است، که ترافیک غرب و شمال غرب را با سه مسیر رفت و برگشت به این بزرگراه منتقل میکند.

سردار عبداللهی اضافه کرد: کمربندی جنوب تهران از آبیک به سمت جنوب فرودگاه امام(ره)، قطع جاده تهران- ساوه و اتوبان تهران-قم به چرمشهر میرسد.

وی در ادامه به موضوع تحریم اشاره کرد و گفت: ما 35 سال است که تحریم هستیم؛ اما نباید تسلیم تحریمها شویم، بلکه باید مقاومت کرده و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری، از توانمندیهای داخلی استفاده کنیم.

سردار عبداللهی ادامه داد: با توجه به پایین آمدن قیمت نفت، ما جایگزین آن را صنایع معدنی میدانیم و باید به جایی برسیم که احتیاجی به نفت نداشته باشیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در خصوص دیگر پروژههای در حال بهرهبرداری این قرارگاه گفت: افتتاح قطعه اول آزادراه حرم تا حرم، افتتاح کارخانه فولاد میانه با ظرفیت یک میلیون تُن در سال، آغاز ساخت آزادراه کمربندی جنوب تهران و افتتاح کارخانه تغلیظ مس از جمله این پروژههاست.

وی در خصوص پروژههای در حال انجام قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در خارج کشور نیز گفت: در کشور عراق پروژه خطوط انتقال گاز، تصفیهخانه، توسعه حرم امام علی(ع) و ساخت صحن حضرت زهرا(س) در حال اجراست.

سردار عبداللهی بیان داشت: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در پروژههای کمتر از 100 تا 150 میلیارد تومان ورود نمیکند؛ بلکه ما به پروژههای کلان و ملی میپردازیم.

وی در ادامه عنوان کرد: به دولت پیشنهاد تشکیل شورای عالی سازندگی را دادهایم تا از همه ظرفیتهای سازندگی کشور استفاده شود و بهصورت جزیرهای در این زمینه عمل نشود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)در پایان با بیان اینکه در این قرارگاه همه چیز شفاف بوده و نماینده دیوان محاسبات و ذیحساب وجود دارد، گفت: کل مبالغی که بابت پروژه و قراردادها از دولت دریافت میکنیم به خزانه واریز شده و سپس قرارگاه بر طبق قراردادها این مبالغ را دریافت میکند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار