یادداشت شفاهی سردار دکتر عباسعلی فرزندی؛

بیداری اسلامی، متأثر از هشت سال دفاع مقدس

اگرچه از لحاظ زمانی، سال‌ها از آن روزگاران حماسه و جهاد می‌گذرد، امّا هویت دفاع مقدس و ثمرات آن به‌‌ویژه، دستاوردهای مبتنی بر آن ارزش‌ها، همواره چونان روح زندگانی در کالبد فردی و اجتماعی ملت ایران نه تنها جاری و ساری است بلکه با گذشت زمان، هم جایگاه این ارزش‌ها بیش از پیش جلوه گر می‌شود و هم نیاز همگان به آن‌ها بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۳۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۸ - 29September 2013

بیداری اسلامی، متأثر از هشت سال دفاع مقدس

خبرگزاری دفاع مقدس: سردار دکتر عباسعلی فرزندی رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سپاه به مناسیت هفته دفاع مقدس یادداشت شفاهی را در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده است که در ادامه می خوانید: فهم درست از ارزشهای دفاع مقدس، حفظ آن و چگونگی انتقال آنها، از موضوعات بسیار مهمی است که به عنوان تکلیف دینی، ملی و هویتی قلمداد میشود. با توجه به عرصه گسترده این ارزشها و به تبع آن دستاوردهای آن، صرفاً به صورت بسیار فشرده و با اختصار به یکی از آن دستاوردهای گرانقدر، یعنی بازیابی هویت دینی مذهبی، اعتماد به نسل و خودباوری اشاره میشود.


همگان میدانند که جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران، جنگی همه جانبه بود. به این معنا که دشمنان ما در حوزه های نظامی، اقتصادی و سیاسی، با محوریت آمریکا و شوروی سابق، از همه بازیگران عرصه بینالمللی بهرهگرفته و تلاش کردند خط واحدی را در مقابل ملت ایران ایجاد کنند.


تجهیزات پیشرفته دولتهای صنعتی و ظرفیتهای دیپلماسی از یک سو و از سویی دلارهای انباشته شده حاصل از ثروت نفتی کشورهای عربی از جمله کویت، عربستان، قطر و امارات، خط همه جانبه سیاسی، نظامی، اقتصادی دشمنان را شکل داد.


آنها یعنی دولتهای سلطهگر، از عنصر دیگری نیز برای تقویت جبهه دشمن علیه ملت ایران استفاده کردند که آن همراهی و همگرایی جریانهای فرصت طلب منطقهای بود. امّا از این طرف ملت ایران با اینکه به صورت بسیار مظلومانه، با توجه به شرایط خاص کشور در آن سالها با پیروزی انقلاب و تغییر ساختارها در کشور از لحاظ رفتار منطقهای در انزوای کامل قرار گرفته بود اما با بهرهگیری از ظرفیت مردمی، تلاش و کوشش همه جانبه آحاد ملت از اقشار گوناگون، اعم از شهری و روستایی در سطوح مختلف سنی و برخوردار از جایگاههای متفاوت اجتماعی با تکیه بر نیروی اعتقادی خود و به پیروی از رهبری دین شناس و مردم شناس و الهی به کشف استعدادهای خود پرداخت.


بدین معنا که اقشار گوناگون مردم با تکیه بر ظرفیتهای خود و با بهره گیری از هدایت های مدبرانه امام (ره) و با امید به آینده روشن، کوشیدند در عرصه دفاع مقدس فرمول تلاش و کوشش، با نگرش دینی و خلاقیت و ابتکار که محصول تلفیق جدیت، مقاومت از یک سو و امید به آینده مبتنی بر اعتقاد دینی از سوی دیگربود بتوانند ناشدنیها را در عمل شدنی کنند.


در نتیجه، بر اساس یک نگاه کلانِ تحقیقی، الگویی برای همه جوامع به ویژه جوامع اسلامی و به صورت خاص جوامع اسلامی تحت فشار نظام سلطه و صهیونیسم بینالملل ارائه شد. به گونهای که میتوان شکلگیری مقاومت مردمی و دینی در لبنان، شکلگیری هویت اسلامی در ملت فلسطین و تحرکات اسلامی و مردمی در سراسر جهان را پیروی از این الگو دانست.


اثرات و نتایج مثبت این الگو به نوبه خود احساسات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی دیگر جوامع خاصه در خاورمیانه، شاخ آفریقا و به طور کلی در جهان اسلام را بر انگیخت و ملتها با بهرهگیری از الگوی مردمی، اسلامی مدافعان حریم ایران اسلامی و فراتر از آن انقلاب اسلامی، برای غلبه بر تهدید ناشی از چند دهه ظلم و ستم رژیم صهیونیستی به عنوان خنجر فرورفته در قلب جهان اسلام و همچنین ظلم حامیان بینالمللی این رژیم، دست نشاندگان نظام استکبار جهانی چون حسنی مبارک، بن علی و ... در یک نمایش اقتدار مردمی، با سبقه دینی، بیداری اسلامی را شکل دادند.


در یک نگاه کلی، بیداری اسلامی به منظور نفی استبداد، مبارزه با استعمار و مقابله با رژیم صهیونیستی که در محور مبارزه با آرمانهای امت اسلامی قرار دارد، شکل گرفت که اساسیترین دلیل آن بهرهگیری از الگوی مقاومت ملت ایران در سالهای دفاع مقدس است.


بر این اساس، بدون هیچگونه شبههای میتوان بیداری اسلامی امروز دنیای اسلام را، در راستای شکلگیری جبهه مقاومتی دانست که این جبهه با الگوی مقاومت جانانه رزمندگان ما به رهبری مردی بزرگ و فرزانه به بار نشست.
البته به نکته مهمی باید توجه کرد که دنیای استکبار و نظام سلطه برای جبران شکست خود در دفاع هشت ساله ملت ایران و نیز رویارویی با جبهه مقاومت و عرصه بیداری اسلامی، به اقدامی مزورانه روی آورده و تلاش کرده شکستها و بحرانهای روبروی خود را به میدان دیگری منتقل کند که بحران سوریه، محوری ترین اقدام جبهه غربی، عربی و عبری است. اما از آن جا که سوریه نیز حلقهای از زنجیره مقاومت اسلامی است، دشمنان در این میدان نیز نخواهند توانست به اهداف پلید خود دست یابند.

نظر شما
پربیننده ها