یادداشت/ میثم بشیرنژاد

«رونق تولید» با ایجاد کارگاه‌های کوچک و زودبازده

بدون تردید حمایت‌های مالی در ایجاد و راه‌اندازی کسب و کار‌های کوچک و زود بازده می‌تواند موجی از امید را در دل جوانان باانگیزه و جویای کار ایجاد کند و به دنبال آن مرتفع شدن مسائل اقتصادی خانواده‌ها و شکوفایی اقتصاد کشور را در سطح کلان‌تر در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۳۷۴۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۰ - 18December 2019

«رونق تولید» را با ایجاد کارگاه‌های کوچک جدی بگیریمگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- میثم بشیرنژاد؛ یکی از مهمترین دغدغه‌های امروز جامعه، بحث‌های معیشتی و اقتصادی است که قاطبه خانواده‌ها به انحاء مختلف درگیر این مساله شده‌اند. درآمد خانواده‌ها هم در سایه کار و تلاش محقق می‌شود. بدون تردید توجه به بخش‌های تولیدی داخل هم رونق تولید را در برخواهد داشت و هم نیروی انسانی زیادی را درگیر کار و تلاش خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در پیام نوروزی خود، سال ۱۳۹۸ را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند. سالی که ۹ ماه آن به سرعت گذشت و به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود. با این حال آیا منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید ایشان بر سال رونق تولید محقق شده است؟ آیا دست اندرکاران و مسئولان ذیربط دغدغه رونق گرفتن تولید را دارند؟ در بخش اشتغال چه اتفاقاتی افتاده است؟ آیا کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی فعلی ما بر مدار کار و تولیدند یا خیر؟ و ...

در واقع و متاسفانه با توجه به تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی در چند سال اخیر بسیاری از کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی ما تعطیل شده‌ و یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند، تعدیل نیرو، بیکاری، عدم دسترسی به مواد اولیه و ... هم چالش‌هایی بوده است که  صاحبان صنایع با آن درگیر بوده‌اند.

بدون تردید در همه جای دنیا به جز توجه ویژه به شرکت‌ها و کارخانجات کلان اقتصادی که هدف‌های خاصی را هم دنبال می‌کنند، توجه و رونق دادن به کسب و کار‌های کوچک و کارآفرینی در این حوزه به جد در دستور کار و مورد اقبال سیاستگذران و برنامه‌ریزان  آنها است.

 بسیاری از کارگاه‌های تولیدی کوچک از دل خانواده‌ها بر می‌آید و کسی که در این خصوص سرمایه گذاری می‌کند و لو با سرمایه کم، بسیار ارزشمند است، مخصوصا اینکه وقت و انرژی زیادی هم برای کار خود می‌گذارد و با دقت و حساسیت بیشتری مسئولیت کار خود را می‌پذیرد اتفاقی که در سازمان‌ها، شرکت‌ها و دستگاه‌های بزرگتر به خاطر مسائلی از جمله کم‌کاری، زد و بند، اختلاس و ... به ندرت پیش می آید. کسب و کارهای کوچک مسیر بی‌حاشیه‌تری را طی می‌کنند. 

اما نکته‌ای مهمی که در این رابطه برای رونق گرفتن چنین کسب و کار‌هایی به چشم می‌آید حمایت دولت و بخش‌های خصوصی است که با دادن وام بلند مدت و کم بهره می‌توانند در این خصوص  چنین کارگاه‌هایی را حمایت کنند.

البته همیشه برای شروع کار نیاز به مساعدت و کمک‌ هست، چه بسا با گذشت زمان و با برنامه‌ریزی و تلاش، خود همین کسب و کارها به بازدهی لازم می رسند و بی نیاز از هرگونه مساعدت می شوند، ولی برای شروع کار و ایجاد و راه اندازی باید دست آنها را گرفت. 

در یک دهه اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید زیادی بر اقتصاد و بهبود معیشت مردم داشته اند که نامگذاری سال‌های گذشته از جمله؛ حرکت به سوى اصلاح الگوى مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف، سال جهاد اقتصادی، تولید ملى حمایت از کار و سرمایه ایرانى، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، همگی نشانگر اهمیت این موضوع است.

بیکاری همیشه یکی از پدیده‌های آزار دهنده اجتماعی است که تبعات و آسیب‌های فراوانی را به دنبال خود دارد. آمار می گوید:  در حدود ۵۵.۳ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کشورمان غیر‌فعال و ۳۳ درصد از شاغلان کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و نرخ بیکاری ۱۰.۱ درصد است.

بر‌اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در ۱۲ ماه منتهی به آبان ۱۳۹۸ تورم کشور در حدود ۴۱ درصد و تورم تولیدی در تابستان ۱۳۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در حدود ۳۹.۷ درصد است؛ تورم بالایی که به‌شدت فضای اطمینان و معیشت مردم را در تنگنا قرار داده و از طرف دیگر بیکاری و تعطیلی کسب‌و‌کارها، در اداره زندگی و شغل‌شان اثر گذاشته است. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ساله حاکی از آن است که ٢٣,٧ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در بهار ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند.

بدون تردید با توجه به حجم بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار و خروجی دانشگاه‌ها در هر سال و جوانان جویای کار که جمعیت زیادی می‌شوند و آماده ورود به بازار کار هستند، اما با مشکل مواجه هستند که در این رابطه فراهم کردن شرایط با توجه به تحصیلات و تخصص این افراد یاد در قالب جدید مانند استارتاپ‌ها و یا در قالب کارگاه‌های کوچک زود بازده و ... با حمایت به موقع و لازم می‌توانند بخشی از دغدغه‌های جوانان و خانواده‌های آن‌ها را مرتفع کرد.

دولت و مسئولان مربوطه باید در این برهه تدابیری بیندیشند که اشتغال‌زایی در کارگاه‌های خرد رشد کند، کارآفرینی در چنین کارگاه‌هایی هر چند کم هم باشد، اما در طیف گسترده می‌تواند جمعیت زیادی را در این برهه مشغول به کار کند.

با توجه به شرایط کشور علیرغم تحریم‌ها و نقشه‌های دشمنان برای گرفتن عزت نفس و اعتماد به نفس جوانان، نیاز داریم که بیشتر به قشر جوان و تحصیلکرده توجه شود. این مسائل نباید از نگاه مسئولان دلسوز مغفول بماند. همچنین مسئولان هم باید به این نکته توجه داشته باشند که منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال رونق تولید و در ماه‌های منتهی به سال با سرعت و دقت نظر بیشتری مدنظر واقع شود.

البته برنامه‌ای که دولت در بودجه‌ سال آینده در نظر دارد و اکنون بررسی آن بر عهده نمایندگان ملت است، می‌تواند امیدوار کننده باشد اگر سهم بیشتری به اشتغال‌زایی، کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک در آن لحاظ شود. تحقق این امر و حمایت‌های مالی در ایجاد و راه اندازی کسب و کارهای کوچک و زودبازده می‌تواند موجی از امید را در دل جوانان با‌انگیزه و جویای کار ایجاد کند و به دنبال آن مرتفع شدن مسائل اقتصادی خانواده‌ها و شکوفایی اقتصاد کشور را در سطح کلان‌تر در پی خواهد داشت. 

انتهای پیام/ 102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار