به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، با وجود گذشت حدود یک هفته از ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی در نزدیکی تهران و بیانیهای که ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درباره این حادثه صادر و در آن اعلام کرد که هواپیمای مسافربری اوکراینی (بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد) هدف پدافند ضد هوایی قرار گرفته و سرنگون شده است، با این حال قضیه ساقط شدن این هواپیما همچنان بحث داغ محافل داخلی و خارجی است.
اغلب این محافل دلیل اصلی ساقط شدن هواپیمای اوکراینی را صرفا ناشی از «خطای انسانی» نمیدانند و از نفوذ ایادی بیگانه در این ماجرا سخن میگویند، از جمله شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارشی تحت عنوان «هواپیمای اوکراینی ... آیا تحقیقات ایران به سرنگونی شخصیتهای بلندپایه منتهی میشود» اظهارات برخی محافل داخلی درباره علل ساقط شدن هواپیمای اوکراینی را باز نشر میدهد.
گزارش شبکه الجزیره از ادعاهای محافل داخلی در حادثه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی
ادعای توطئه و هجوم سایبری
شبکه الجزیره با استناد به سخنان روز سه شنبه «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر دستگیری چند نفر در رابطه با این حادثه و تشکیل تیمی تحقیقاتی از کارشناسان نیروهای مسلح و سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناسان سایبری جهت تحقیقات در آن، فرضیه «توطئه و هجوم» را مطرح میکند.
این شبکه در ادامه در تقویت این فرضیه به سخنان سردار «حاجی زاده» که گفته بود، «شلیک موشک به سمت هواپیمای اوکراینی بعد از رسیدن هشدارهایی به ما صورت گرفت که از حمله موشکهای کروز خبر میداد» و هچنین «ما طی عملیات علیه پایگاه نظامی آمریکایی عین الاسد در عراق خواستار لغو پروازها شده بودیم، اما چنین نشد»، نیز استناد میکند و ادعا میکند، آنچه فرضیه توطئه را طی روزهای گذشته بیش از پیش تقویت کرده، اظهارات «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران است که در سخنانی دلیل تاخیر اعلام خبر ساقط شدن هواپیمای اوکراینی را بررسی احتمال «حملات سایبری» عنوان کرده بود.
انگشت اتهام به سمت سازمان هواپیمایی کشوری
در ادامه الجزیره، به نقل از یک منبع رسانهای که ادعا کرده از منابع نزدیک به سپاه بوده و خواستار عدم افشای هویت خود شده، به ماده ۱۰ قانون پروازهای مسافری و مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری در توقف این نوع از پروازها در شرایط جنگی و تهدید امنیتی اشاره و ادعا میکند، این قانون موجب برخی استعفاها در دولت ایران شده، چراکه قصور و کوتاهی در این حادثه را متوجه آنها میکرده، اما برعهده گرفتن مسئولیت آن از سوی سپاه باعث بازپسگیری این استعفاها شده است.
به گفته الجزیره سپاه برای حفظ انسجام و یکپارچگی ملی و دور کردن خطر تهدیدات امنیتی، خود را سپر بلا کرده و مسئولیت این حادثه را برعهده گرفته است.
فرضیههای محافل خارجی
اما صرف نظر از محافل داخلی، محافل خارجی نیز ضمن مردود دانستن عامل «خطای انسانی» در ساقط شدن هواپیمای اوکراینی فرضیههایی را مطرح کردهاند که شاید یکی از جنجالیترین آنها سخنانی است که به سپهبد «محمود منصور» منتسب شده و واکنشهای بسیاری را در رسانههای اجتماعی به دنبال داشته است.
اما سپهبد محمود منصور کیست؟
سپهبد محمود منصور، نایب رئیس پیشین سازمان اطلاعات و فرمانده گردان ۱۶۳ ارتش مصر، در سال ۱۹۴۸ میلادی در استان «بنی سویف» مصر به دنیا آمد. با سودای کارگردانی وارد دانشکده سینما شد، اما شکست ۱۹۶۷ میلادی اعراب از اسرائیل مسیر زندگی او را تغییر داد و به ارتش مصر ملحق شد. او در جنگ فرسایشی (۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰) بین مصر و اسرائیل بر سر کانال سوئز و جنگ اکتبر (یوم کیپور) در سال ۱۹۷۳ بین مصر و سوریه با اسرائیل مشارکت و در جنگ اخیر فرماندهی گردان ۱۶۳ ارتش مصر را برعهده داشت.
پس از پایان جنگ وارد سازمان اطلاعات و امنیت مصر شد و در سال ۱۹۸۸ از سوی سپهبد «عمر سلیمان»، رئیس وقت سازمان اطلاعات و امنیت مصر مامور تشکیل سازمان اطلاعات و امنیت قطر شد.
مصاحبه سپهبد محمود منصور با وبگاه مصری القمهنیوز موزخ ژوئیه ۲۰۱۹ و افشاگری علیه قطر
پایگاه خبری «عربیپرس» از محمود منصور به عنوان یکی از بزرگترین استراتژیستها یاد میکند که پستها و مناصب متعددی را در نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات و امنیت مصر تصدی میکرده و در سال ۱۹۸۸ میلادی به دستور عمر سلیمان که از او به عنوان «جعبه سیاه» حسنی مبارک یاد میشد، برای ماموریتی ۷ ساله راهی قطر میشود (اگرچه درباره سالهای حضور وی در قطر اختلاف نظر وجود دارد ...، ولی به طور کلی این ماموریت بین ۷ تا ۱۰ سال بوده است).
در طول سالهای ماموریتش در قطر وی سازمانها و دستگاههای امنیتی مختلفی را در این کشور دایر میکند که مهمترین آنها سازمان اطلاعات و امنیت قطر است. به همین منظور وی «جعبه سیاه» قطر و آنچه در پشت پرده خاندان حاکم در این کشور میگذرد، محسوب میشود.
مصاحبه وبگاه عربی پرس با سپهبد محمود منصور مورخ ژانویه ۲۰۱۹ و افشاگری علیه سیاستهای ترکیه و قطر
وی در مصاحبه مشروح و مفصلی که آوریل سال گذشته میلادی با روزنامه «ایندیپندنت» عربی داشت و در وبگاه این روزنامه منتشر شد، برای اولین بار پرده از اسرار و جزئیات کار خود در دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی قطر از زمان پای گذاشتن به این کشور تا زمان خروج از آن در سال ۱۹۹۶ میلادی برمیدارد. صرف نظر از اینکه سپهبد محمود منصور شاهد عیان بسیاری از اتفاقات و رخدادها در کشور قطر و خاندان حاکم از جمله کودتای شیخ «حمد بن خلیفه» علیه پدرش با حمایت و پشتیبانی آمریکا، مراحل مختلف عادی سازی روابط با اسرائیل، حمایت از جماعت اخوان المسلمین و پناه دادن به این جماعت در قطر، توطئهچینی علیه عربستان بوده است، تا اینکه در سال ۱۹۹۶ به دلیل آنچه که آن را عدول دستگاه اطلاعات و امنیت قطر از اصول و مبادیاش نامیده، از سمت خود استعفا داده و این کشو را به مقصد مصر ترک میکند.
مصاحبه سپهبد محمود منصور با ایندپندنت عربی مورخ آوریل ۲۰۱۹
پس از انقلاب مصر در سال ۲۰۱۱ میلادی و سرنگونی رژیم «حسنی مبارک»، محمود منصور وارد عرصه فعالیتهای سیاسی و مطالعاتی شد و هم اکنون نائب رئیس اول حزب «الأمل والعمل» (امید و کار) مصر است و به عنوان مشاور سیاسی و استراتژیک و همچنین کارشناس مسائل نظامی و راهبردی و همچنین رئیس مرکز عربی مطالعات استراتژیک، مصاحبه و گفتوگوهای متعددی را با رسانههای مختلف مصری و جهان عرب انجام داده و به بیان دیدگاهها و نظرات کارشناسانه خود درباره مسائل و پروندهها و قضایای سیاسی، امنیتی و اقتصادی میپردازد.
یکی از مهمترین ویژگیهای اظهارات و مصاحبههای محمود مصطفی، در سالهای اخیر و مشخصاً از سال ۲۰۱۱ و شعلهور شدن جهان عرب و شکلگیری صفبندیهای جدید در منطقه و تقابل دوحه و قاهره، بُعد افشاگرانه آنها بهویژه درباره اتفاقات پشت پرده خاندان حاکم بر قطر و هم پیمانان آنها ازجمله ترکیه و جماعت اخوان المسلمین است.
سپهبد محمود منصور با این عنوان که «ایرانیها چارهای جز شلیک نداشتند»، مدعی میشود:
«پنتاگون برای مختل کردن سیستمهای راداری ایران و حمله به اهدافی در خاک این کشور از طریق حملات موشکی یا بمباران هوایی دو فروند هواپیمای آواکس (سیستم پیشاخطار و کنترل هوایی/ رادارهای سهبعدی پرنده) را از پایگاههایش در خاک عربستان سعودی و ترکیه به پرواز درمیآورد که بخشی از پوشش مورد نظر آمریکاییها را ایجاد میکنند، اما همچنان نقاط مرکزی ایران برای آمریکاییها نقطه کور محسوب میشدند و در پوشش کامل قرار نداشتند».
«لذا آمریکاییها سناریوی بوئینگ به ظاهر مسافربری، اما در واقع بوئینگِ آواکس را پیادهسازی کردند که برای عملیاتهای ویژه به شکل مسافربری طراحی شده بود. آنها این هواپیما را در اختیار اوکراین به عنوان همپیمان خود قرار دادند، تا اوکراینیها کاملکننده پازل نقشه سیستم راداری ایران و شناساییکننده آخرین تغییرات سیستمهای پدافندی ایران باشند و با این هدف هواپیمای اوکراینی وارد آسمان ایران شد».
«در عمل ماموریت با موفقیت انجام شد و هواپیما پس از ارسال اطلاعات و یافتههای خود در فرودگاه امام خمینی (ره) بر زمین نشست. اما این پایان ماجرا نبود. چون سیستمیهای سایبری سپاه متوجه انتشار و ارسال سیگنالهایی غیر معمول از هواپیمای بوئینگ اوکراینی شده بودند؛ لذا بلافاصله خدمه پرواز و عوامل فنی قرنطینه و هواپیما وارسی میشود. بازرسیها حتی به موتور هواپیما و باز و بررسی کردن آن میرسد، اما هیچ مورد مشکوکی یافت نشد و این علت تاخیر چندساعته هواپیمای اوکراینی بود که دلیل آن نقص فنی اعلام شد».
«علیرغم به نتیجه نرسیدن بازرسیها، ایران اصرار بر عدم پرواز هواپیمای اوکراینی داشت. ایرلاین اوکراین که از موضوع مطلع میشود، تهران را تهدید میکند که در صورت عدم صدور اجازه پرواز، سیستم فرودگاهی ایران را وادار به پرداخت غرامت به ازای هر ساعت تاخیر در پرواز هواپیمای اوکراینی خواهد کرد که به ظاهر غرامت هر یک ساعت عدم صدور مجوز پرواز چند ده هزار دلار است».
«این تهدید ایرانیها را که همچنان به هواپیما مشکوک بودند، تسلیم میکند. این سوء ظنها پدافند سپاه را وادار میکند، جهت خنثی کردن عملیات شناسایی احتمالی، نقشه استقرار سامانههای پدافندی را در حلقه (رینگ) آخر بار دیگر تغییر دهد. بوئینگ اوکراینی مسافرگیری کرده و پس از تیک آف برای شناسایی و اطلاع از آخرین تغییر و تحولات و وضعیت سامانههای پدافندی اطراف تهران، رادار مرکزی (سهبعدی) خود را روشن میکند».
«بالطبع به محض ارسال پیامها و دریافت از سوی پایگاههای آمریکایی، عملیات انتقامجویانه و مقابله بهمثل آمریکاییها آغاز میشد که شامل شلیک دهها موشک کروز از دورترین نقاط در منطقه به سمت اهداف مورد نظر در ایران، بهویژه تهران بود و این موضوعی بود که سپاه به آن پی برد و به همین دلیل گفته شد که پیامهای هشداری درباره شلیک موشکهای کروز به پدافند هوایی سپاه رسیده بود. حالا سپاه مطمئن شده بود که هواپیمای اوکراینی، یک هواپیمایی شناسایی است که درحال جاسوسی برای آمریکاییهاست و ادامه پرواز آن در آسمان ایران به معنای دادن گرای دقیق از اهداف به آمریکاییهاست».
«آنجا که سردار حاجیزاده میگوید که اپراتور فقط ۱۰ ثانیه فرصت داشته تا تصمیمگیری کند، بزند یا نزند، در واقع منظور اصلی از این گفته این بوده که اپراتور ۱۰ ثانیه فرصت داشته تا تصمیم بگیرد، یک هواپیمای فوق مدرن جاسوسی را هدف بگیرد که ۱۷۰ انسانِ بیگناه را برای تضمین موفقیت عملیاتش به گروگان گرفته بود، یا اینکه اجازه دهد، دهها شاید هم صدها موشک کروزِ آمریکایی در مرحله اول نقاط شناسایی شده را هدف بگیرند و طبیعتاً یکی از این نقاط سامانههای پدافندی و زیرساختهای حیاتی است که با از نابود شدن آنها راه را بر موج دوم حملات آمریکاییها در دو قالب حملات موشکی با موشکهای کروز و حملات جنگندههای بمب افکن باز میکند و آن اپراتور با تصمیم درست خود کشوری را از نابودی نجات داد».
اگرچه این اظهارات منتسب به سپهبد محمود منصور ادعایی بیش نیست، اما بسیاری از منابع متخصص در امر پدافند هوایی و جنگ سایبری این ادعاها را دور از انتظار ندانسته و دستکم قابل بررسی میدانند.
منبع: مشرق
انتهای پیام/ 900