بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص شهدا؛

زرنگی شهدا معامله جان‌هایشان با خدا بود

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات خود درباره شهدا فرموده‌اند: «زرنگی را شهدای ما داشتند که توانستند این جانِ ازبین‌رفتنی را با خدای متعال معامله کنند.»
کد خبر: ۳۸۷۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۷ - 15March 2020

زرنگی شهدا معامله جان‌هایشان با خدا بودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در شرایط مختلفی نگاهی خاص و ویژه به مقوله شهید و شهادت داشته‌اند، این امر حتی در دیدار ایشان با خانواده شهدا و احترام و تکریم آنان به عنوان میراث‌داران شهدا و حافظان و ناشران اصلی فرهنگ شهدا به وضوح دیده شده است.

ایشان در صحبت‌ها و گفتار‌های متعددی از ارزش والای شهید و شهادت در فرهنگ اسلامی و وجوه مختلف سخن به میان آورده‌اند.

برای مثال معظم له در بخشی از سخنان خود در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره روحانی شهید صدوق گلپایگانی فرمودند: «در امر شهادت آنچه مهم است این است که کسی آماده بشود جان خودش را کف دستش بگیرد برای بذل در راه خدا؛ ایثارگران ما، رزمندگان ما، فداکاران ما که جانشان را کف دستشان گرفتند و رفتند، همه‌ی این‌ها این فضیلت را دارند، منتها گاهی خدای متعال نسبت به کسانی تفضّل ویژه‌ای می‌کند و پاداش آن‌ها را که شهادت است به آن‌ها نقد می‌دهد، بنابراین ارزششان و اعتبارشان می‌شود چند برابر؛ برای خاطر اینکه از خدای متعال پاداش این مجاهدت را به‌صورت نقد گرفتند: اِنَّ اللهَ اشـتَریّْ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ فَیَقتُلونَ وَ یُقتَلونَ وَعدًا عَلَیهِ حَقًّا فِى التَّورىّْةِ وَ الاِنجیلِ وَ القُرءان، (۱) یعنی خدای متعال جانشان را، این متاع را از این‌ها قبول کرد و در مقابل، بهشت را به آن‌ها داد؛ بالاترین معامله این است، بالاترین سود این است. جان ما همان سرمایه‌ای است که به‌هرحال خواهی نخواهی از بین خواهد رفت؛ یعنی هیچ‌کس نیست که این جان و عمر را که باارزش‌ترین سرمایه‌ی انسانی او است، بتواند نگه دارد؛ یک مدّتی هست؛ بعد، از ما گرفته خواهد شد. به شکل‌های مختلفی گرفته خواهد شد؛ یک نفری مثلاً تصادف می‌کند در بیابان یا خیابان و با تصادف از بین می‎رود؛ یکی با بیماری از بین می‌رود؛ [امّا] یکی این جان را با خدا معامله می‌کند؛ این جانِ از بین رفتنی را معامله می‌کند. بنده پیش از انقلاب در سخنرانی‌ها مکرّر این را می‌گفتم که شهادت مرگ تاجرانه است، مرگ حسابگرانه است؛ کسی که در راه خدا شهید می‌شود، در واقع بهترین حسابگری را دارد می‌کند، چون این [جان] که ماندنی نیست؛ مثل تعبیر معروف «روغن ریخته، نذر امامزاده» است. خب این روغنِ ریخته است دیگر، اینکه ماندنی نیست؛ این را آدم نذر امامزاده بکند، خیلی باارزش است، خیلی زرنگی می‌خواهد؛ این زرنگی را شهدای ما داشتند که توانستند این جانِ از بین رفتنی را با خدای متعال معامله کنند و خدای متعال با این لحن با این‌ها حرف بزند: اِنَّ اللهَ اشتَریّْ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم؛ پروردگارا! ما که هستیم که تو جان ما را بخری؟ این جان مال تو است، متعلّق به تو است، اصلاً ما که اختیاری در مورد آن نداریم؛ ببینید چقدر خدای متعال ارزش قائل می‌شود برای این مجاهد فی‌سبیل‌اللّه.»

و یا در دیدار با خانواده شهدای هفتم تیر در سال ۸۹ نیز به تاثیر روح شهدا در زندگی مردم پرداخته و فرموده‌اند: «شهدای ما هر قطره خونشان توانست اکسیری بشود برای تبدیل عنصر‌های پست و نخاله‌ی وجود به عنصر‌های والا و با شرف. شهدا خودشان متحول شدند و در ارواح جوانان ما و مردم ما تحول آفریدند.»

ایشان در مراسم صبحگاه لشکر ۱۰ سیدالشهدا در سال ۱۳۷۷ نیز گفته‎اند: «یک دوره، دوره جنگ و دوره دفاع مقدس بود و انگیزه‌ها برای حضور جوانان در میدان قدس و تقوا و فداکاری و ایثار، به طور واضح و بارز در اختیار همه قرار داشت. به قدری شعله مقدس شهادت و ایثار و جهاد این فضا را روشن و منور کرد که همه ابر‌های تیره فتنه، نفاق‌ها، کفر‌ها و فساد‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفتند. نه اینکه این زایده‌های وحود شریف انسانی، در دوران دفاع مقدس در کشور ما وجود نداشت، وجود داشت، ولی تحت‌الشعاع بود، تحت‌الشعاع آن نور درخشانی که از جان‎های پاک انسان‌های مومن، در میدان‌های ایثار و شهادت برمی‌خاست، می‌تابید، شما را نورانی می‌کرد و همه از آن بهره می‌بردند.»

حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) در خصوص ارزش‌گذاری روز شهیدان گفته‌اند: «روز شهیدان فرصت مغتنمی است برای ابراز شکرگزاری از جان‌های پاکی که بدن و همه تعلقات جسمانی را رها کردند تا برای انسان‌ها آزادی و رستگاری فراهم آید و انسان‌های والایی که غرقه در خون بر خاک افتادند تا روی زمین از ظلم و تجاوز و قساوت پاک شود. سلام ما بر آنان، بر همه شهیدان راه خدا که روشنگر راه زندگی بشرند و مشعل هدایت الهی که هدیه پیامبران خدا برای ساکنان زمین است، فروغ و شعاع خود را از آنان گرفته است.»

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها