عید آن سال‌ها/ 8

عزیمت نیروهای بسیجی به جبهه‌های حق علیه باطل

در حالی که تعداد فراریان عراقی از جبهه‌ها روبه افزایش است نیروهای بسیاری از شهرهای مختلف کشور داوطلبانه عازم جبهه‌های جنوب می‌شوند.
کد خبر: ۳۸۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۸ - 26March 2020

عزیمت نیروهای بسیجی به جبهه‌های حق علیه باطل/// منتشر نشودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچگاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود. تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند. مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان درواقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویدادهای 29 اسفند 1361 تا 15 فرودین 1362 که در جلد 24 «روز شمار جنگ ایران و عراق» آورده شده مورد بارخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

سوی دیار عاشقان

«در هفتم فرودین 1362، درحالی که قرارگاه‌های عملیاتی کربلا و نجف برای حل مشکل شکستن خط اول دشمن و بر اساس آخرین تصمیم قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص)، درحال تدارک اجرای مانور آزمایشی و استفاده از انبوه آتش برای شکستن خط دشمن (موسوم به طرح آتش به‌جای خون) در زمین‌های عقب منطقه عملیات هستند، فرمانده کل سپاه از خط دو لشکر 31 عاشورا و 27 حضرت رسول (ص) بازدید کرد.

این امر درک جدیدی از امکان‌پذیر بودن شکستن خط دشمن در محدوده جنوبی منطقه عملیات (در حد قرارگاه نجف) در ذهن فرماندهی ایجاد کرد و موجب تغییرات مهمی در مانور عملیات شد.

فرمانده کل سپاه هنگام بازدید از این دو لشکر (که تحت امر قرارگاه نجف هستند) از طریق دکل دیدبانی لشکر 31 عاشورا به بررسی خط خودی و دشمن پرداخت. وی نتیجه بازدید خود از این منطقه را در جلسه‌ای که ساعت 21 روز جاری در محل قرارگاه خاتم (ص) و با حضور تعدادی از فرماندهان این قرارگاه ازجمله رحیم صفوی، غلامعلی رشید، عزیز جعفری، احمد غلامپور، محمد باقری، علایی و بشردوست تشکیل شد، مطرح کرد.

قرار شد قرارگاه نجف که در مرحله اول عملیات تلاش پشتیبانی بود، به این نحو تغییر یافت که هم‌زمان با قرارگاه کربلا و با ایجاد حداقل دو محور رخنه در محدوده عملیاتی مربوط به خود، دشمن را درگیر کند.

این تصمیم در جلسه مشترک ارتش و سپاه قرارگاه‌های خاتم و نجف در قرارگاه قائم (ارتش)، بار دیگر مورد تأکید قرار گرفت و مأموریت رسماً به قرارگاه نجف اعلام شد. در ابتدای جلسه، سرهنگ صیاد شیرازی در این مورد گفت: ما به این نتیجه رسیدیم [قرارگاه] نجف هم برای خود تک اصلی باشد و حداقل دو رخنه ایجاد کرده و بعد از ایجاد شکاف [در موانع و خط اول دشمن] گسترش پیدا کند و نقاط حساس را تسخیر کند. این کار باید در یک‌شب انجام شود.

این تصمیم در آخرین ساعات امروز به‌صورت کتبی از قرارگاه خاتم به قرارگاه کربلا نیز ابلاغ شد. در بخشی از این ابلاغیه آمده است: قرارگاه نجف حداقل دو محور رخنه در منطقه انتخاب کرده و برای کمک به عملیات رخنه در سایر مناطق نیز دشمن را درگیر نماید.

از اوایل صبح امروز، یگان‌هایی از دشمن در حوالی نهر شاخه منشعب از رودخانه دویرج، تک محدودی بر روی مواضع پدافندی نیروهای خودی اجرا کردند که با عکس‌العمل نیروهای لشکر 5 نصر متواری شدند. در گزارش واحد طرح و عملیات سپاه 11 قدر درباره این اقدام دشمن آمده است:

ساعت 6 صبح، یک گردان از نیروهای مزدور بعثی عراقی که از رودخانه دویرج گذشته بودند با سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین تک محدودی نموده که احتمال می‌رود جهت برآورد رزمی نیروی خودی بوده که با آتش سنگین پشتیبانی می‌شوند و با مقاومت برادران شناسایی لشکر 5 نصر و پشتیبانی دو عدد دستگاه پی. ام. پی. از ارتش مزدور عراقی که احتمال دورخوردن خود را می‌دادند در ساعت 11:5 صبح، پا به فرار گذاشتند که از تلفات دشمن هیچ‌گونه اطلاعی در دست نمی‌باشد، ولی 4 تن از برادران خودی مجروح [شدند] که حال یکی از مجروحین وخیم است. مراتب جهت آگاهی اعلام می‌گردد.

امروز نیز نیروهای داوطلب مردمی برای حضور در جبهه‌های جنگ و بازسازی مناطق جنگی جنوب عازم این مناطق شدند. در استان گیلان نیز هزاران نفر از نیروهای امور تربیتی آموزش‌وپرورش، هنرستان‌ها و جهاد سازندگی این استان به‌منظور کمک به بازسازی مناطق جنگی از محل جهاد سازندگی استان گیلان عازم جبهه‌های غرب و جنوب شدند.

همچنین بیش از 40 تن از نیروهای بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اردکان عازم جبهه‌های نبرد شدند. گروه کثیری از نیروهای بسیج سپاه پاسداران اسکو و جزیره اسلامی در میان بدرقه گرم امت حزب‌الله اسکو به یاری دیگر رزمندگان شتافتند. همچنین گروهی از اعضای بسیج سپاه پاسداران تبریز، اردبیل، سراب، مغان و مرند طی مراسمی عازم جبهه‌های نبرد شدند.

در ادامه عزیمت رزمندگان به جبهه‌های نبرد، جمع کثیری از رزمندگان داوطلب از شهرستان زرند به‌اتفاق امام‌جمعه این شهر جهت یاری سایر سربازان اسلام راهی جبهه‌ها شدند.

در ایلام نیز گروه کثیری از دانش آموزان دبیرستان‌های این شهر پس از شرکت در نماز جمعه، در میان بدرقه پرشور نمازگزاران به جبهه‌های جنگ تحمیلی شتافتند. همچنین در آستانه سال نو، گروه کثیری از برادران عضو بسیج شهرهای قائم‌شهر، نوشهر، چالوس، مرزن آباد و کلاردشت جهت نبرد با بعثیان کافر عازم جبهه‌های جنگ شدند. در درچه اصفهان نیز گروه دیگری از نیروهای بسیج سپاه پاسداران، در میان بدرقه گرم اهالی این منطقه به جبهه‌های جنگ تحمیلی عزیمت کردند.

در خورموج نیز گروهی از جان برکفان بسیج سپاه پاسداران این شهرستان طی مراسم ویژه‌ای از محل اقامه نماز جمعه این شهرستان عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند. 30 تن از روحانیون و فضلای جامعه روحانیت مبارز شاخه غرب تهران به‌منظور همراهی با رزمندگان مستقر در جبهه‌های نبرد و تقویت روحیه جان برکفان سپاه اسلام، راهی جبهه‌های غرب کشور شدند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار