از گاکیه تا گرگنی؛

فرمانده شهیدی که کربلای «میمک» معراجش شد

«حجت‌­الله زرینی» غیور مرد کرمانشاهی که جانشینی عملیات لشکر 21 امام رضا (ع) را بر عهده داشت در 29 مهر 1363 در عملیات «عاشورا» در ارتفاعات «گرگنی» به فیض شهادت نائل آمد.
کد خبر: ۴۰۰۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴ - 10June 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌­پرس از مشهد، شهید «حجت‌­الله زرینی» در دهم آذر 1329 در روستای «گاکیه» از توابع بخش مرکزی شهرستان «کرمانشاه» به دنیا آمد. او پس از پایان دوره اول دبیرستان، راهی مشهد‌الرضا شد.

حجت‌الله بعد از پایان دوران دبیرستان وارد تربیت معلم شد. در همان سال‌های تحصیل در دانشسرا در شانزدهم آبان سال1353 با «عصمت اخلاقی فیض‌آثار» ازدواج کرد. در روزهایی که این زوج مبارز در تربیت معلم درس علم و درس ایمان را با هم مرور می‌کردند؛ آشنایی با برخی آثار مرحوم شریعتی و حضور در برخی محافل سیاسی مخفی آن روزگار،‌ به آنها که زمینه حق‌پذیری بالایی داشتند الفبای مبارزه را آموخت تا آنها با شناختی متفاوت از حق و حقیقت،‌ به خیل دیگر مبارزان با رژیم ستمشاهی بپیوندند.

حضور در محافل مخفی مبارزان، توزیع نوار سخنرانی و اعلامیه‌های امام خمینی(ره) و روشنگری در بین دانشجویان، تنها بخش‌هایی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر این زوج مبارز بود. آنها با اشراف بالایی که به اهداف رژیم و ستمگری‌هایش پیدا کرده بودند در جلسات خصوصی به سخنرانی در میان دانشجویان می‌پرداختند و هر روز بر شمار مبارزان انقلاب می‌افزودند.

شهید زرینی پس از پایان تحصیلات در تربیت معلم، دوران خدمت سربازی را در نیروی دریایی سپری کرد. سابقه درخشان او در ورزش، باعث شد خیلی زود به عنوان بهترین تکاور دریایی شناخته شود اما تلاش فرماندهان برای ماندگاری او در نیروی دریایی بی‌نتیجه ماند؛ او به فکر بازگشت برای خدمت در کلاس درس بود.

خدمت مخلصانه زوج انقلابی به محرومین

شهید زرینی و همسرش که در جهاد با دژخیم پهلوی به همراه دیگر مبارزان راه آزادی به فتح سنگر انقلاب رسیده بودند؛‌ بعد از پیروزی انقلاب جهاد خدمت به محرومان را در پیش گرفتند و در سنگر علم آموزی، خدمت به محرومان و روستاهای محروم بخش طرقبه را در پیش گرفتند و در مدارس به تشریح اهداف انقلاب و تلاش امام خمینی (ره) برای پیروزی انقلاب پرداختند. تأسیس انجمن اسلامی معلمان طرقبه اقدام دیگر این زوج انقلابی بود که با همراهی دیگر معلمان آن منطقه مُیسر شد. آشنایی با سردار شهید «مهدی فرودی» تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آنها را برای رسیدن به آرمان‌های ترسیم شده‌شان تقویت کرد.

در همان ایام که حجت و همسرش در انجمن اسلامی معلمان طرقبه فعالیت داشتند، آشنایی‌ با سردار شهید «مهدی فرودی»،‌ برکات دیگری را به همراه داشت، چنان که این آشنایی به حضورشان در دفتر فعالیت‌های انقلاب اسلامی مشهد به سرپرستی شهید فرودی منجر شد و پس از آن به «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» پیوستند و از آنجا بود که حجت توسط همین تشکل به سپاه مشهد معرفی شد و ردای سبز پاسداری از انقلاب بر تن کرد و‌ به صلاحدید شهید فرودی در واحد اطلاعات عملیات سپاه مشهد به خدمت مشغول شد.

مبارزه با جریان نفاق

در روزهایی که منافقین دست به ترور می‌­زدند و علاوه بر چهره‌های خدوم انقلاب، ترور انسان‌های بی‌گناه کوچه و بازار را نیز در دستور کار قرار داده بودند، تیم‌های عملیاتی سپاه مسئولیت مبارزه با جریان نفاق را بر عهده گرفتند و طولی نکشید که حجت مسئولیت عملیات علیه منافقین در مشهد را بر عهده گرفت. او با یک سلسله عملیات‌ کنترل و شناسایی، در روزهایی که با ترور شهید کامیاب،‌ نفرت ملت از منافقین به اوج خود رسیده بود، به جمع‌بندی‌های دقیقی درباره اهداف و مکان‌های استقرار منافقین رسید و در عملیاتی ضربتی به همراه نیروهای تحت امر خود، 20 پایگاه تیمی منافقین را به تصرف درآورد. 

با آغاز جنگ تحمیلی، شهید زرینی برای حضور فعال در جبهه، آموزش‌های نظامی فشرده‌ای را فرا گرفت. در همین ایام بود که حجت اولین گردان رزمی خراسان را به نام گردان 110 شهید مطهری، با هدف شکست حصرآبادان که امام خمینی (ره) بر آن تأکید داشتند، تشکیل داد. این گردان رزمی، متشکل از 500 نفر از رزمندگان خراسانی پس از آموزش‌های کوتاه نظامی در پادگان «سردادور» و اردوگاه نظامی اطراف طرق، از سوم خرداد 1360 راهی اهواز شدند و به مدت 45 روز در تپه‌های شهید مؤذنی، ذوالفقاریه، فیاضیه و ایستگاه هفت حضور داشتند و برای مقدمات آزادسازی آبادان ایفای نقش کردند.

عروج در گرگنی

شهید زرینی به همراه سرداران شهیدان «محمدمهدی خادم‌الشریعه» و «ولی‌­الله چراغچی» و بسیاری دیگر از غیور مردان این سرزمین در عملیات‌­های «بیت‌المقدس»، «والفجر مقدماتی»، «والفجر1» و «عاشورا» حضور داشت.

«حجت‌­الله زرینی» در 29 مهر 1363 در حالی که مسئول محور و جانشین عملیات لشکر 21 امام رضا (ع) بود در عملیات «عاشورا» در ارتفاعات «گرگنی» به خیل شهدا پیوست و پیکر مطهرش در باغ فردوسی کرمانشاه به خاک سپرده شد.

فرازی از وصیت­نامه شهید

آگاه باشید که من خود با کمال دقت و فکر آزاد بدون هیچ گونه وابستگی به دنیا و چیزهای مادی برای رضای خداوند متعال و کمک به اسلام عزیز به جبهه‌های حق علیه باطل آمده‌ام و این راه را انتخاب نمودم که با کفر جهانی بجنگم تا ان‌شاءالله اسلام پیروز و پیروزتر گردد.

از خدای خود طلب بخشش فراوان دارم و امیدوارم که اعمالم مورد قبول درگاه ایزد متعال قرار گیرد. تقاضا دارم که پدر و مادر عزیزم و خواهران و برادرانم و همسرم و فرزندانم برایم دعای زیاد جهت بخشش گناهانم نمایند. بعد از مرگ من اگر جسدم پیدا شد، به هیچ وجه کسی برایم نگرید بلکه برای مظلومیت حسین (ع) و یاران او بگرید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار