۵۰ مقام سابق اتحادیه اروپا «معامله قرن» را مصداق «آپارتاید» دانستند

50 نفر از مقامات سابق کشور‌های اروپایی در نامه‌ای سرگشاده، طرح معامله قرن آمریکا را مصداق آپارتاید دانستند.
کد خبر: ۳۸۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴ - 28February 2020

۵۰ مقام سابق اتحادیه اروپا «معامله قرن» را مصداق «آپارتاید» دانستندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، ۵۰ مقام سابق اتحادیه اروپا طرح پیشنهادی دولت آمریکا برای ایجاد صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و آن را مصداق آپارتاید دانستند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این مقامات که شامل رؤسای دولت و وزرای امور خارجه سابق کشور‌های اروپایی هستند در نامه‌ای سرگشاده که در روزنامه «گاردین» منتشر شد نوشتند: «این طرح به این واقعیت موجود در فلسطین اشغالی یعنی زندگی مردم [فلسطینی و صهیونیست] در کنار یکدیگر بدون بهره‌مندی از حقوق برابر، رسمیت می‌بخشد. نتیجه چنین چیزی با آپارتاید مشابهت دارد».

در این نامه آمده است: «این [طرح] تنها خواسته‌های یکی از طرفین درخصوص اروشلیم را به رسمیت می‌شناسد و راه‌حل عادلانه‌ای در قبال مسئله آوارگان فلسطینی را شامل نمی‌شود».

همچنین می‌افزاید: «ضمن توجه به وضعیت اضطراری موجود، از اروپا می‌خواهیم طرح آمریکا به‌عنوان اساس مذاکرات را رد کرده و گام‌هایی فوری و مؤثر در راستای مقابله با تهدیدات موجود درخصوص الحاق [کرانه باختری]بردارند و از نظم قانون‌مند بین‌المللی حراست کنند».

در میان این چهره‌های اروپایی می‌توان به «دومینیک دی ویلپین» نخست‌وزیر سابق و وزیر امور خارجه پیشین فرانسه، «زیگمر گابریل» وزیر امور خارجه سابق و معاون صدراعظم پیشین آلمان، «جک استراو» وزیر امور خارجه سابق انگلیس و «ماری رابینسون» رئیس جمهور سابق ایرلند اشاره کرد.

همچنین رونمایی از معامله قرن تا کنون واکنش تند وزاری امور خارجه اتحادیه عرب، مقامات فلسطینی و مقامات کشور‌های دیگری از جمله روسیه و ترکیه را برانگیخته است.

«پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان نیز این هفته به انتقاد از طرح صلح خاورمیانه دولت آمریکا پرداخت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها