فرصتی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی/ اینوتکس ۲۰۲۰ ، فصل برندسازی کسب‌وکارهای نوپاست

شیوع کرونا بسیاری از نمایشگاه‌های علمی و فناوری کشور را لغو کرده، باتوجه به اینکه اینوتکس ۲۰۲۰ به شکل مجازی برگزار می‌شود، کسب‌وکارهای نوپا فرصتی دوباره برای برندسازی و جذب سرمایه به دست می‌آورند.
کد خبر: ۴۰۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ - 14June 2020

فرصتی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی/ اینوتکس ۲۰۲۰ ، فصل برندسازی کسب‌وکارهای نوپاستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری که از ۲۲ تا ۲۵ مرداد به شکل مجازی برگزار می‌شود، هر سال میزبان بازیگران زیست‌بوم علم و فناوری کشور از استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها گرفته تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری و منتورهاست. در خلال برگزاری این نمایشگاه تخصصی، رویدادهایی چون اینوتکس پیچ، استیج، کافه سرمایه اینوتکس و اینوتکس تلنت نیز صورت می‌گیرد که هر کدام از آنها فرصتی منحصربه‌فرد به استارت‌آپ‌ها و کسب‌ و کارهای نوپا برای شبکه‌سازی، برقراری ارتباط و جذب سرمایه می‌دهد.

با شیوع ویروس کرونا در جهان برگزاری بسیاری از نمایشگاه‌ها و رویدادهای تخصصی جهان به تعویق افتاد یا به طور کنسل شد. نمایشگاه اینوتکس نیز از گزند آن در امان نماند و برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام باقی بود تا این که اواسط اردیبهشت‌ماه مشخص شد نهمین دوره از این نمایشگاه به صورت مجازی در مرداد ماه برگزار خواهد شد. با این حال برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی و در بستر اینترنت الزامات خاصی دارد و باید رعایت شود.

ویژگی‌های نخستین نمایشگاه مجازی کشور

به گفته سجاد عباسی فشمی، دبیر اجرایی نهمین نمایشگاه اینوتکس؛ نمایشگاه اینوتکس به طور معمول سه بخش دارد: نمایشگاهی، رویدادی و جانبی. در بخش نمایشگاهی شرکت‌های فناور و استارت‌آپ‌ها محصولات خود را به نمایش می‌گذارند. بخش رویدادی شامل استیج، سخنرانی و پنل‌ها می‌شود و بخش جانبی نیز مختص شبکه‌سازی شرکت‌ها و آشنایی بازدیدکنندگان با فناوری‌های جدید است.

دبیرخانه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ حداکثر تلاش خود را کرده تا بخش اعظمی از آن را در بستر اینترنت و فضای مجازی پیاده‌سازی کند. در بخش نمایشگاهی، از شرکت‌ها خواسته شده تا فایل‌های کاتالوگ، فیلم و اطلاعات مورد نیاز برای آشنایی با محصولات را بارگزاری کنند و در اختیار بازدیدکنندگان قرار بدهند تا نمایشگاه مجازی حس نمایشگاه فیزیکی را به مخاطب منتقل کند.

اپلیکیشن ویژه‌ای برای نمایشگاه اینوتکس توسعه داده شده که در روزهای منتهی به برگزاری نمایشگاه رونمایی و در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. این اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی امکان برقراری ارتباط هوشمند میان بازدیدکنندگان، شرکت‌ها و بازدیدکنندگان، حضور در رویدادها و اطلاع‌رسانی از برنامه‌‌ها را فراهم می‌کند. در فضای نمایشگاه مجازی غرفه‌ای مانند غرفه نمایشگاه فیزیکی برای شرکت‌ها طراحی می‌شود تا بازدیدکنندگان قادر به دیدن غرفه هر شرکت و استارت‌آپ باشد. با استفاده از این پلتفرم می‌توان فرد مجازی را به عنوان مسئول غرفه داخل آن قرار داد تا با بازدیدکنندگان چت کند و به سوالات آنها پاسخ دهد.

برگزاری نمایشگاه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

بدین‌ترتیب فردی که به طور معمول در نمایشگاه مسئول غرفه است، در قالب فرد مجازی با بازدیدکنندگان ارتباط می‌گیرد و با آنها صحبت می‌کند. بخشی از قسمت رویدادی نمایشگاه به شکل حضوری و بخشی از آن نیز به شکل غیرحضوری برگزار می‌شود، برای مثال ظرفیت سخنرانی‌ها و پنل‌ها معمولا ۴۰۰ نفر است اما تنها ۱۲۰ نفر اجازه حضور پیدا خواهند کرد، باقی افراد می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن یا سایت نمایشگاه به شکل غیرحضوری در این رویدادها شرکت کنند و از سخنرانان سوال بپرسند.

دبیر اجرایی نهمین نمایشگاه اینوتکس می‌گوید؛ بخش‌ جانبی نمایشگاه شامل شبکه‌سازی و رویدادهایی است که در خلال نمایشگاه برگزار می‌شود. در نمایشگاه مجازی این بخش با استفاده از فناوری‌های روز در بستر مجازی پیاده‌سازی شده است. در نمایشگاه فیزیکی باید از غرفه‌ها بازدید کنید تا متوجه شوید هر کدام در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنند، در نمایشگاه مجازی کاربر ابتدا علاقه‌مندی‌های خود را مشخص می‌کند و سپس شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فعال در آن حوزه‌ها به وی معرفی می‌شوند و کاربر می‌تواند با مسئول غرفه مجازی چت کند.

با این حال نمایشگاه فیزیکی مزایای خاصی دارد که نمایشگاه مجازی قادر به برآورده کردن آن نیست، ارتباط مجازی نمی‌تواند جایگزین حضور در برنامه‌ها و دیدوبازدیدهای فیزیکی را بگیرد. دبیرخانه نمایشگاه اینوتکس در تلاش است تا تمامی امکانات ممکن را در بستر فضای مجازی ایجاد و پیاده‌سازی کند.

حضور بیشتر خارجی‌ها در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰

ثبت‌نام نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ از بهمن سال گذشته، قبل از شیوع کرونا در کشور، آغاز شد و تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها در آن ثبت‌نام کردند. با شیوع کرونا این سوال پیش آمد که چه اتفاقی برای نمایشگاه می‌افتد، بحث برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی پاسخی برای آسوده کردن خیال شرکت‌ها، استارت‌آپ‌ها و مخاطبان این نمایشگاه بود. بسیاری از افراد جامعه دانشی از نمایشگاه مجازی و کاربرد آن ندارند و فرهنگ‌سازی این موضوع برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود.

در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های بین‌المللی بسیاری از مهمانان و شرکت‌های خارجی قادر به حضور در نمایشگاه اینوتکس نبودند، حال با توجه به این که نمایشگاه به شکل مجازی برگزار می‌شود، سخنرانان، بازدیدکنندگان و شرکت‌های خارجی می‌توانند به راحتی در آن شرکت کنند و با محصولات و شرکت‌های ایرانی آشنا شوند. این امر یکی از مزایای نمایشگاه مجازی نسبت به نمایشگاه فیزیکی است.

فرهنگ‌سازی به لطف کرونا

شیوع ویروس کرونا باعث شد که جامعه به طور ناخودآگاه و با سرعت بیشتری به سوی فضای مجازی حرکت کند، برای مثال جلسات مجازی جایگزین جلسات حضوری شد و بسیاری از شرکت‌ها فعالیت‌شان را به شکل دورکاری ادامه دادند. انتقال به فضای مجازی با شیوع کرونا فرهنگ‌سازی شد و برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی نیز ادامه همین روند است. بنابراین اگر اطلاع‌رسانی در این خصوص به درستی انجام شود و مردم با مزایای نمایشگاه مجازی آشنا شوند، مخاطبان بیشتری از آن استقبال خواهند کرد.

به گفته عباسی فشمی؛ باتوجه به این که اکثر رویدادهای علم و فناوری کشور کنسل شده، پیش‌بینی می‌شود استقبال خوبی از نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ شود. این نمایشگاه فرصتی برای کسب‌وکارهای نوپا ایجاد می‌کند تا برندسازی، جذب سرمایه و معرفی خود را دوباره از سر بگیرند. از سوی دیگر سخنرانان و شرکت‌های خارجی بیشتری در نمایشگاه مجازی شرکت می‌کنند و امکان برقراری روابط بین‌الملل آسان‌تر می‌شود.

نمایشگاه مجازی در سال‌های آینده نیز برگزار می‌شود

دبیر اجرایی نهمین نمایشگاه اینوتکس می‌گوید؛ نمایشگاه مجازی امکانات ویژه‌ای برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها فراهم می‌کند و به نوعی مکمل نمایشگاه فیزیکی است. از سال آینده حتی در صورت رفع کرونا نیز نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی برگزار خواهد شد. برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی می‌تواند به برندسازی، جذب سرمایه و معرفی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها کمک کنند.

نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ برای نخستین بار به شکل مجازی برگزار می‌شود و شاید دچار اشتباهات و مشکلاتی شود. با این حال نکته مهم این است که از تجربیات این نمایشگاه مجازی درس گرفته شود تا نمایشگاه‌های مجازی بعدی بهتر برگزار شوند. باتوجه به پیش‌بینی‌های متخصصان مبنی بر این که کرونا در آینده نزدیک از بین نخواهد رفت و این نکته که تاکنون دارو یا واکسن برای درمان و پیشگیری بیماری ناشی از کووید-۱۹ کشف نشده، به نظر می‌رسد برخی از وجوه زندگی بشر برای همیشه تغییر خواهند کرد. بنابراین بهترین کار این است که از تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی حداکثر استفاده را ببریم تا خود را با شرایط فعلی وفق داده و برای مقابله با بحران‌ها‌ی آینده نیز آماده باشیم.

منبع: آنا

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها