یکی از رهبران جریان صدر از مردم عراق خواست با «سهم‌خواهی سیاسی» مقابله کنند

یک رهبر جریان صدر مردم عراق را به انقلاب واقعی دو مرحله‌ای علیه گروه‌هایی سیاسی دعوت کرد که با اصرار بر سهم‌خواهی در فرآیند سیاسی مانع تحقق خواسته‌های معترضان در تشکیل دولت مستقل در عراق شدند.
کد خبر: ۳۸۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸ - 02March 2020

یکی از رهبران جریان صدر از مردم عراق خواست با «سهم‌خواهی سیاسی» مقابله کنندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حاکم الزاملی» یکی از رهبران جریان صدر عراق روز دوشنبه مردم را به «انقلاب واقعی» برای مقابله با سهم‌خواهی‌های سنتی برخی احزاب و غفلت آن‌ها از خواسته‌های معترضان دعوت کرد.

الزاملی در بیانیه‌ای خبری گفت: «پس از اینکه جبهه فساد و سهم‌خواهی موفق شد از تأیید صلاحیت دولت مستقلی را که به هیچ طرف، حزب و یا کشوری مشخص وابسته نبود، جلوگیری کند، کسانی که از این پیروزی احساس وجد می‌کنند شروع به برنامه ریزی برای بازگشت سهم خواهی‌ها در پوششی جدید گرفته‌اند».

وی افزود: «این‌ها از مردم انقلابی نمی‌ترسند و حتی اصلا به خون بیش از ششصد شهید و ۳۰ هزار مجروح هم فکر نمی‌کنند. احزابی که به دنبال سهم خواهی هستند، می‌خواهند همچنان در دکان‌های احزاب و نهاد‌های اقتصادی به کار خود ادامه دهند بدون اینکه به فکر سطح فقر مردم در استان‌های المثنی، ذی‌قار و میسان باشند که به بیش از ۵۰ درصد رسیده است».

به نوشته پایگاه خبری «موازین نیوز»، این رهبر جریان صدر عراق گفت: «از همین رو ما به یک انقلاب واقعی برای مهار حرص و آز این احزاب و عفلت آن‌ها از خواسته‌های ملت انقلابی نیازمندیم».

الزاملی با بیان اینکه مردم را به یک انقلاب واقعی دو مرحله‌ای دعوت می‌کند که سومی ندارد، گفت: «در مرحله نخست نمایندگان آزاده ملت عراق در صحن پارلمان تحصن کنند و مانع ورود هر نامزدی از میان احزاب فاسد یا تصویب هر کابینه‌ای متعلق به نامزدی شوند که تسلیم حزب یا احزابی برای تحمیل فساد و سهم خواهی می‌شود».

وی افزود: «در گام دوم به قول معروف باید به سیم آخر زد و اگر گام نخست که تحصن در پارلمان است، جواب نداد مردم انقلابی طی یک تظاهرات مسالمت‌آمیز و متمدنانه پارلمان را محاصره خواهند کرد تا خواسته ملت در انحلال پارلمان را به کرسی نشانند همان گونه که در انحلال دولت موفق بودند و سپس انتخابات ظرف نهایتا شش ماه برگزار شود. این‌ها بهترین راه حل‌ها برای برچیدن فساد است».

«محمد توفیق علاوی» مامور تشکیل کابینه عراق شامگاه یکشنبه در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه اعلام کرد و صالح هم به دنبال آن اعلام کرد که طی ۱۵ روز و بر اساس بند ۷۵ قانون اساسی گزینه دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی خواهد کرد.

روز یکشنبه برای سومین بار نشست فوق العاده پارلمان عراق برای رای اعتماد به کابینه علاوی به تعویق افتاد.

رئیس‌جمهور عراق در ۱۲ بهمن علاوی را برای تشکیل کابینه معرفی کرد، اما رایزنی او با جریان‌های سیاسی مختلف برای تکمیل لیست وزرای خود ناکام ماند.

ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق که مورد حمایت الصدر قرار دارد، روز یکشنبه پس از به تعویق افتادن مجدد نشست پارلمان تاکید کرد که گروه‌های سیاسی که حیاتشان به سهم‌خواهی‌ها گره خورده است، نشست پارلمان عراق را ناکام گذاشتند و همین طور ادامه دهند ملت علیه پارلمان برمی‌خیزد.

علاوی نخستین نخست وزیر جریان اکثریت در پارلمان عراق بود که به هیچ یک از جریان‌های شیعی اکثریت پارلمانی وابسته نبود، اما دولت مستقل وی مورد تایید گروه‌هایی اعم از کُردها، طیف وسیعی از شیعیان و برخی از نمایندگان اهل تسنن قرار گرفت.

با این حال فراکسیون‌های کرُد (دموکرات و اتحادیه میهنی)، اهل تسنن (تحالف القوی العراقیه) و شیعیان (دوله القانون به رهبری نوری المالکی و ائتلاف النصر به رهبری حیدرالعبادی) مهمترین گروه‌هایی بودند که روز یکشنبه از حضور در نشست پارلمان عراق خودداری کردند تا با به حد نصاب نرسیدن جلسه پارلمان کار رای اعتماد به دولت علاوی شکست بخورد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار