حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی:

نیازمند تجدید نظر در خروجی دستگاه های فرهنگی و اطلاع رسانی هستیم

اگر آثار، برکات، امدادهای غیبی و الهی را بتوانیم معرفی کنیم در حقیقت مردم را به خداشناسی و معرفت الله سوق داده ایم.
کد خبر: ۳۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۲ - 30September 2013

نیازمند تجدید نظر در خروجی دستگاه های فرهنگی و اطلاع رسانی هستیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، همزمان با هفته دفاع مقدس حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه ضمن بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس، باشگاه خبرنگاران دفاع مقدس را افتتاح کرد. وی در حاشیه این دیدار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس شرکت کرد. مشروح گفت و گوی تفصیلی ما را در ادامه می خوانید.


*با تشکر از حضورتان در خبرگزاری دفاع مقدس و افتتاح باشگاه خبرنگاران دفاع مقدس، راه اندازی خبرگزاری و باشگاه را چقدر در جهت ترویج فرهنگ دفاع مقدس موثر می دانید؟


نکته اول اینکه خیلی خوشحال هستم که این توفیق نصیب بنده شد که در هفته دفاع مقدس از خبرنگاران دفاع مقدس، این مرکز بسیار مهم بازدید کنم و نکته بعد هم اینکه به یک امر بسیار مهم اهتمام ورزیده شد که امیدوارم در این حرکت بسیار ارزشمند و لازم توفیقات بیشتری را داشته باشید، هم خبرگزاری و هم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس.


آنچه که ما در تاریخ مشاهده می کنیم این است ک هنوز برای جنگ جهانی اول و دوم و حوادثی که در آن رخ داده است، فیلم و داستان ساخته می شود و هنوز هم آن عناصر اصلی جنگ های گذشته آمریکا در انتخابات یک نقش برجسته ای را دارند و یک سهمی برای آن قائل هستند. با آنکه دفاع آنها از نظر ما یک دفاع مقدس به معنای جامع و کامل آن نبوده است. درست است که دفاع برای سرزمین، آب و خاک و تامین امنیت برای مردم از اهمیت و قداست بسیار بالایی برخوردار است. ولی اگر دفاع از سرزمین، وطن و آب و خاک با دفاع از کلمة الله، نیت فی سبیل الله و انقلابی که احیاگر گفتمان نبوی و علوی است توام شود، قداست آن الهی می شود و رنگ خدایی می گیرد و اگر چنین شد احیای آن، تجسم، تبلور و فرهنگ سازی آن مهمترین رسالت یک نظام و مردم آن می شود.


یعنی اگر آثار، برکات، امدادهای غیبی و الهی را بتوانیم معرفی کنیم در حقیقت مردم را به خداشناسی و معرفت الله سوق داده ایم. این ظرفیت معمولا در جنگ ها وجود داشته و دارد. در دفاع مقدس این ظرفیت چندین برابر می شود، به لحاظ ابعاد گسترده ای که در دفاع مقدس بوده و دارای یک اهمیت بالایی می باشد.


یکی از تئوریسین های حزب توده بعد از گرایش به اسلام در رابطه با علت روی آوردن به اسلام گفته بود که من حقیقتا به اسلام روی آوردم و اگر اینگونه نبود تنها می توانستم از حزبم کناره گیری کنم، علت اینکه مسلمان شدم دلیل خاصی دارد، یک امتیازهایی مکتب اسلام و نظام اسلامی دارد که دیگر مکاتب و نظام ها ندارند، قهرمان های همه مکاتب دیگر که در فیلم نامه ها و رمان ها تصویر هایی از آن ها جلوه گر می شود ساخته ذهن انسان ها و غیر واقعی هستند، ولی قهرمانان اسلام همه واقعی هستند و شما نتوانسته اید این را به جامعه خودتان معرفی کنید، اگر صدا وسیما و مراکز فرهنگی در اختیار من بود 300 سال در این کشور بدون کوچک ترین مانعی حکومت می کردم و شما نمی توانید جامعه خودتان را با آرمان های حقیقی و فرهنگی که دارید درست انطباق بدهید.

*به نظر جنابعالی چه آسیب هایی بر سر راه نشر فرهنگ دفاع مقدس وجود دارد؟ برای رفع آنها و فرهنگ سازی صحیح مبتنی بر دفاع مقدس چه باید کرد؟

آنچه که بنده در فرهنگ سازی مشاهده می کنم این است که واقعا یک معجون به خورد مردم و جامعه داده می شود که خروجی مورد نظر را به ما نخواهد داد و ما نیازمند یک تجدید نظر در مجموعه آنچه که خروجی دستگاه های فرهنگی، اطلاع رسانی و خبری دارند، هستیم. امکان اینکه ما همه این مشکلات را برطرف کنیم، وجود ندارد لذا باید به اندازه توان خودمان این گنجینه بسیار مهم را استخراج کنیم، دفاع مقدس یک گنجینه بسیار ارزشمند است.
بخشی از فیلم اخراجی ها دور از واقعیت نیست و برخی از افراد بودند که به جبهه می رفتند اما در آنجا صحنه هایی را می دیدند و هنگامی که بر می گشتند متحول می شدند و بار دیگر با اعتقاد می رفتند و خودشان را در معرض این نسیم الهی قرار می دادند و تغییر پیدا می کردند، خیلی ها زندگیشان بر اثر رفتن به جبهه تغییر کرد.
 
جبهه یک مرکز انسان سازی و تربیت آدم ها بود، آن حالت انقطاع از دنیا و آن لحظه های شب آخر یا حالت تضرع، ناله ها، گریه ها و نوع رفتار فرماندهان که جلوتر از همه به سمت دشمن حرکت می کردند و اوج ایثار و فداکاری بود. فرماندهان باید در قرارگاه جنگ را هدایت کنند اما نوع جنگ ما اینگونه بود که فرماندهان پیشاپیش حرکت می کردند. همانگونه که پیامبر(ص) در دوران خودشان می جنگیدند و در جایی امیرالمومنین(ع) فرمودند: گاهی وقت ها جنگیدن برای ما آنقدر سخت می شد که به پیامبر پناه می بردیم.

اینگونه رفتارها تاثیرات فوق العاده ای را بر روی رزمندگان می گذاشت. شما همین راهیان نور را نگاه کنید ببینید چقدر تاثیرگذار است. بسیاری از انسان هایی که به آنجا می روند یک حالت عجیبی پیدا می کنند و واقعا منقلب می شوند که این مکان چه مکانی است، چگونه این اتفاق ها رخ داده و رزمندگان در این مکان با تمام وجود ایستادگی کردند و جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم ذات باری تعالی کردند.

بنابراین یکی از راهکارهای احیای دفاع مقدس و فرهنگ سازی همین اموری است که در دستور کار بنیاد حفظ آثار قرار دارد و ما تا آن مرحله مطلوب فاصله داریم، سال ها است که از پایان جنگ می گذرد و هنوز موزه دفاع مقدس آنگونه که شایسته و لازم است به ان معنای خود شکل نگرفته است. بنده در سفری که به کره شمالی داشتم ما را به موزه جنگ برای بازدید بردند، آنقدر آنجا را زیبا و هنرمندانه طراحی کرده بودند که انسان تصور می کرد که هواپیماهای آمریکایی در حال بمب باران هستند و سربازان از سنگرها بیرون آمده اند و در حال مقابله با آن تهاجم می باشند. برای بازدید از آن موزه گروه گروه در تمامی سن ها از مدرسه و دانشگاه برای بازدید به آن موزه می آمدند و یک نفر همراه آنها می آمد تا محیط موزه ر ا توضیح بدهد.

یک حماسه ای در تاریخ کشور کره اتفاق افتاده است و ملت در مقابل قدرت استکباری آمریکا ایستاده اند و این ارزش را به نسل های بعد منتقل کرده اند. آن هم در یک نظامی که مارکسیستی است و یک تفکر ماده گرایی دارد. در مقابل ما که معتقد به این هستیم که جبهه ما حق و دشمن باطل بوده است و هر قطره خونی که به زمین ریخته شده است در راه خدا بوده و ما باید انگیزه بیشتری برای انتشار ارزش ها داشته باشیم و واقعا دفاع مقدس این ظرفیت را دارد که بتوانیم بسیاری از نیازهای جامعه فرهنگی ما را برطرف کند.
 
*شک نداریم که رمز پیروزی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس ایمان و انگیزه دینی و روحیه شهادت طلبی بود، بعنوان نمایندگی ولی فقیه در سپاه امروز برای حفظ و تقویت این روحیه در میان نیروهای مسلح بویژه پاسداران چه برنامه هایی دارید؟

در آن اوایل که افتخار مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در سپاه را داشتم، مقام معظم رهبری به بنده فرموند که بر عنصر معنویت تکیه فراوانی داشته باشید و در حکم بنده هم معظم له بر این مطلب تاکید کرده اند. بعد هم فرمودند که دفاع مقدس معنویت افزا، تحول آفرین و تربیت کننده بود. نمایندگی ولی فقیه باید نقش دفاع مقدس را در سپاه ایفا کند. ضمن اینکه در حال حاضر ما با چند متغیر روبرو هستیم، دفاع مقدس دیگر پیش روی ما نیست و دنبال جنگ هم نیستیم، در آن زمان ما با مشکل ماهواره و اینترنت هم سر و کار نداشتیم، اما امروز در یک اتاق پدری نماز شب می خواند و پسری در دنیای مجازی سیر می کند و از طرفی نمی توانیم جلوی آن را هم بگیریم و مانع شویم و عنصر سوم نسلی است که به سپاه ورود پیدا کرده و این نسل تغییر پیدا کرده است و ما با یک نسل سومی مواجه هستیم و بعد از آن هم نسل چهارم و پنجم.

در طی یک سفری که با جمعی از فرماندهان با در زمان فرماندهی آقای (محسن) رضایی برای دیدار با گروه هفت نفره به چین رفته بودیم، آقای رضایی از آنها سئوال کرد که مشکل شما چیست؟ یکی از افراد تاثیرگذار  و با سابقه آنها پاسخ داد: مشکل ما این است که نسل امروز ما نمی داند بر ما چه گذشته است تا کشور ما به این نقطه رسیده است، ما هم آن زمان به این نتیجه رسیدیم که نسل ما هم با این مشکل مواجه خواهند شد.

آنها گفتند که نسل اول ما رو به انقراض است و نسل دوم هم پیر شده اند و به دنبال راه چاره ای بودند که ارزش های آن روزها را که مقاومت کردند را به نسل های بعدی منتقل کنند. بنابراین یکی از دغدغه های بانیان انقلاب ها همین است که بتوانند فرهنگ و ارزش ها را به جامعه منتقل کنند. ما برای انتقال معنویت به سپاه راه زیادی را باید طی کنیم، اولین گام معرفت افزایی است. برای سیر تکامل سه مرحله معین شده است؛ مرحله اول؛ علم، دوم؛ توجه و سوم؛ ایمان و اراده است. در نقطه مقابل آن انحراف است که آن هم سه مرحله دارد؛ اول؛ جهل، دوم؛ غفلت و سوم؛ ضعف ایمان و سستی اراده است.

در ابتدا ما باید معرفت افزایی کنیم و برای پاسداران قیامت را ملموس و عینی کنیم و ایمان به خدا را در جان آنها عمیق کنیم که تا مغز استخوان سپاه و بسیج نفوذ پیدا کند. پیامبر(ص) می فرمایند: اگر شما همانطور که به دنیا اعتقاد دارید، به آخرت اعتقاد پیدا کنید، قطعا آخرت را مقدم بر دنیا می گذارید. در روایت دیگری آمده است که در نماز جماعت اگر نمازگزاران بیش از 10 نفر باشند، ثوابش را غیر از خداوند متعال کسی دیگری نمی تواند محاسبه کند. چند درصد از مردم نماز صبح را به جماعت در مساجد می خوانند؟ بعضی ها شاید در طول عمرشان حتی یک بار هم نماز صبحشان را به جماعت نخوانده باشند، ولی اگر اعلام کنند که بانک قرار است سکه بدهد و قیمت آن از قیمت بازار آزاد ارزان تر است، از ساعت چهار صبح در سرما جلوی در بانک به صف می ایستند تا ساعت هشت صبح چند سکه بخرند. چنین افرادی به سود دنیا معتقدند ولی به سود آخرت اعتقادی ندارند.

چند راه برای معرفت افزایی وجود دارد که یکی از آنها برگزاری دوره های تعالی برای پاسداران در مشهد و قم است که در آن تحول ایجاد شده و مورد استقبال هم قرار گرفته است. البته فقط در این طرح خلاصه نمی شود کارهای دیگری از جمله بصیرت افزایی هم در کنار معرفت افزایی صورت می گیرد و سه عنصری هم که در قرآن بیان شده است؛ بصیرت، ایمان و صبر است. صبر نتیجه ایمان است. ایمان اگر قوی باشد از آسمان سنگ هم که ببارد، فرد با ایمان در جای خود ثابت قدم می ماند. یکی دیگر از راهکارهای آن انتقال ارزش های دفاع مقدس است. این سفرها و ماموریت هایی که پاسداران می روند از این قبیل هستند.

به رغم تمامی مشکلات، موانع و متغیرهایی که در پیش رو وجود دارد، بازهم بنده امیدوار هستم. از آنجا که یک امتحان و تستی صورت گرفت که به دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) در سال گذشته گفته شد می خواهیم شما را به مناطق شمالغرب اعزام کنیم. کسانی که آمادگی دارند، ثبت نام کنند. از مجموع چند هزار دانشجو  94 درصد ثبت نام کردند. فردای آن روز اتوبوس ها آمدند، همان تعداد افراد سوار شدند، آنها را تا جلوی درب دانشگاه بردند و بازگرداندند، بعد هم گفته شد که این یک امتحان برای سنجش آمادگی شما بود، آنها از قبل از این ماجرا با خبر نبودند.

در قضایای مختلف ما شاهد همان نقشی بودیم که 30 خرداد سال 60 بچه های سپاه و بسیج ایفا کردند. همان را در مقابل فتنه و حادثه 18 تیر در مجموع شاهد بودیم و این نشان می دهد که به رغم متغیرها میزان همت فرماندهان و نقش نمایندگی در حد قابل قبولی موفقیت آمیز بوده است، برای رسیدن به مقبولیت تلاش زیادی شده است. البته تا حد مطلوب و ایده آل آن فاصله داریم، بر روی مبانی هم کارهای زیادی انجام داده ایم و استاندارد نویسی هم صورت گرفته است، دوم استاندارد سازی است. یعنی تحقق این استانداردها در نگرش، رفتار و عملکرد پاسداران. سوم هم استاندارد بانی است یعنی پاسداری از این ارزش ها که به رغم متغیرها ما با کاهش جرایم و تخلفات روبرو هستیم و این نشان دهنده این است که نقش فرماندهی، نمایندگی و حفاظت اطلاعات توامان نقش خوبی بوده است.
 
*در دوران دفاع مقدس درگیر جنگ نظامی و سخت بودیم امروز با جنگ نرم دشمن مواجهیم. برای نوفقیت در این جبهه حساس چه باید کرد؟

در جنگ سخت فرمانده و نیروهای اصلی نظامی هستند و فرماندهی هم با ساختار و مهارت های نظامی انجام می شود، اما در جنگ نرم تکلیف اصلی متوجه پاسداران اندیشه ها و اسلام است. اما هدف جنگ نرم تصرف مغزها، قلب ها و دل ها است.

جنگ سخت مراحلی دارد و نزاع های تاریخی ناشی از سه هدف است؛ سلطه بر حکومت، سلطه بر سرزمین و سلطه بر ذهن ها و قلب ها. استعمار کهنه را معمولا سلطه بر حکومت می گویند در هندوستان حکومتی را سرنگون کردند و یک ژنرال انگلیسی را به عنوان فرمانده در آنجا قرار دادند، در عراق هم اینگونه بود.
مرحله دوم تسلط بر سرزمین است که با استعمارنو شکل می گیرد، آن حاکم دیگر یونیفرم خارجی ندارد. در داخل است ولی وابسته است، مانند آتاتورک در ترکیه و رضاخان در ایران و فیصل در عراق و این نوع استعمار متاسفانه همچنان ادامه دارد. یک مهره ای را در یک کشوری می گذارند هفت میلیارد دلار خرج می کند به عنوان نائب از ابرقدرت جهان برای مقابله با خیزش اسلامی در منطقه، بعضی از کشورها مانند قطر در این چند سال گذشته بیش از 10 میلیارد خرج کردند.

استعمار کهنه از رده خارج شده است ولی استعمارنو هنوز در دستور کار قرار دارد و در بعضی از کشورها که استعمار کهنه و نو امکان پذیر نیست به روش سوم عمل می شود؛ استعمار فرانو که تصرف مغزها و قلب ها است. خداوند در درون انسان یک قلب قرار داده است یا جای خدا است و یا شیطان. اگر شیطان حاکم قلب شد دیگر جای خدا در آن قلب نیست و اگر خداوند در قلب جا گرفت شیطان از آن رانده خواهد شد. دشمن به دنبال این است که قلب، ذهن و دل مردم را تصرف کند یعنی با القاء جنگ و عملیات روانی، ماهواره، اینترنت، شبکه های مختلف و فیلم هایی که می سازد این کار را انجام دهد.

راه مقابله با آن هم توپ و تانک نیست. راه چاره این است که دل مردم و بسیج را مملو از ایمان الهی و یاد خدا کنیم. وقتی خدا در دل یک بسیجی جا گرفت دیگر در آن دل جای القائات دشمن نیست، بسیج یک نقش گسترش معنویت را در این جامعه دارد. امروز سپاه نقش تقویت بنیه معنوی بسیج و نیروهای خودش را با کمک نمایندگی ولی فقیه دارد.
یعنی پرکردن ذهن، قلب و دل مردم بسیجی از ایمان الهی، نیاز به معرفت دارد. ذهنش باید کاملا روشن باشد، دشمن را خوب بشناسد، خدا و قیامت را خوب بشناسد. وقتی شناخت حاصل شد دل را تقویت می کند، ایمان را قوی می کند و در مقابل دشمن هم می تواند به مقابله برخیزد.

وقتی بسیج یک مجموعه یکپارچه از ایمان و معرفت قوی شد با هر تهاجمی می تواند مقابله کند و مردم را هم دگرگون کند. چون در هر جایی پایگاه دارد و در دل مردم است؛ یک گروه بسیجی که در دل روستا هستند را اگر ما تقویت کنیم قطعا آنها هم بر روی مردم آن منطقه تاثیرگذار خواهند بود.
 
*لطفا در پایان قدری در خصوص نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس هم توضیح دهید.

در خصوص روحانیون ما شاهد سه نوع نقش در دوران دفاع مقدس بودیم؛ یک نقش که تیپ 83 امام صادق (ع) مخصوص تربیت روحانی رزمی– تبلیغی بود که تبلور این تیپ حجت الاسلام ذالنور با سابقه 85ماه حضور در جبهه است و یک ایثارگر به تمام معنا هستند. این تیپ در انتقال فرهنگ دفاع مقدس و حوزه های علمیه نقش بسیار مهمی داشت، گروه گروه این طلبه ها را به یگان ها اعزام می کردند.

نوع دیگر آن اعزام علمای بزرگوار از جمله شهید اشرفی اصفهانی، شهید دستغیب، شهید صدوقی، شهید مدنی، شهید شاه آبادی و جمع عظیمی از علمای کشور بود که در نقاط مختلف می رفتند و به یگان ها و نیروها سر می زدند و این بسیار تاثیرگذار و روحیه بخش بود.

نوع سوم نقش روحانیت همین سیستم نمایندگی ولی فقیه، عقیدتی- سیاسی ارتش و وزارت دفاع بود که همراه با یگان ها و نیروها در جبهه حضور داشتند و آنها را همراهی می کردند و در راس آنها شهید آیت الله محلاتی بود که نماینده امام خمینی(ره) بودند و در همین راه هم به شهادت رسیدند.

بیش از چهار هزار نفر از شهدای روحانی را تاکنون ما مشاهده کرده ایم و البته این آمار هم متاسفانه آمار دقیقی نیست چون بعضی از روحانی ها لباس نمی پوشیدند یا ملبس نبودند و بعد از شهادت آنها خانواده برخی از آنها اسناد و مدارکی را ارائه دادند که گواه این بوده شهیدشان در قم طلبه بوده است.

یک مرکزی برای یادواره شهدای روحانیت در اختیار ما است، آماری که تاکنون شناسایی کرده ایم و تعداد زیادی طلبه و روحانی رزمنده که سابقه جبهه دارند و یا مجروح شده و جانباز هستند و این مسئله خیلی مهمی است. در شهرستان ها هم که یادواره شهدای روحانی برگزار می کنیم، عکس العمل مردم نسبت به این کار خیلی مثبت است که این همه روحانی از شهر و روستا به جبهه اعزام شده اند و عده ای از آنها هم به شهادت رسیده اند.
 
*در پایان اگر حرفی دارید بفرمائید.

این انرژی متراکمی که در شما وجود دارد و انگیزه ای که در ستادکل نیروهای مسلح کاملا مشاهده می شود و سردار کارگر و دیگر دوستانی که در این فضا فعالیت می کنند، انشاءالله بتوانید گام های موثری را در این راستا بردارید.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار