مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب و اربعین شهدای مقاومت در بوسنی و هرزگوین+ تصاویر

مراسم مردمی بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین روز شهادت سردار شهید سپهبد سلیمانی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق، رئیس العلمای سابق بوسنی و با حضور صد‌ها نفر از علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی جمعه شب در سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین برگزار شد.
کد خبر: ۳۸۴۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹ - 15February 2020

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، مراسم مردمی بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین روز شهادت سردار شهید سپهبد سلیمانی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق، رئیس العلمای سابق بوسنی و با حضور صد‌ها نفر از علاقه‌مندان انقلاب اسلامی جمعه شب در «سارایوو» پایتخت بوسنی و هرزگوین برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که به همت بنیاد ملاصدرا، موسسه ابن سینا و کالج فارسی بوسنیایی برگزار شد، پس از تلاوت کلام الله مجید و نواختن سرود ملی دو کشور و ادای احترام به مقام شامخ شهدای مقاومت، حجت الاسلام عیدی موسس بنیاد ملاصدرا ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان درباره انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن برای حضار سخن گفت.

موسس بنیاد ملاصدرا اظهار داشت: امام خمینی (ره) در زمان رژیم دیکتاتوری شاه با کلام خود به قلب‌های پاک جوانان مومن ایرانی اعتماد به نفس بخشید و انقلاب را بدون هیچ کمک خارجی و تنها با توکل بر خدا و مردم به پیروزی رساند.

مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب و اربعین شهدای مقاومت در بوسنی و هرزگوین

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها به مردم ایران بلکه به تمامی ملت‌های اسلامی عزت بخشید و این تحقق وعده خداوند بود.

حجت الاسلام عیدی اضافه کرد: برای حفظ انقلاب اسلامی، افتخاری بزرگ‌تر از این در طول تاریخ نیست که شهدای بسیاری از جمله شهید سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس جان خود را در این راه با خدا معامله کردند.

وی اضافه کرد: نهال انقلاب اسلامی به واسطه خون‌های پاک ریخته شده امروز درخت تنومندی است که بدون نگرانی در یک شب با حمله مستقیم موشک‌های بالستیک ابهت پوشالی قدرت زورگوی دنیا را درهم شکست بنحوی که دشمن حتی از بیان تعداد تلفات خود عاجز شده است.

مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب و اربعین شهدای مقاومت در بوسنی و هرزگوین

محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین نیر ضمن اشاره به تاثیرات تاریخی انقلاب اسلامی گفت: امسال ایام چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب با اربعین شهادت سردار قهرمان پیوند خورده و لذا در داخل یا خارج ایران هر جا برنامه‌ای برای گرامیداشت انقلاب برگزار شد آن مراسم به نام و یاد شهید سلیمانی مزین شده است.

حیدری با اشاره به حضور شگفت‌انگیز انبوه مردم با سلائق مختلف در مراسم تشییع قهرمان مبارزه با تروریسم اضافه کرد: ملت ایران با حضور بی نظیر خود، بی‌نظیرترین و باشکوه‌ترین مراسم قدردانی از یک‌ سردار سرافراز نظامی در طول تاریخ را بنام شهید سلیمانی ثبت کردند.

سفیر کشورمان افزود: خداوند به شهادت سردار سلیمانی رنگ و بوی عاشورایی بخشید و در محبوبیت او سر و رازی نهفته است که دل همه اقشار ملت و قلب‌های پاک در سراسر جهان را مجذوب خود کرده است.

مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب و اربعین شهدای مقاومت در بوسنی و هرزگوین

علی البلداوی نماینده مجلس اعلای اسلامی در منطقه بالکان با تاکید بر تاثیرات انقلاب اسلامی گفت: بدون تردید انقلاب اسلامی ایران تاثیری عمیق بر نظام بین‌الملل گذاشت و بخشی از مسیر تاریخ را تغییر داد.

وی با یادآوری مجاهدت‌های شهدای مقاومت گفت: عراق آزادی امروز خود را مدیون خون شهدای مقاومت و خصوصا سرداران شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس است و ما هرگز خدمات این بزرگواران به ملت عراق را فراموش نخواهیم کرد.

خالد الملا رئیس جماعت علمای اهل سنت نیز عراق با اظهار خرسندی از فرصت آشنایی با کشور و ملت بوسنی هرزگوین و بویژه جامعه مسلمان این سرزمین، دعوت قرآن مجید به وحدت اسلامی و نیز اتحاد انسانی حول ارزش‌های مشترک را تشریح و یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام‌خمینی (ره)، چون الهام‌گرفته از آموزه‌های قرآن مجید بود برای همه بشریت پیام وحدت و آگاهی به ارمغان آورد و خود را مدافع همه مظلومین قرار داد.

مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب و اربعین شهدای مقاومت در بوسنی و هرزگوین

این عالم برجسنه اهل سنت با قدردانی از نقش بی‌نظیر شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم داعش در منطقه افزود: شهادت می‌دهم که جمهوری اسلامی ایران برای یاری ملت عراق در مقابله با گروه‌های تروریست از هیچ کوشش و مجاهدتی دریغ نکرد و در این عرصه نقش شهید سلیمانی و همرزم وفادارش ابومهدی المهندس بی‌بدیل بوده است.

وی با اشاره به تکرار فرمایش حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) در نماز بر پیکر این سردار بزرگ مبنی بر اینکه جز نیکویی از او چیزی نمی‌داند، افزود: افتخاری بزرگتر از این جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی برای این شهید والامقام و همرزمانش نمی‌توان تصور کرد.

مصطفى افندى‌سریچ، رئیس العلماء سابق جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از کمک‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از بوسنی و هرزگوین تشکر و قدردانی کرد و افزود: ما به عنوان ملت بوسنی مدیون ایران و کسانی هستیم که در شرایط سخت به کمک ما شتافتند.

وی با اشاره به کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به بوسنی و هرزگوین، تاکید کرد: نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای در کمک به مردم بوسنی فراموش‌ناشدنی است.

مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب و اربعین شهدای مقاومت در بوسنی و هرزگوین

افندی‌سریچ افزود: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی یعنی ۱۹۷۹ میلادی ۲۷ سال سن داشتم و امسال که چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، من بسیار مسن‌تر شده‌ام، ولی انقلاب اسلامی جوان‌تر از ۴۰ سال قبل با قدرت پیش می‌رود.

رئیس العلمای سابق بوسنی اضافه کرد: ما در بوسنی و هرزگوین به یاری خون پاک شهدا هرگز به اسلام خیانت نکرده و نخواهیم کرد و دست دوستی خود را به سوی ملل مسلمان گشوده‌ایم و امیدوارم درخت دوستی ایران و بوسنی هر روز سرسبزتر شود.

در این برنامه شیخ مدحت افندی‌چلبیچ رهبر دراویش نقش بندیه بوسنی و هرزگوین با ابراز تاسف از شرایط کنونی جهان اسلام گفت: جهان اسلام در شرایط دشواری است و مسلمانان بسیاری در جهان همچنان مورد آزار و اذیت هستند، کشتار و تخریب در عراق و افغانستان سال‌هاست که ادامه دارد، زخم فلسطین عمیق‌تر از گذشته شده، آفریقای شمالی در آتش می‌سوزد و زندان‌های مصر پر از افراد آزادی‌خواه است و مکه و مدینه در سلطه حاکمان سعودی قرار دارد.

مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب و اربعین شهدای مقاومت در بوسنی و هرزگوین

شیخ‌ چلبیچ با یادآوری اقدام ناجوانمردانه ترور سردار سلیمانی و همرزمانشان افزود: از روز شهادت سردار قاسم سلیمانی به این فکر هستم که چطور دشمنان از پرواز و ساعت فرود هواپیما در بغداد و خودروی حامل او آگاه شده بودند.

وی در پایان با ذکر دعا برای شادی روح تمام شهدای مقاومت از حاضرین خواست تا با قرائت فاتحه‌ای یاد شهدا را گرامی بدارند.

به گزارش دفاع‌پرس، قرائت قرآن توسط قاری احمد علیلی، اجرای سرود بوسنیایی کجایید‌ ای شهیدان خدایی توسط حافظ عزیز علیلی، اجرای تواشیح کربلا و عاشورا، پخش کلیپ سرود بوسنیایی سلام آخر شهید، کلیپ بوسنیایی دستاورد‌های انقلاب اسلامی و پخش کلیپ خاطرات شهید سلیمانی از دیگر برنامه اجرا شده در این مراسم با شکوه بود که با استقبال حاضرین در مراسم روبرو شد.

مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب و اربعین شهدای مقاومت در بوسنی و هرزگوین

همچنین در این مراسم ترجمه بوسنیایی وصیتنامه سردار شهید سپهبد سلیمانی، کتابچه الگوی جهانی مقاومت، کتابچه تحلیلی ابعاد زندگی شهید سلیمانی و کتابچه ایران‌شناسی در میان حاضرین در مراسم توزیع شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها