یادداشت/ علی عبدالصمدی

لزوم هماهنگی شبکه‌های تلویزیونی در کنداکتور سریال‌های شبانه

تلویزیون با دقت بیشتر و هماهنگی در پخش سریال‌های تلویزیونی می‌تواند گوی سبقت را از شبکه‌های رقیب برباید.
کد خبر: ۴۰۷۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 24July 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس‌- علی عبدالصمدی؛ تله فیلم و سریال‌های تلویزیونی یکی از ابزارهای مهم هم در بحث اقناع مخاطب و هم دربحث سرگرمی سازی هستند. تلویزیون کشور ما با دارا بودن شبکه های متعدد ساعات مفرحی را برای مخاطبین مخصوصا در ساعات پایانی شب فراهم می سازد. امروزه با گسترش و دسترسی مخاطبین به انواع شبکه های تلویزیونی از طرق مختلف، به نظر می رسد تلویزیون بیش از پیش باید به کنداکتور پخش سریال‌های شبانه توجه کند.

این شب‌ها در تلویزیون کشورمان سریال‌های درخور شانی روی آنتن رفته اند. افسانه‌ی هزارپایان، شاهرگ و دخترم نرگس و  آخر خط (که به تازگی پخش آن به پایان رسید) چهار سریال شبانه‌ی تلویزیون هستند. از این چهار سریال، سه سریال با همکاری نیروهای مسلح ساخته، تولید و به پخش رسیده است که خود جای تقدیر دارد که نیروهای مسلح این چنین به بحث فرهنگ سازی و هنر اهمیت می دهند. آخر خط، شاهرگ و دخترم نرگس سه سریال از چهار سریالی هستند که با همکاری سپاه پاسداران و نیروی انتظامی تهیه و تولید شده اند.

افسانه ی هزار پایان سریالی است کمدی که در فضایی صد در صد فانتزی به بررسی تاریخ ایران و جهان می پردازد. روایتی کمدی از تاریخ گذشته و حال و شاید هم آینده ی ایران و جهان که فصل نخست آن در سال نود و هفت روی آنتن شبکه ی نسیم سیما رفت و همزمان از شبکه ی پنج(تهران) نیز پخش می شد.

لزوم هماهنگی شبکه‌های تلویزیونی در کنداکتور سریال‌های شبانه

اکنون فصل دوم این سریال از شبکه ی نسیم پخش می‌شود که البته از شبکه های سه و پنج (تهران) نیز بازپخش دارد. اصولا هیچ لزومی ندارد که شبکه های مولف سه و پنج دست به بازپخش سریالی بزنند که محصول این شبکه‌ها نیست. به جای شبکه های مذکور شبکه‌ی تماشا یا شبکه های آی فیلم یا خانواده ی شبکه های جام جم می توانند این وظیفه را بر عهده بگیرند. اتمام سریال افسانه‌ی هزار پایان در شبکه ی سه مصادف است با لحظات ملکوتی اذان مغرب به افق تهران و پس از آن نیز سریال آخر خط پخش می شود.

هیچ التزامی وجود ندارد که افسانه‌ی هزار پایان که ساعتی قبل از شبکه‌ی نسیم روی آنتن رفته، با عجله و شتابزدگی از شبکه‌ی سه نیز پخش شود. سریال دیگر که اخیرا نیز کمدی درخور تاملی به نام آخر خط است که در ژانر مذکور به زندگی رزمندگان جان بر کف جبهه های نبرد با داعش و نیروهای تکفیری پرداخت. به علت این که سریال افسانه‌ی هزار پایان از همین شبکه پخش می شود، امکان این وجود نداشت که سریال کمدی آخر خط زودتر پخش شود. در صورتی که چنانچه پخش افسانه‌ی هزار پایان از شبکه ی سه منتفی یا به ساعتی دیگر منتقل می شد، بینندگان تلویزیون می توانستند بدون هیچ گونه تداخلی، سریال خوش ساخت شاهرگ را نظاره‌گر باشند. این سریال راس ساعت بیست و یک و سی دقیقه از شبکه‌ی دو روی آنتن می رود و درباره‌ی تاریخ مبارزه با سازمان مخوف منافقین در نظام جمهوری اسلامی است. ساخت چنین سریال‌هایی برای نسل‌هایی که از هویت و ماهیت آن گروهک مخوف چیزی به یاد ندارند، بسیار مناسب است. اما عملا بخش هایی از سریال آخر خط و شاهرگ تداخل پخش دارند. پس از این سریال، دخترم نرگس از شبکه ی اول پخش می شود که موضوع اصلی آن مبارزه‌ی نیروی انتظامی با قاچاقچیان مرزهای غرب کشور است.

تلویزیون با دقت بیشتر و هماهنگی در پخش سریال‌های تلویزیونی می تواند گوی سبقت را از شبکه های رقیب برباید. از رسانه‌ی ملی انتظار می رود در چیدمان کنداکتور سریال‌های شبانه که بیشترین مخاطب را دارد، حداکثر توجه خود را مبذول کند تا از این طریق باعث جلب و جذب حداکثری مخاطبین سیما شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها