دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

فاصله‌گذاری اجتماعی را فراموش نکنیم/ ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی

یکی از مواردی که باید مردم همواره به آن توجه داشته باشند، قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است و برای اینکه بتوانیم کرونا را شکست دهیم، حتما باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.
کد خبر: ۴۰۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۰ - 09June 2020

فاصله‌گذاری اجتماعی را فراموش نکنیم/ ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتیبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، جدیدترین آمار اعلام‌شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور رو به افزایش است و بر این اساس مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور تا ظهر دیروز به ۱۷۳ هزار و ۸۳۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت در این زمینه اعلام کرد: از مبتلایان جدید دیروز ۷۱۳ مورد بستری شدند.

کیانوش جهانپور همچنین درباره آمار جان‌باختگان این بیماری هم گفت: متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۷۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و بر این اساس مجموع جان‌باختگان این بیماری به هشت هزار و ۳۵۱ نفر رسید. این در حالی است که تا کنون ۱۳۶ هزار و ۳۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

جهانپور همچون روزهای گذشته اعلام کرد وضعیت در استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خراسان رضوی به ترتیب قرمز و در وضعیت هشدار است.

موج اول یا دوم کرونا در کشور

اعلام آمار مبتلایان به ویروس کرونا در روز پنجشنبه با سه هزار و ۵۰۰ نفر باعث موج نگرانی بین هموطنانی شد که در سه ماه گذشته تلاش کردند تا اصول بهداشتی را رعایت کنند.

پس از اعلام این آمار در ۲۴ ساعت کافی بود تا برخی‌ها بر این باور باشند که موج دوم شیوع کووید ۱۹ در جهان از ایران شروع شده است.  

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در این خصوص در ارتباط تصویری که با خبرنگاران داشت، گفت: ایران کشوری پهناور و با اقلیم‌های مختلف آب‌ و هوایی و جغرافیایی و فرهنگی است.

حسین عرفانی افزود: باید توجه کرد موجی که در حال حاضر در حوزه همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور وجود دارد، موج اول بیماری است و هنوز این موج را پشت‌سر نگذاشتیم که بخواهد موج دومی اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پهناوری کشور، اینکه هر کدام از نواحی و استان‌ها در کدام قسمت موج اول قرار گرفته‌اند، تفاوت‌هایی را شاهدیم؛ همچنین در روزهای گذشته شاهد افزایش تست‌های آزمایشگاهی بیماریابی ویروس کرونا در کشور هستیم.

عرفانی اظهار داشت: در همه جای دنیا از جمله ایتالیا و اسپانیا، طی روزهای گذشته تعداد موارد آزمایش کووید ۱۹ کاهشی بوده است اما در کشور ما با توجه به افزایش توان آزمایشگاهی این موارد را افزایش دادیم و روزانه تست‌های آزمایشگاهی بیشتری را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: هرچه بیماریابی بیشتر انجام شود، بیماران بیشتری کشف می‌شوند و در این صورت می‌توان افرادی را که در تماس با بیماران بودند، آزمایش کرد و در دوره بی علامتی آنان را کشف و جداسازی کرد تا بیماری را به دیگران منتقل نکنند.

سه‌گانه پیشگیری و درمان

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در ادامه سخنان خود همچنان تاکید کرد که باید کرونا را جدی بگیریم.

عرفانی در این ارتباط ویدئویی افزود: مهم‌ترین مطلب این است که در شرایط فعلی باید یک سه‌گانه بسیار مهم مورد توجه قرار گیرد و از سوی همه اجرا شود تا با اجرای آن با همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور مقابله و کنترل آن محقق شود.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت تاکید کرد: مهم‌ترین جز این سه‌گانه «فاصله‌گذاری اجتماعی» است.

وی در ادامه یادآور شد: فقط در دو مورد می‌توانیم از منازل‌مان خارج شویم؛ یکی برای انجام کار و فعالیت‌های اقتصادی و یکی هم رفع مایحتاج خانواده است که در این دو مورد هم توصیه می‌شود که رعایت بهداشت دست و تنفس، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را مورد توجه قرار دهیم.

عرفانی ادامه داد: جز دوم این سه‌گانه، انجام تست و غربالگری در موارد مشکوک و برای کسانی که با افراد مشکوک و بیمار مبتلا بودند، است تا بتوانیم بیماری را در دوره اولیه شناسایی کنیم. در این صورت می‌توانیم بیماران را در مدت زمان کوتاه‌تری و در مراحل اولیه تشخیص دهیم و فرصت انتقال بیماری به دیگران را بگیریم.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: سومین جز این سه‌گانه این است که بعد از تشخیص بیماری، با افرادی که بیمار هستند و با افرادی که با بیماران در تماس بودند، یک برخورد منطقی و بهداشتی انجام شود که بحث جداسازی است، به طوری که تا اتمام دوره واگیر بیماری، هم افراد بیمار و هم افراد در تماس با آنان باید کاملاً ایزوله و جداسازی شوند تا احتمال انتقال بیماری به دیگران کاهش یابد و چرخه بیماری شکسته شود.

فاصله‌گذاری اجتماعی را فراموش نکنیم!

در راستای کنترل ویروس کرونا در کشور و پس از تعطیلی مراکز تجاری، رستوارن‌ها، مساجد و اماکن زیارتی پس از مدتی وزارت بهداشت موضوع  فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند را مطرح کرد و اقدام به بازگشایی آن‌ها کرد.

علاوه بر اعلام اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد که استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی اجباری است؛ موضوعی که ظاهرا به مذاق برخی‌ها خوش نیامده و با توجه به تاکیدات زیاد هنوز هم اعتقادی به استفاده از ماسک ندارند.

یکی از مواردی که باید مردم همواره به آن توجه داشته باشند، قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است و برای اینکه بتوانیم کرونا را شکست دهیم، حتما باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار