دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دستاوردهای سفر ظریف به عراق/ روابط تهران و بغداد فراتر از روابط دیپلماتیک است

اظهارات وزیر خارجه کشورمان در دیدار‌های خود با مقامات عراقی، اهداف سفرش به عراق را مشخص کرده است.
کد خبر: ۴۰۶۷۰۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰ - 21July 2020

دستاوردهای سفر ظریف به عراق/ روابط تهران و بغداد فراتر از روابط دیپلماتیک استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان ۲۹ تیر ماه وارد کشور عراق شد و در بدو ورودش در جمع خبرنگاران گفت که سفر من که از قبل هماهنگ شده بود، فرصت بسیار خوبی را با توجه به سفر نخست‌وزیر عراق فراهم کرده است که قبل از سفر ایشان هماهنگی‌های لازم برای این سفر انجام شود.

وزیر خارجه کشورمان پس از ورودش به عراق در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود شرکت کرد؛ در این کنفرانس بر عزم مقامات دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه به‌ویژه در زمینه اقتصادی تاکید شد.

فواد حسین «وزیر خارجه عراق» در دیدار با ظریف تصریح کرد: باید منطقه و عراق را از تنش‌های بین‌المللی دور کنیم و از حاکمیت عراق حمایت کنیم.

وزیر خارجه کشورمان نیز خاطرنشان کرد که اقدام تروریستی در به شهادت رساندن شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، خسارت بزرگ برای مقابله با تروریسم بود.

ظریف با اشاره به اینکه برای ما مهم است، حاکمیت ملی همسایه ما مورد تعدی و تعرض قرار نگیرد، تاکید کرد که ما باید در برابر تهدید امنیتی مستمر از جانب داعش کاملا هوشیار باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با فواد حسین، با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق و «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق ملاقات کرد.

ظریف پس از این گفت‌وگوها، با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد؛ در این دیدار طرفین ضمن تأکید بر روابط دیرینه و تاریخی دو کشور، توسعه و تعمیق آن را به‌نفع دو ملت و کشور‌های منطقه خواندند.

در این دیدار همچنین در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه و برخی موضوعات مهم برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور، پیگیری شهادت سرداران مقاومت، مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادل نظر شد.

پس از این دیدار‌ها بود که وزیر امور خارجه کشورمان با سفر به اقلیم کردستان با مقامات این منطقه نیز دیدار کرد.

«مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در دیدار با ظریف نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در شکست داعش را فراموش نشدنی دانست و تاکید کرد که اقلیم کردستان هرگز به محلی برای تهدید منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران تبدیل نخواهد شد.

ظریف نیز در این دیدار با تاکید بر حاکمیت ملی عراق، روابط حسنه میان بغداد و اربیل را خواست همیشگی ایران خواند و بر گسترش روابط همه جانبه تاکید کرد.

وزیر خارجه کشورمان با «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در نشست خبری مشترک شرکت کرد؛ رئیس منطقه کردستان عراق در این دیدار با بیان اینکه اربیل به روابط با همسایگان خود اهمیت زیادی قائل است، تصریح کرد که ایران همسایه مهم برای عراق و اقلیم کردستان است؛ ما هرگز حمایت‌های ایران را فراموش نخواهیم کرد.

«مسرور بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان عراق نیز در حساب توئیتری خود از دیدار با ظریف خبر داد و نوشت: در طول دیدار با وزیر خارجه ایران ما بر روابط دوستانه بین منطقه کردستان و ایران بر پایه احترام متقابل تاکید کردیم؛ ما بر اهمیت توسعه صلح و ثبات منطقه نیز تاکید کرد‌ه‌ایم.

با توجه به اظهارات وزیر خارجه کشورمان در دیدار‌های خود با مقامات عراقی باید گفت که این سفر با هدف هماهنگی برای سفر مصطفی الکاظمی به ایران، تعامل گسترده کشورمان و عراق برای مبارزه با اقدامات تروریستی و تهدیدات امنیتی، تأکید بر روابط دیرینه و تاریخی و همچنین گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور انجام گرفته است و می‌توان گفت که این سفر در سایه جوسازی‌های رسانه‌ای سعودی‌های بسیار حائز اهمیت است.

تحلیلگران مسائل منطقه‌ای نیز بر این باورند که روابط ایران و عراق با توجه به اشتراکات جغرافیایی، اجتماعی، مذهبی و ارتباطات تنگاتنگ مردمی فراتر از دیپلماتیک و استراتژیک محسوب می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و در این برهه به خصوص، که آمریکا سعی دارد کشورهایی را که می‌توانند نسبت به هم حمایت داشته باشند از هم جدا کند و قطعا دخالت‌هایی از طرف خودشان یا عوامل‌شان در این راستا انجام می‌دهند این سفر از اهمیت بیشتری برخوردار است. بدون شک سفر ظریف به عراق در راستای تقویت روابط دوجانبه و رفع چالش‌های مشترک میان دو کشور می‌باشد که قطعا در این سفر نقطه نظرهای مورد اهمیت برای دو کشور مطرح شده که زمینه‌ساز مرحله تازه و جدید به حساب می‌آید.

 وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر سه پیام مهم ایران را به جهانیان مخابره کرد؛ اول اینکه جمهوری اسلامی ایران از مجرای حقوقی و قضایی پیگیر شهادت سردار سلیمانی است، دوم اینکه این کشور راهبرد خود را در عراق ادامه خواهد داد، سوم هم اینکه تهران به‌ دنبال تعامل با همسایگان خود است. 

وزیر خارجه کشورمان همچنین در این سفر قرار است با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق، «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشدالشعبی و «سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی و هادی العامری نیز دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار