ضرورت حضور فرماندهی از حشدالشعبی در تیم مذاکره‌کننده عراق با آمریکا

مسئول امنیتی گروه «کتائب حزب‌الله» عراق ضمن ابراز تعجب از نام اعضای گروه مذاکره‌کننده با آمریکا، تأکید کرد که بیشتر اعضای این گروه، همسو با طرح‌های واشنگتن در عراق هستند.
کد خبر: ۴۰۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰ - 08June 2020

ضرورت حضور فرماندهی از حشدالشعبی در تیم مذاکره‌کننده عراق با آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله» عراق از ترکیب اعضای گروه مذاکره کننده با ایالات متحده آمریکا انتقاد کرد.

العسکری با انتشار بیانیه‌ای گفت: «از اینکه گروهی برای مذاکره با دشمن آمریکایی تعیین شده که بیشتر اعضای آن، همسو با طرح آمریکا در کشور هستند، غافلگیر شدیم».

شبکه خبری «الاباء» به نقل از این مسئول عراقی گزارش داد، گروه‌های سیاسی برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات، باید نام سه نفر از تیم مذاکره کننده را تغییر دهند، زیرا آنان در وابستگی به آمریکا، معروف هستند.

وی از گروه‌های سیاسی خواست که یکی از فرماندهان حشدالشعبی و یک شخصیت از میان عشایر را در داخل تیم مذاکره کننده قرار دهند.

العسکری بر این باور است که علاوه بر دو فرد مذکور، باید یک شخصیت رسانه‌ای ملی‌گرا به‌عنوان عضو ناظر در تیم مذاکره کننده حضور داشته باشد تا رخداد‌ها را به صورت شفاف، انعکاس دهد.

این مسئول عراقی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری نخستین دیدار رسمی تیم مذاکره‌کننده عراقی با طرف آمریکایی، کتائب حزب‌الله موضع خود را درباره این مذاکرات اعلام خواهد کرد.

کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق به همراه وزارت خارجه این کشور یکشنبه (روز گذشته)، نام اعضای تیم مذاکره کننده با طرف آمریکایی را بررسی کردند.

قرار است این مذاکرات ۲۱ خرداد ماه جاری برگزار شود؛ «بدر الزیادی» عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق تأکید کرد که توافق راهبردی عراق با آمریکا به‌سمت «خروج نیرو‌های رزمی» پیش خواهد رفت.

منظور از توافق راهبردی، توافق سال ۲۰۰۹ عراق و آمریکاست که منجر به همکاری‌های امنیتی دو کشور و خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق شد.

بدر الزیادی همچنین گفت که اولویت حفظ حاکمیت عراق است و همچنین اینکه تصمیمات نیرو‌های ائتلاف باید با اطلاع دولت عراق باشد، پیشتر نیرو‌های ائتلاف طرح‌ریزی می‌کردند و طرح را اجرا می‌کردند و پس از آن، مسئله را اعلام می‌کردند، اما امروز دیگر امور تغییر کرده؛ این عراق است که اکنون باید تصمیم‌گیرنده باشد.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار