گزارش دفاع‌پرس از دهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس؛

نظر ناشران درخصوص نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس هرمزگان و حاشیه‌ها

16 ناشر تخصصی دفاع مقدس که در دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت هرمزگان حضور داشتند به تشریح وضعیت این رویداد فرهنگی در شهر بندرعباس پرداختند.
کد خبر: ۳۷۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰ - 29December 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، دهمین نمایشگاه ملی «کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» هرمزگان با عرضه بیش از 10 هزار و 808 عنوان کتاب در بندرعباس با معرفی و تجلیل از غرفه دولتی برتر، غرفه خصوصی برتر، غرفه‌دار نمونه و پرفروش‌ترین کتاب و تجلیل از فعالان فرهنگی این عرصه به پایان رسید.

تمدید یک‌هفته‌ای این نمایشگاه، اهدا بُن خرید کتاب به شرکت کنندگان در نمایشگاه و مساعدت استانداری هرمزگان با ناشران حاضر در این نمایشگاه اتفاقات مهم بود که در طول نُه دوره پیشین برگزاری این نمایشگاه سابقه نداشته است و همین مسئله موجب اظهار نظرهای مختلف ناشرین و مسوولین شد؛ این مسائل را بهانه‌ای قرار دادیم تا نظر بخشی از ناشران حاضر در این نمایشگاه درباره این اتفاقات را جویا شویم که در ادامه می‌خوانید.

نجفی‌زاده: غرفه تقریظ شلوغ‌ترین بخش نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس
«حسین نجفی‌زاده» مسوول غرفه کتاب‌های تقریظ شده رهبر معظم انقلاب اسلامی به تشریح فعالیت‌های این غرفه در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس پرداخت و گفت: کتاب‌هایی که مورد تقریظ رهبری قرار می‌گیرند به لحاظ معنوی ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و مخاطبین زیادی در داخل و خارج از کشور علاقه‌مند به مطالعه آن‌ها می‌شوند لذا ما در این غرفه به معرفی این آثار پرداختیم.

وی به اهمیت تقریظ رهبری بر کتاب «گلستان یازدهم» اشاره کرد و گفت: تقریظ رهبری بر کتاب گلستان یازدهم موجب شد که این اثر به شش زبان دنیا ترجمه شود. جالب است که بدانید کشور روسیه این کتاب را ترجمه کرده و آن را در بازار نشر خود عرضه کرده است بااینکه به لحاظ اعتقادی هیچ نسبتی بین مردم ما و روسیه وجود ندارد.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

مسوول غرفه کتاب‌های تقریظ افزود: مراجعین به غرفه تقریظ بدون محدودیت سنی از نوجوانان تا بزرگسالان هستند. ما در این غرفه برای نونهالان مسابقه نقاشی رزمندگان را پیش‌بینی کرده‌ایم و پس از نقاشی‌هایی که صورت می‌گیرد کتاب داستان‌هایی در راستای دفاع مقدس جایزه می‌دهیم.

نجفی‌زاده ادامه داد: گروه‌های سنی جوانان و بزرگسال با مراجعه به این غرفه در جریان کتاب‌های تقریظ شده رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار می‌گیرند و متوجه می‌شوند ایشان چه کتاب‎‌هایی از دفاع مقدس را تقریظ کرده‌اند. واکنش مردم به کتاب‌هایی که رهبری تقریظ نوشته‌اند مثبت است و پس از معرفی این آثار علاقه‌مندان زیادی سعی در تهیه آن‌ها می‌کنند.

وی از بازدید روزانه حدود سه هزار نفر از غرفه تقریظ خبر داد و عنوان کرد: این غرفه یکی از مورد استقبال‌‎‌ترین بخش دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در استان هرمزگان بوده است که توانسته توجه بسیاری از علاقه‌مندان به کتاب و ادبیات دفاع مقدس را جلب کند.

محمدی: تمدید نمایشگاه کتاب‌ دفاع مقدس مثبت بود و ناشران راضی بودند

«کیوان محمدی» نماینده نشر انقلاب اسلامی آثار مقام معظم رهبری، نشر شهید کاظمی و مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این نمایشگاه با اشاره به وضعیت دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس اظهار داشت: کتاب‌های ما در این غرفه تماماً مربوط به دفاع مقدس، خاطرات شهدا، مدافعین حرم و در حوزه انقلاب اسلامی می‌باشد.

وی درخصوص استقبال از این نمایشگاه گفت: استقبال از نمایشگاه کتاب دفاع مقدس خوب است ولی بایستی اطلاع‌رسانی دقیق باشد. مردم استان هرمزگان، مردمی بافرهنگ و علاقمند به کتاب و کتابخوانی‌اند و اگر اطلاع‌رسانی درباره این نمایشگاه خوب و منسجم شکل می‌گرفت، شاهد یک اتفاق بی‌نظیر می‌شدیم درحالی اطلاع‌رسانی در این دوره ضعیف بوده است.

نماینده نشر انقلاب اسلامی به تمدید نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: تمدید یک هفته‌ای این نمایشگاه که با تبلیغات همراه بود تاثیر مثبت بسیاری در استقبال از نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس داشت و مردم نیز استقبال بسیار خوبی به‌عمل آورند و همه ناشران راضی بودند.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

محمدی خاطرنشان کرد: بسیاری از کتاب‌هایی که در غرفه انقلاب اسلامی، شهید کاظمی و مرکز اسناد انقلاب اسلامی عرضه شده بود با استقبال خوب مردم به فروش رفت و تمام شد. کتاب‌های ما آثار خوب و به‌روزی هستند لذا بسیاری از کتاب‌های ما قبل از پایان نمایشگاه به اتمام رسیده درحالی که مراجعه کنندگان زیادی درخواست کتاب دارند.

وی عنوان کرد: مردم علاقه دلی به شهدا دارند و در این نمایشگاه به‌دنبال خاطرات و کتبی هستند که از آن‌ها به چاپ رسیده و این نکته مثبت است که مردم و نسل جدید و امروز نیز ماجرای دفاع مقدس، شهدا و مدافعین حرم را پیگیری می‌کنند لذا ما نیز بایستی به مخاطبینمان احترام بگذاریم و آثار را با تخفیف‌های مناسب در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا فرهنگ دفاع مقدس از طریق کتابخوانی حفظ شود.

زحمت‌کش: استقبال کودکان و نوجوانان از ادبیات دفاع مقدس
«محمود زحمت‌کش» مسوول غرفه انتشارات آماد و پشتیبانی گفت: مدت دو هفته‌ای که به‌عنوان غرفه‌دار در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس حضور داشتم، مراجعه‌کنندگان زیادی از جمله جوانان و نوجوانان حضور داشتند که اتفاق خیلی خوبی بود.

وی گفت: علیرغم هفته اول نمایشگاه، هفته دوم و با تمدید این اتفاق فرهنگی مردم استقبال بسیار گرمی به‌عمل آوردند و کتاب‌هایی که درخصوص دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان نوشته شده بود مورد استقبال بیشتری قرار گرفت و معتقدم ناشران باید در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند.

شجاعی: مخاطبین با شناخت کتاب می‌خرند
«یاسمن شجاعی» مسوول غرفه نشر معارف در دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس درخصوص این نمایشگاه گفت: هفته اول نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس به‌دلیل عدم تبلیغات مناسب، مورد استقبال قرار نگرفت اما با تمدید مجدد زمان نمایشگاه، فروش کتاب با جمعیت مناسب مخاطبین خیلی خوب بود.

وی گفت: با اطمینان کامل می‌گوییم 95 درصد از مخاطبین نشر معارف در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس بندرعباس از مشتریان ثابت و همیشگی ما بودند و آثارمان را می‌شناختند لذا با نیت همین کتاب‌ها به نمایشگاه آمده بودند که علت فروش بیشتر ما نسبت به سایر غرفه‌ها بود.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

مسوول غرفه نشر معارف افزود: نشر معارف تنها فروشگاه آثار مذهبی در شهر بندرعباس است و به‌همین دلیل برایمان مهم است که در نمایشگاه‌های کتاب استان هرمزگان شرکت کنیم تا مخاطبین با فروشگاه ما ارتباط بیشتری برقرار کنند تا اگر به کتابی نیازمند بودند این فروشگاه را بشناسند.

شجاعی اظهار داشت: حضور ما در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس کمک کرده است تا با مخاطبین بیشتری آشنا شویم و آن‌ها مشتری ثابت ما در فروشگاه معارف در شهر بندرعباس شوند.

وی توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایشگاه دفاع مقدس و اختصاص بُن خرید کتاب را یک اتفاق ضروری دانست و گفت: اینکه مخاطبین بتوانند از بُن خرید کتاب استفاده کنند یک اتفاق مهم است اما بحث تبلیغات از بُن مهم‌تر است که باید در دستور سال‌های بعد نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس قرار گیرد.

یزدی‌نژاد: نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس هرساله یک تجربه جدید به ارمغان می‌آورد
«زهرا یزدی‌نژاد» مسوول انتشارات خورشید باران با بیان‌اینکه از سال 1382 کار نشر را آغاز کرده است و عمده فعالیت او در حوزه دفاع مقدس است، اظهار داشت: ما یکی از ناشرانی هستیم که در تمامی نمایشگاه‌های ملی کتاب دفاع مقدس استانی شرکت داریم.

وی درخصوص دهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: ما هر دوره با حضور در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس یک تجربه جدید و تازه را کسب می‌کنیم که حرکت خوبی است چراکه اولاً در ناشران و نویسندگان دفاع مقدس ایجاد انگیزه صورت می‌گیرد تا کتاب‌های جدید بنویسند و مردم در ارتباط باشیم.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

مسوول انتشارات خورشید باران افزود: اینکه ما ناشران دفاع مقدس طی یک هفته به بهانه یک نمایشگاه می‌توانیم تجربیاتمان را منتقل کنیم یک اتفاق جالب است. از نظر فروش نیز در این نمایشگاه و طی روزهای آخر با استقبال گرم مردم فروش کتاب ما خیلی خوب بود که باید از تدابیر مسوولین قدردانی کنیم.

یزدی‌نژاد گفت: ما در همین نمایشگاه با یکی از فرزندان شهدا مذاکراتی را برای نوشتن کتاب درخصوص ایشان آغاز کردیم تا بتوانیم زندگینامه یک سردار عزیز را که بعد از دوران دفاع مقدس و به دلیل مجروحیت شیمیایی دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده بود را به‌نگارش درآوریم. خوشبختانه این نمایشگاه هر دوره سوژه‌های جدید و تجربیات خوبی را برای ما به‌همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: من تاکنون بیش از 30 عنوان کتاب در گونه‌های مختلف ادبی نوشته‌ام که زندگی نامه شهید شهبازی با استفاده از نهج‌البلاغه یکی از متفاوت‌ترین این تجربیات است. ترجمه آثاری از عربی به فارسی و آثار آموزش عربی و مجموعه داستان را کار کرده‌ام.

احترامی: فروشنده و غرفه‌‎دار نقش بسیار مهمی در فروش کتاب دارد
«عاطفه احترامی» غرفه‌دار انتشارات قدرولایت درخصوص فعالیت در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: بنده به عنوان مسوول فروش غرفه قدرولایت از اول دی فعالیت‌ام را آغاز کردم که فروش خوبی نیز داشتم و بازدیدکنندگان و مراجعه‌کنندگان زیادی به این غرفه رجوع کردند.

وی درباره مراجعه کنندگان به غرفه قدرولایت عنوان کرد: بیشترین مراجعه کنندگان و مخاطبین کتاب‌های ما در عرفه قدرولایت نوجوانان و خانم‌ها بودند. البته بسیاری از آقایان بزرگسال برای خرید کتاب کودک از غرفه ما دیدار بازدید داشتند.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

احترامی ادامه داد: انتخاب و خرید کتاب از سوی مخاطبین بیشتر از طریق طراحی جلد کتاب و موضوع آن صورت می‌گرفت. البته من برای اینکه مخاطبین بهتر با داستان کتاب‌ها آشنا شوند، داستان کتاب و نوع قالب آن و رده‌سنی آن را برای مراجعه کنندگان توضیح می‌دادم و با توجه به جنسیت و سن آن‌ها کتاب متناسب را معرفی می‌کردم.

غرفه‌دار انتشارات قدرولایت با بیان اینکه حضور در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس اولین تجربه من در یک نمایشگاه ملی کتاب است، گفت: محل غرفه، تنوع کتاب و موضوع آن شانس یک ناشر را برای بیشترین فروش افزایش می‌دهد چراکه تعداد کمی از مخاطبین کتاب‌های تخصصی را خریداری می‌کنند اما ما به دلیل تنوع کتاب‌هایمان فروش و بازدیدکنندگان خوبی داشتیم.

وی تاکید کرد: اطلاعات فروشنده نسبت به کتاب یک اتفاق مهم است چراکه برخی از مراجعه کنندگان همه کتاب‌ها را نمی‌شناسند لذا لازم و ضروری است که فروشنده موضوع کتاب را به‌خوبی بشناسد تا بازدید کننده را راهنمایی کنند. در مجموع دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس خیلی خوب بود و من خیلی خوشحال شدم چراکه بازدید کنندگان خیلی خوبی داشتیم و توانستیم کتاب‌های خوبی به آن‌ها ارائه کنیم.

ابطحی: دهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس به یک نمایشگاه مطلوب نزدیک شد
«سید حامد ابطحی» مسوول غرفه ستارگان درخشان اصفهان درخصوص تجربه دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: الحمدالله در هفته دوم نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و بعد از توزیع مناسب بُن‌های خرید کتاب و تبلیغات مناسبی که انجام شد، نمایشگاه روند خوبی را پیش گرفت و به یک نمایشگاه مطلوب نزدیک شد.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

وی گفت: ما در غرفه ستارگان درخشان بیش از 40 عنوان کتاب عرضه کردیم که در روزهای پایانی تنها هفت عنوان این آثار باقی مانده بود که نشان می‌دهد فروش ما خوب است. بیشترین فروش ما در حوزه آثار جوانان و دختران بود؛ کتاب «چهل چراغ» پرفورش‌ترین اثر ما بود که مورد استقبال قرار گرفت.

سعدآبادی: تبلیغات شهری نمایشگاه کتاب را جدی بگیریم
«علی‌اصغر سعدآبادی» مسوول غرفه انتشارات حماسه‌یاران درخصوص نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: کلیت نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس یک اتفاق خوب بود اما یک هفته زمان طول کشید تا به یک نتیجه مطلوب برسیم اما الحمدالله نمایشگاه خوب شد.

وی بر توجه جدی به تبلیغات شهری در نمایشگاه‌های کتاب تاکید کرد و افزود: در تجربه‌های گذشته این نمایشگاه در استان کرمان تبلیغات شهری به‌شدت ضعیف بود که فکر می‌کنم شهرداری‌های شهرها مختلف باید چنین بخش‌هایی از نمایشگاه را عهده‌دار باشند.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

مسوول غرفه انتشارات حماسه‌یاران ادامه داد: خوشبختانه همه کتاب‌های ما در انتشارات حماسه‌یاران مورد استقبال قرار گرفت اما دو کتاب «خودسازی به سبک شهدا» و «تنها زیر باران» از زندگی شهید زین‌الدین بیشترین فروش را داشتند.

صادقی: همه ناشران خوشحال شدند
«علیرضا صادقی» دبیر یازدهمین دوره پویش مطالعاتی فصل باران درخصوص نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: هفته اول این نمایشگاه مورد استقبال قرار نگرفت و ناهماهنگی وجود داشت و مسوولین استانی همکاری نداشتند و نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در حاشیه بود اما با تمهیدات صورت گرفته نمایشگاه تمدید شد و تبلیغات شهری و شبکه‌های استانی خوب شد و مردم استقبال کردند و فروش خوب شد.

وی گفت: اگر این نمایشگاه را نسبت به سال‌های قبل مقایسه کنیم بی‌برنامگی همچنان دیده می‌شد چراکه لوازم مورد نیاز یک برنامه‌ای جشن امضا که از قبل هماهنگ شده بود وجود نداشت و همت سپاه استان و مسوولین موجب شد نمایشگاه رونق بگیرد.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

دبیر یازدهمین دوره پویش مطالعاتی فصل باران عدم استقبال از این نمایشگاه را محل آن دانست و افزود: مردم بندرعباس فکر نمی‌کردند در یک مصلی نیمه‌کاره نمایشگاهی برگزار خواهد شد و با همه ضعف‌های هفته اول، چند روز هفته آخر فروش خوب شد و ناشران خوشحال شدند.

بلوچ‌زاده: از کتاب‌های مدافعان حرم استقبال ویژه شد
«زینب بلوچ‌زاده» فرفه‌دار نشر مصاف عشق درخصوص نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: اطلاع‌رسانی در روزهای پایانی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس موجب استقبال خیلی خوب مردم از نمایشگاه شد که فروش خیلی خوب داشتیم.

وی گفت: طی چند روز پایانی نمایشگاه به دلیل استقبال خوب مردم، چند سری از کتاب‌های ما به اتمام رسیده است که «رزمنده قاچاقی» نمونه آنها بود. کتاب‌های ما برای مخاطبین نوجوان است لذا آثاری که برای مدافعین حرم و مخصوص رده سنی نوجوان بود مورد استقبال ویژه قرار گرفت.


مطهری: گرافیک، سناریو و کتاب‌سازی ضعف کتب دینی است
«صادق مطهری» مسوول غرفه نشر جمال درخصوص برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: خوشبختانه بحث اسکان، تغذیه و محل نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس خوب بوده است. البته در هفته اول استقبال به دلیل عدم برگزاری کنگره ملی استان هرمزگان کم بود اما در هفته بعد با برگزاری کنگره ملی شهدا و توزیع بُن‌های خرید، استقبال عالی شد.

وی عنوان کرد: غرفه جمال به دلیل مخاطبین کودک و نوجوان، تنها غرفه‌ای بود که مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

مسوول غرفه نشر جمال عنوان کرد: در حوزه دفاع مقدس برای کودک و نوجوان کار زیادی صورت نگرفته است درحالی که در هر زمینه‌ای جای کار بسیاری وجود دارد. کتاب «598 معمای دفاع مقدس» در حوزه نوجوان کار شده که کتاب خیلی خوبی است و مورد استقبال قرار گرفته است.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

مطهری ادامه داد: حمایت از حوزه کودک و نوجوان دفاع مقدس وجود ندارد و به همین دلیل کسی رغبت ندارد به این حوزه وارد شود. در حوزه کودک خیلی کم از دفاع مقدس کتاب داریم و یا اگر کاری انجام شده، آن‌ کارها شاخص نبوده است.

وی ضعف گرافیک، سناریو و اندازه کتاب را علت عدم استقبال مخاطبین از آثار دینی دانست و افزود: کتاب‌هایی که با موضوعات دیینی و انقلابی نوشته می‌شود باید در گرافیک، سناریو و اندازه و موضوعات مختلف ظاهری قوی باشند تا مورد استقبال قرار گیرند.


احمدی: نمایشگاه کتاب دفاع مقدس نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت است
«احمد احمدی» نماینده انتشارات دارخویین درباره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: مسوولین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس برای برگزاری این اتفاق زحمات زیادی متحمل شدند اما مسوولین استانی همکاری و هم‌راهی لازم را نداشتند و لذا تبلیغات ضعیف بود.

وی گفت: علیرغم هفته اول، هفته دوم نمایشگاه یک اتفاق خوب رقم خورد و همکاری‌های خوبی در سطح استان شکل گرفت. کتاب دفاع مقدس قدری در محجوریت قرار گفته است درحالی کتاب‌های عمومی و ترجمه رواج پیدا کرده است.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

نماینده انتشارات دارخویین عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه ملی دفاع مقدس نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و دراز مدت است. ما برای عرضه کتاب در هرمزگان محدودیت‌های مکانی داشتیم البته کتاب‌هایی مانند «محسن ما» و «مجید بربری» مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت. 

سلیمی: شناخت اهالی هرمزگان از کتاب‌های سوره مهر موجب حیرت شد
«محسن سلیمی» غرفه‌دار انتشارات سوره مهر توزیع بُن خرید کتاب و تبلیغات جنبی را علت استقبال از نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس دانست و گفت: همه تلاش‌های جنبی پیرامون نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس موجب شد تا یک نمایشگاه خوب برگزار شود.

وی افزود: حدود 50 درصد مخاطبین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس هرمزگان کتاب‌های سوره مهر را می‌شناختند که موجب تعجب و حیرت ما بود. مراجعه کنندگان بسیاری از کتاب‌های ما را مطالعه کرده بودند و به‌دنبال کارهای جدید بودند و برخی نیز کتاب‌ها را نمی‌شناختند که ما اکثرا کتاب‌های خوب و تقریظ شده را معرفی می‌کردیم.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

غرفه‌دار انتشارات سوره مهر به پرفروش‌ترین کتاب‌های سوره مهر در ایام برگزاری دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس اشاره کرد و عنوان کرد: کتاب‌های «خاطرات سفیر»، «دختر شینا»، «فرنگیس» و «آن بیست و سه نفر» از جمله کتاب‌های پُرفروش ما طی ایام برگزاری نمایشگاه بودند.


مهربان‌خو: بُن و تمدید نمایشگاه موجب استقبال مخاطبین شد
«مریم مهربان‌خو» غرفه‌دار انتشارات به‌نشر گفت: تمدید زمان نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و توزیع بُن خرید کتاب تمهیدات مناسب و مهمی در استقبال از نمایشگاه بود و من با این اتفاقات موافقم اما مسئله و سوال من اینجاست که چرا از ابتدای نمایشگاه چنین اتفاقاتی رقم نخورد. برنامه‌ریزی ابتدایی نمایشگاه اشتباه بود چراکه باید این نمایشگاه همرزمان با زمان کنگره شهدای استان هرمزگان برگزار می‌شد.

وی افزود: تبلیغات شهری درخصوص نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس خیلی ضعیف بود اما در نهایت با تدابیر انجام شده اوضاع نمایشگاه بهتر شد و وضعیت نمایشگاه نسبت به هفته اول بهتر شد.

مرشدی: غرفه‌دارها واقعا در فروش کتاب تاثیر دارند
«عباس مرشدی» غرفه‌دار انتشارات فرهنگ گستر درباره وضعیت نمایشگاه ملی دفاع مقدس هرمزگان گفت: هفته اول این نمایشگاه فروش خوبی نداشتیم اما با تمدید زمان نمایشگاه در هفته دوم و با توزیع بُن خرید کتاب، استقبال از نمایشگاه خیلی خوب شد.

وی به عرضه حدود 50 عنوان کتاب در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: مخاطبین مکتب انتشارات فرهنگ گستر جوانان بودند. خیلی از مراجعه کنندگان با کتاب فرهنگ جبهه ما آشنایی داشتند.

مرشدی افزود: اگر یک غرفه‌دار مسلط و آشنا بر فضای کتاب و ادبیات در غرفه وجود داشته باشد قطعا تاثیر مستقیمی در آمار فروش نشر خواهد داشت. بازدید کنند از غرفه‌دار توضیح می‌خواهد و غرفه‌دار هرچه بتواند بهتر و روان‌تر بتواند توضیحات را ارائه کند، شانس فروش آن بیشتر می‌شود و مراجعه کننده بیشتری جذب می‌شود.

غرفه‌دار انتشارات فرهنگ گستر عنوان کرد: دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس کم و کاستی خاصی نداشت اما اوایل کار به‌دلیل تبلیغات ضعیف بازدید کنندگان کمی داشتیم اما در ادامه استقبال عالی شد. این نمایشگاه اولین تجربه من به عنوان غرفه‌دار در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس بود و برخی از اهالی بندرعباس معتقد بودند این محل مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نبوده است.

سالمی‌نژاد: وزارت‌خانه‌ها و ادارت هزینه چاپ و نصب بنرهای مناسبتی را صرف بُن کتاب کنند
«عبدالرضا سالمی‌نژاد» مدیر مسوول انتشارات نیلوفران درباره دهمین تجربه نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: به‌حمدالله امسال دهمین دوره نمایشگاه ملی دفاع مقدس از نظر فروش خیلی خوب برگزار شد. سه روز آخر نمایشگاه جمعیت خیلی خوبی از نمایشگاه استقبال کردند که فکر می‌کنم به دلیل همجواری با کنگره ملی شهدای هرمزگان این استقبال صورت گرفت.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

وی همجواری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با کنگره ملی شهدای هرمزگان را یک تجربه موفق دانست که باید تکرار شود و گفت: مساعدت استانداری و سپاه هرمزگان برای خرید بخشی از کتاب‌های این نمایشگاه برای تجهیز کتاب‌های مختلف این استان نیز یکی از اتفاقات خوب نمایشگاه بود که به ناشران روحیه داد.

مدیر مسوول انتشارات نیلوفران عنوان کرد: بُن خریدی که به جوانان و نوجوانان اهدا می‌شود نیز یک اتفاق خوب است که فکر می‌کنم اگر وزارت‌خانه‌ها و ادارت هزینه بنرهای تبلیغاتی که همواره در مناسبت‌های مختلف بر در و دیوارهای شهرها نصب می‌‎کنند را صرف اهدا بُن به جوانان و نوجوانان کنند، مخاطبین استانی از نمایشگاه‌های کتاب استانی استقبال بهتر و بیشتری خواهند کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها