خواب دولت آمریکا تعبیر نمی شود/ لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱

مقامات آمریکایی درصدد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران هستند و به بهانه‌های مختلف دنبال اقناع شورای امنیت برای رسیدگی به این موضوع هستند، در صورتی که طبق برجام و بند ۵ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران باید پاییز سال جاری لغو شود.
کد خبر: ۳۹۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲ - 28April 2020

خواب دولت آمریکا تعبیر نمی شود/ لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده است «وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی مبنی بر این است که واشنگتن همچنان یکی از مشارکت کنندگان برجام است تا بتواند با افزایش فشارها در شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.» این موضوع در حالی مطرح شد که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه 30 فروردین طی پیامی در حساب توئیتری خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، تمدید تحریم فروش اسلحه به ایران را درخواست کرد.

لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق قطعنامه 2231

بر اساس مفاد برجام و قطعنامه 2231 تحریم تسلیحاتی ایران تا 6 ماه دیگر لغو می‌شود و این موضوع نگرانی‌های زیادی در میان مقامات آمریکایی به وجود آورده است به گونه‌ای که آنها بدون هیچ مبنای حقوقی خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شده‌اند.

 قطعنامه ۲۲۳۱ نتیجه یک مصالحه سیاسی بر سر برجام بود و بر اساس بند پنج ضمیمه B قطعنامه مشخص شده است که ایران بعد از گذشت پنج سال از اجرای توافق می‌تواند نسبت به خرید و فروش تسلیحات اقدام کند.

در این بند از قطعنامه که در تایید برجام تصویب شد، آمده است؛ «کلیه دولت‌ها می‌‌توانند در فعالیت‌های ذیل مشارکت داشته و اجازه آنها را صادر کنند، مشروط به اینکه شورای امنیت از قبل به صورت مورد به مورد تصمیم به تایید آنها گرفته باشد: همه کشورها می‌توانند و اجازه دارند در صورت تصویب شورای امنیت برای تهیه، فروش و انتقال مستقیم یا غیر مستقیم تانک‌های جنگی، خوروهای زرهی، سامانه توپخانه‌ای کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، هلیکوپتر، ناو جنگی و سامانه موشکی را مطابق آنچه در تسلیحات متعارف سازمان ملل تشریح شده از طریق خاک کشورهایشان، اتباعشان و یا با استفاده از کشتی و هواپیما برای ایران و استفاده در ایران اقدام کنند. این پاراگراف تا پنج سال بعد از اولین روز اجرای برجام کاربرد دارد.»

پرتاب ماهواره ایران بهانه جدید مقامات آمریکایی برای افزایش فشار

بر اساس مفاد برجام و بند مذکور قطعنامه مشخص است که دولت آمریکا خلاف مقررات و قطعنامه شورای امنیت به دنبال اجماع علیه جمهوری اسلامی ایران است. دولتمردان آمریکایی حتی پرتاب ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران را اقدامی خلاف قطعنامه 2231 قلمداد و این موضوع را مجدد برای فشار به ایران بهانه کردند تا بتوانند اعضای شورای امنیت را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی راضی کنند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در خصوص ادعای آمریکا در خصوص نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران اعلام کرد: ایران با پرتاب ماهواره نظامی نور ۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض نکرده و ادعای طرف آمریکایی در این باره بی‌اساس است.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود اشاره کرده است که «اقدامات دولت ترامپ بخشی از استراتژی پیچیده فشار به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید محدودیتهای تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران یا اعمال تحریم‌های بسیار سختگیرانه است. استراتژی که طی روزهای گذشته از سوی مقامات دولت آمریکا به عنوان شروع چرخه‌ای برای تصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت که کشورها را از صادرات تسلیحات متعارف به ایران منع می‌کند تشریح شده است.»

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت که «کل این درام پاییز سال جاری و چند هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند به نمایش درآید؛ یک جنگ بالقوه با ایران در بحبوحه کارزار و مبارزات انتخاباتی ترامپ.»

شورای امنیت به لحاظ حقوقی نمی‌تواند به موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بپردازد

محمد کاظمی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: پرتاب ماهواره به هیچ عنوان موضوع توافق ایران و 5+1 نبوده است، از سوی دیگر جای تأمل است که این کشور استکباری (آمریکا) علی رغم اینکه با خروج از برجام نقض عهد کرده است، چطور به خود اجازه می‌دهد که اقدام ایران را خلاف مفاد برجام یا قطعنامه 2231 تعریف کند. این اظهارات غیر منطقی و غیر قانونی است و شورای امنیت نمی‌تواند به این موضوع ورود کند.

وی افزود: ایران اقدامی خلاف قانون انجام نداده است. در ارتباط با تحریم‌های تسلیحاتی نیز طبق توافق ایران و 5+1 باید عمل شود و تحریم‌های تسلیحاتی نیمه سال 99 لغو شود. آمریکا نمی‌تواند این موضوع را در شورای امنیت مطرح کند کما اینکه در صورت طرح موضوع، روسیه و چین آن را وتو خواهند کرد.

آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند به استناد آن اظهارنظر کند

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: پرتاب ماهواره از سوی جمهوری اسلامی ایران ناقض تعهد یا کنوانسیون بین المللی نیست. اقدام ایران قانونی و با توجه به توانمندی و ظرفیت بالای کشور صورت گرفته است بنابراین امریکایی‌ها نمی‌تواند هیچ استناد حقوقی ارایه کنند.

وی افزود: استناد آمریکایی‌ها به برجام نیز ناردست است زیرا آنها از برجام خارج شدند و نمی‌توانند به این توافق استناد کنند لذا هر موقع به برجام برگشتند و به تعهدات برجام عمل کردند، می‌توانند در مورد اقدامات ایران به استناد برجام اظهارنظر کنند.

نقوی حسینی تاکید کرد: از سوی دیگر ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت باید به استناد قوانین صورت بگیرد. جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدامی خلاف مفاد برجام انجام نداده است یا پیگیر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی باشد. در واقع آمریکا در جایگای نیست که این موضوعات را مطرح کند یا دنبال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: کشورهایی مثل روسیه و چین نیز اجازه طرح موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت را نخواهند داد زیرا ایران در این مدت در چارچوب مقررات عمل کرده است. البته کشورهای اروپایی باید شفاف و روشن اعلام موضع کنند.

جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته به تمامی تعهدات خود در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 عمل کرده است و این موضوع را کشورهای اروپایی و روسیه وچین نیز تایید می‌کنند. بنابراین هر اقدامی از جمله لغو تحریم‌های تسلیحاتی که در برجام تعریف شده است باید اجرایی شود. رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا هم نمی‌توانند مانع شوند یا شورای امنیت را تحت فشار قرار دهند تا اقدامی خلاف قانون انجام دهد.

جمهوری اسلامی ایران با پرتاب ماهواره نظامی نور توانمندی و قدرت داخلی خود را به نمایش گذاشت و اقدامی خلاف قطعنامه 2231 انجام نداده است. ایران کمتر از ۶ ماه با برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی فاصله دارد و روشن است که تمام این اظهارنظرها و پیگیری‌های مقامات دولت ترامپ که دو سال پیش به امید بر هم زدن برجام و بازگرداندن همه محدودیت‌های هسته‌ای و نظامی علیه ایران از این توافق خارج شدند، ناشی از نگرانی‌ درباره توانمندی ایران و عدم تحقق اهداف آنها است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار