سردار کارگر مطرح کرد؛

رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از «تولیدات ادبی» بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از تولیدات ادبی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: متولی استانداردسازی ادبیات دفاع مقدس، سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس است.
کد خبر: ۳۹۹۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸ - 30May 2020

رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از «تولیدات ادبی» بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس/ سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس متولی «استانداردسازی» ادبیات دفاع مقدس استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مراسم تکریم از سردار «داود عامری» رئیس سابق سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و معارفه سرهنگ «عباس بایرامی» به‌عنوان رئیس جدید این سازمان، در سخنانی با بیان‌ اینکه عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر یک اتفاق مهم در سطح دنیا بود، اظهار داشت: اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی به اینکه «خرمشهرها در راه است» تاکیدی بر اهمیت مسئله خرمشهر و آزادسازی آن است؛ چراکه خرمشهر نشانه‌ همدلی و همزبانی بود که همه امت در آن نقش داشتند.

وی از چهارم خرداد که روز مقاومت دزفول است به‌عنوان یکی دیگر از مناسبت‌های مهم دفاع مقدس یاد کرد و گفت: امسال بواسطه شیوع ویروس کرونا همه مناسبت‌ها به شکل دیگری و در فضای مجازی دنبال شد؛ البته در خصوص روز مقاومت دزفول هنوز کارهای انجام نشده زیادی باقی مانده است؛ هنوز نتوانسته‌ایم روز مقاومت دزفول را آنگونه که بوده به‌عنوان یک الگو نشان دهیم درحالی که انتقال این اتفاق، یک سبک زندگی مناسب جهانی است.

سردار کارگر حرکت پلیس آمریکا در برخورد با شهروندان سیاه‌پوست را در تاریخ بی‌سابقه دانست و تصریح کرد: این حرکات پلیس آمریکا در هیچ مقطع تاریخی و حتی در قرون وسطی نیز سابقه نداشته و جای سوال است که این انسان‌ها با چه سبک زندگی و خانواده‌ای تربیت شده‌اند که از قتل شهروندان عادی هیچ‌گونه احساس گناهی ندارند و چنین نسبت به سیاه‌پوستان تبعیض قائل می‌شوند. ما اگر روایتی از مقاومت مردم دزفول، مدافعین حرم و حتی مواسات اخیر مردمی در مسئله شیوع ویروس کرونا را در برابر با چنین اتفاقاتی در آمریکا قرار دهیم، متوجه تفاوت فرهنگ غنی کشورمان با سبک زندگی غربی خواهیم شد.

وی دفاع مقدس را فرهنگی تمام نشدنی دانست و افزود: سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس باید تمام قهرمانی‌های ملت ایران را در قالب کتاب و ادبیات روایت کند؛ چراکه دفاع مقدس یک حرکت دارای امتداد و تمام نشدنی است. همانطور که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کردند، «هرچه داریم، از دفاع مقدس است»؛ چراکه کسانی که به‌عنوان مستشار از ایران و سراسر دنیا مدافع حرم شدند، همگی از دفاع مقدس الگو گرفته بودند؛ آن‌ها در طرح‌های عملیات، دعا و توسل‌‎هایشان نیز از تجربه جمهوری اسلامی ایران بهره گرفتند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آرمان‌گرایی و واقعیت‌بینی را لازمه فعالیت‌های ادبی در حوزه دفاع مقدس دانست و ادامه داد: ما در ماموریت‌ها آرمان‌گرا و البته واقع‌بین هستیم. مقاومت امروز کشورهای منطقه نیز برگرفته شده از همان بیان امام راحل (ره) است که صادر شدن انقلاب اسلامی را در دفاع مقدس می‌دیدند.

سردار کارگر سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس را یکی از مجموعه‌های مهم این بنیاد معرفی کرد و تصریح کرد: سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس باید مورد توجه خاص باشد و تاکنون توفیقات زیادی داشته است. فعالیت‌های این سازمان فراز و نشیب‌هایی را سپری کرده، اما فعالیت‌های آن هیچ‌گاه توقف نداشته است. تاریخ، ادبیات و رمان از موضوعات مهمی است که باید بیشتری به آن پرداخت و لازم است تاریخی در این زمینه نوشته شود که اگر نقد و ایرانی نیز برآن وارد بود، دیگران آن را تکمیل کنند.

وی کیفیت و کمیت را از موضوعات چالش برانگیز عرصه کتاب دانست و گفت: ادبیات و کتاب تبدیل به یک صنعت شده است؛ لذا در صنعت محدودیت نداریم، چراکه در این عرصه باید به‌قدری تولید داشته باشیم تا کیفیت حاکم شود. طی 25 سال در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با رویکرد کیفیت، تنها 700 عنوان کتاب چاپ شده بود؛ اما این روند در سال‌های اخیر به سمت کمیت حرکت کرد و رشد چشم‌گیری داشت.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از ارائه گزارشی در خصوص تولیدات کتاب دفاع مقدس به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تولیدات ادبی ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با سه دسته‌بندی محلی، منطقه‌ای و ملی با درجه‌بندی‌های الف، ب، ج عرضه می‌شود. این تقسم‌بندی در گزارشی به اطلاع رهبر معظم انقلاب رسید که ایشان نسبت به آن، اعلام رضایت فرمودند.

سردار کارگر سیاست‌گذاری، هدایت و حمایت را سه وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برشمرد و اظهار داشت: اصل فعالیت ما در این بنیاد این سه وظیفه است؛ البته ما الگوسازی می‌کنیم و ادعا نداریم در این وظایف موفق بوده‌ایم، بلکه به فعالیت‌ها جهت داده‌ایم و باید جهت‌ها را تصحیح کنیم؛ امروز جهت‌ها درست شده‌اند؛ چراکه استانداردها در موضوع حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: امروز در عرصه چاپ کتاب، وضعیت ما نسبت با گذشته قابل مقایسه نیست. مراکز استانی ما جرأت و جسارت پیدا کردند و خودشان مستقیم کتاب چاپ می‌کنند؛ درحالی که در گذشته چنین وضعیتی نداشته‌ایم. ما باید در تولید کتاب و موزه‌سازی دفاتر استانی را توانمند و انگیزه‌سازی کنیم. برای نشان دادن دفاع مقدس در هر استان، باید مسوولین استانی را وارد میدان کنیم تا موفق شویم. افتتاح 10 موزه دفاع مقدس در سال گذشته با همین رویکرد و همت مسوولین استانی شکل گرفت؛ چراکه در ساخت این مراکز ما هیچ‌گونه بودجه‌ای از مرکز تزریق نکردیم، لذا مسئله مشارکت مهم است و سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس باید به این مقوله سرعت بدهد و ضوابط مزاحم را حذف کند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تحریف را مسئله مهم ادبیات و تاریخ دفاع مقدس دانست و گفت: تهیج، دقت و صحت باید در اولویت فعالیت دفاتر استانی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس باشد؛ اما باید مراقبت کنیم تا همانطوری که رهبری فرمودند «تحریف صورت نگیرد و جای جلاد و شهید عوض نشود و تنها واقعیت و حقیقت بیان شود»؛ تحریف یعنی اینکه در روایت کم و زیادی صورت نگیرد؛ لذا در این سازمان باید کمیت را افزایش دهیم و تعریف مشخصی از کیفیت داشته باشیم.

سردار کارگر استانداردسازی را یکی از وظایف سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس معرفی کرد و تاکید کرد: متولی استانداردسازی ادبیات دفاع مقدس، سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس است؛ چراکه در این سازمان دستورالعمل‌های خوبی در زمینه ممیزی و موضوعات مختلف ادبیات دفاع مقدس تدوین شده است.

وی ادامه داد: ما در این سازمان باید به دفاتر استانی اعتماد کنیم و در یک مسیر با آزمون و خطا، اشکالات کار را رفع کنیم؛ چراکه پایه فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌هاست و باید این دفاتر را در فعالیت‌هایشان خودکفا کنیم. خوشبختانه در دوران حضور سردار عامری، فعالیت‌های این سازمان به‌طور کلی نظم پیدا کرد و اتفاقات و ارتباطات بهتری شکل گرفت.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه از سرهنگ بایرامی به‌عنوان یک نیروی جوان و باانگیزه یاد کرد و گفت: امیدواریم در دوره جدید این سازمان، راه گذشته به قوت ادامه داده شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها