شهر خون ـ 11/

دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های غرب به نفع صدام حسین

رادیو بی‌بی‌سی در ادامه سیاست‌های حمایتی خود از رژیم بعث عراق در عملیات بیت‌المقدس گفت: در صورت ورود احتمالی نیرو‌های ایران به خاک عراق، ادعای همیشگی صدام حسین مبنی بر اینکه جنگ با ایران به‌منظور دفاع از سرزمین اعراب بوده است، قوت بیشتری خواهد گرفت.
کد خبر: ۳۹۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 19May 2020

دروغ‌سازی‌های رسانه‌های غرب به نفع صدام حسینبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق مهم‌ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هرگونه مذاكرات صلح تلقی می‌شد و طبعاً آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب كارون آخرین منطقه مهمی بود كه همچنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مركزی كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روزشمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به‌تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داده شده است. به مناسبت شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر خواهد شد که قسمت یازدهم آن را در ادامه می‌خوانید:

حمایت رسانه‌ای صدام

پیرو جلسه دیروز قرارگاه مرکزی کربلا، امروز دستور جزء به جزء طرح مانور مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس به قرارگاه‌های عملیاتی ابلاغ شد. این قرارگاه‌ها نیز ضمن ابلاغ این دستور به یگان‌های تحت امر خود از آنها خواستند تا بعد از ظهر فردا برای اجرای این عملیات اعلام آمادگی کنند.

درحالی‌که واحدهای عملیاتی ایران آماده می‌شوند تا چهارمین (آخرین) مرحله از عملیات بیت‌المقدس را اجرا کنند، ارتش عراق که همچنان به تحکیم مواضع پدافندی خود در اطراف خرمشهر و نوار مرزی شلمچه تا طلائیه مشغول است، امروز علاوه بر حمله زمینی به مواضع نیروهای ایران، اعزام نیروهای جدید به منطقه، شناسایی هوایی و ثبت تیر، اقدام به اجرای آتش توپخانه و بمباران هوایی کرد.

در آستانه آغاز چهارمین مرحله از عملیات آزادسازی خرمشهر، امروز صدها نفر از رزمندگان تازه‌نفس راهی جبهه نبرد با ارتش بعث عراق شدند.

فرماندهی کل سپاه پاسداران در تلفن‌گرامی به مدیریت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تا در روز جاری به ترابری ۴۵۰ نفر از رزمندگان تهران به مقصد اهواز اقدام کند. سپاه پاسداران منطقه ۹ (شیراز) نیز اعلام کرد که در چهار روز اخیر، ۴ گردان نیروی آموزش دیده و یک گردان نیروی اعزام مجدد که در مجموع ۱۶۳۹ نفر می‌باشد، به جبهه جنوب اعزام شدند.

رادیو بی‌بی‌سی ضمن بررسی اهمیت نبرد خرمشهر در سرانجام جنگ ایران و عراق، به شرایط دوگانه عراق برای حفظ یا خروج از این شهر پرداخت و گفت در صورت ورود احتمالی نیروهای ایران به خاک عراق علاوه براینکه نظامیان و مردم عراق برای دفاع از خاک کشورشان از خودگذشتگی بیشتری نشان خواهند داد، ادعای همیشگی صدام حسین مبنی براینکه جنگ با ایران به‌منظور دفاع از سرزمین اعراب بوده است، قوت بیشتری خواهد گرفت.

این رادیو در بخش شامگاهی امروز خود اهمیت نبرد در خرمشهر و نتیجه تعیین‌کننده آن در سرانجام جنگ ایران و عراق را بررسی کرده و گفت: تردیدی نیست که شهر بندری خرمشهر از نقطه‌نظر نظامی و سیاسی برای هر دو طرف اهمیت بسزایی دارد. اشغال خرمشهر توسط عراق در هفته‌های اول جنگ به‌رغم تلفات سنگینی که به‌همراه داشت، بزرگترین پیروزی نظامی این کشور بود. عراق همواره اثبات ادعای مالکیت این کشور بر شط العرب [اروندرود] را یکی از اهداف اصلی خود در جنگ جاری با ایران ذکر کرده است و تسلط بر خرمشهر که کلید اصلی برای کنترل این آبراه مرزی و بندر عراقی بصره است.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها