محمد دیندار در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

پخش «سیل بند» با نگاه حماسی و ملی/ افکار عمومی منتظر معرفی مقصران سیل هستند

کارگردان مستند «سیل بند» با بیان اینکه این مستند با نگاه حماسی و ملی به موضوع سیل پرداخته است، گفت: جامعه و افکار عمومی منتظر انتشار گزارش تخلفات درخصوص سیل است تا برای جلوگیری از تکرار آن تلاش صورت گیرد و کسانی که کوتاهی کرده‌اند توبیخ شوند.
کد خبر: ۳۷۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۸ - 31December 2019

«محمد دیندار» کارگردان و مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به ساخت مستند «سیل بند» اظهار داشت: این مستند کاری است درباره سیل فروردین ماه سال 1398 در استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان؛ در این مستند سعی شده یک نگاه جامع و ملی به حضور اقشار مردم و نیروهای جهادی در کمک‌رسانی داشته باشیم.

پخش «سیل بند» با نگاه حماسی و ملی/ افکار عمومی منتظر معرفی مقصران سیل هستند

وی گفت: در این مستند علاوه‌ بر نشان دادن حضور مردم، به سراغ اقلیت‌های مذهبی رفته‌ایم چراکه جامعه ارامنه در این اتفاقات همراه برادران و خواهران مسلمان خودشان حضور داشتند و خدمات خوبی را در راستای همبستگی با جامعه مسلمان ایران داشتند. ما در این مستند ضمن نشان دادن تلاش ارتش، سپاه و بسیج در کمک‌رسانی به مردم سعی کردیم نگاه ملی و حماسی به موضوع سیل داشته باشیم.

این کارگردان و مستندساز خاطرنشان کرد: کسانی که مستند «سیل بند» را دیدند معتقد به نگاه ملی این مستند بودند. البته در کنار تمام این قضایا ما به آسیب‌شناسی موضوع پرداختیم چراکه آسیب‌شناسی بحث مهمی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اوایل سال در دیدار با مسوولین ستاد بحران تاکید کردند که بعد از فروکش شدن سیل نباید این مسئله فراموش شود بلکه باید آسیب‌شناسی صورت گیرد و کوتاه‌هایی که انجام شده شناسایی شود تا در مراحل بعدی جبران شود.

پخش «سیل بند» با نگاه حماسی و ملی/ افکار عمومی منتظر معرفی مقصران سیل هستند

دیندار افزود: مستند «سیل بند» سعی داشته نگاه کاربردی داشته باشد و به سفارش گروه مستند روایت فتح تولید شده است. این مستند طی روزهای آینده از شبکه‌های یک و سه پخش خواهد شد و در ادامه شبکه افق و شبکه مستند نیز آن را پخش خواهد کرد.

وی علت عدم حضور این مستند در جشنواره سینماحقیقت را آماده نشدن آن اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به آبگرفتگی اخیری که بعد از بارندگی‌های اخیری که در خوزستان ایجاد شد، این مستند می‌تواند یک هشدار به مسوولین اجرایی کشور باشد که اینقدر غافل‌گیر نشوند چراکه شاهدیم مداوم مسوولین در موضوعات برف، باران، سیل و ... مختلف غافل‌گیر می‌شوند و این مستند یک هشدار جدی به مسوولین برای آمادگی در حوادث غیرمترقبه می‌باشد تا همیشه پیشگیری را بر درمان مقدم بدارند چراکه بعد از وقوع حوادث هزینه‌ها ده‌ها برابر افزایش می‌یابد.

این کارگردان و مستندساز گفت: مردم بعد از حوادث اخیر از مدیران اجرایی کشور انتظار دارند آماده چنین مسائلی باشند نه‌اینکه بعد از رخ دادن اتفاقات و تحمیل شدن خسارات مادی و روحی به فکر درمان باشند. حضور همه‌جانبه اقشار مردم در این حوادث نشان مردم ما همواره برای دفاع از کیان کشور آماده است.

دیندار خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانانی که در این مستند نشان داده می‌شوند اظهار داشتند ما بااینکه سال‌های دفاع مقدس را درک نکرده‌ایم اما وقتی وارد جریان سیل و کمک‌رسانی به مردم شدیم، صحنه‌هایی از دفاع مقدس که در فیلم‌های مستند دیده‌ایم و راویان برایمان تعریف کرده‌اند، برایمان تداعی شد.

پخش «سیل بند» با نگاه حماسی و ملی/ افکار عمومی منتظر معرفی مقصران سیل هستند

وی هدف از ساخت فیلم مستند را دیده شدن آن دانست و گفت: هدف من از ساخت مستند این است که مردم کار را ببینند؛ حالا فرقی نمی‌کند در جشنواره این فیلم دیده شود یا نه. خوشحالم که این مستند قرار است در شبکه‌های مختلف پخش شود و مردم آن را ببینند. با پخش این مستند در تلویزیون مخاطبین آن را خواهند دید که برای بنده در جایگاه فیلمساز جای خوشحالی است.

این کارگردان و مستندساز اظهار داشت: بعد از حوادث سیل فروردین 1398 بسیاری از مردم منتظر آسیب‌شناسی از طرف دستگاه‌های نظارتی و پژوهشی بودند تا مقصران و کسانی که در این موضوع کوتاهی کرده‌اند مشخص و حتی محاکمه شوند. در جایی مانند دانشگاه تهران بودجه پنج میلیاردی اختصاص داده می‌شود تا در یک کار پژوهشی آسیب شناسی کند تا در ادامه از چنین اتفاقاتی جلوگیری شود. جامعه و افکار عمومی منتظر انتشار گزارش تخلفات درخصوص سیل است تا برای جلوگیری از تکرار آن تلاش صورت گیرد و کسانی که کوتاهی کرده‌اند، توبیخ شوند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار