رجبی در اختتامیه هم‌اندیشی سینما انقلاب عنوان کرد:

جشنواره فجر کمبود حرکت فکری دارد

دبیر چهارمین هم اندیشی سینما انقلاب گفت: هدف اصلی از این فضا پیوند میان تفکر و هنر و گفتمان سازی اندیشه ای در سینمای انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۴۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱ - 21February 2015

جشنواره فجر کمبود حرکت فکری دارد

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، "روح الله رجبی" دبیر این هماندیشی درباره هدف اصلی جشنواره ققنوس اظهار داشت: هدف اصلی از این فضا پیوند میان تفکر، هنر و گفتمان سازی اندیشهای در سینمای انقلاب اسلامی است.

دبیر چهارمین هم اندیشی سینما انقلاب با بیان این که در طول سال، اندیشههای زیادی از سوی اساتید و نخبگان و هنرمندان ایراد می شود اما لازم است این اندیشه ها را در یک فضای متمرکز تر به نمایش بگذاریم، ابراز داشت: ما در هم اندیشی سینما انقلاب تلاش می کنیم در کنار جشنواره فجر، از فرصت رسانه ای و فرصت پر جنب و جوشی که در حوزه سینما ایجاد می شود استفاده کنیم و آرا و تفکر نخبگان و اساتید و هنرمندان را به نمایش بگذاریم.

وی افزود: علت اصلی برگزاری این هم اندیشی این است که به نظر رسید برای ایجاد تحرک و تحقق این اهداف لازم است در کنار فیلم فجر که بزرگترین عملیات فرهنگی دولت در حوزه سینما  است، یک حرکت فکری انجام شود.

رجبی ادامه داد: عملیات فرهنگی به این معناست که رسانهها، هنرمندان و فیلمهای تولید شده حرکتی انجام دهند تا ابعادی از سینمای انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارند اما این عملیات فرهنگی آلوده به دو جریان احساسی، هیجانی و روشنفکرانه شده است در حالی که از ابتدا ابداً قرار نبود این اتفاق بیفتد اما آرام آرام این دو جریان به وجود آمده است.

دبیر چهارمین هم اندیشی سینما انقلاب درباره جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: در جشنواره فیلم فجر می خواهیم بررسی کنیم سینمای بایسته و شایسته انقلاب اسلامی چیست اما ما در این ایام با این فضا مواجه نمی شویم و تنها یک سر و صدای رسانه ای داریم که آن هم روشنفکری شده است.

وی با انتقاد از عدم همکاری نهادهای مسئول دولتی با سینما انقلاب، تصریح کرد: جواب ما را بدهند یا ندهد که تا به حال نداده اند، این کار را ادامه می دهیم.

رجبی درباره درخواست سینما انقلاب از وزارت ارشاد گفت: ما درخواست کردهایم یک سالن را به اساتید و متفکرین انقلاب اختصاص بدهند تا فیلمها در آن اکران شود و آنها فیلمها را نقد و بررسی کنند و به مسایل انقلاب و فیلم بپردازند اما موافقت نشد و این در حالی است که این درخواست را امسال و سال گذشته داشتیم اما تا کنون پاسخ مثبتی نشنیده ایم.

دبیر جشنواره ققنوس خاطرنشان کرد: نمی گوییم همه فضا، یک فضای نظری بشود اما این فضای احساسی حاکم باید به سمت عقلانیت هم پیش برود.

وی افزود: سال هاست که این فضا دارد ادامه پیدا می کند و شاخصهای انتخاب فیلم در جشنواره فیلم فجر مورد ارزیابی قرار نگرفته است و نسبت جدی بین فرم و محتوا برقرار نشده و یا فرم زده و یا محتوا زده شده است.

رجبی با اشاره به ضعف معیارهای تعیین فیلم برتر جشنواره فیلم فجر ابراز کرد: هدف ما در این هم اندیشی سینما انقلاب بررسی این سنجه ها و مسایل سینما در ابعاد مختلف آن است تا ببینیم چه می توانیم بکنیم که این امر محقق شود، که البته این کار را دانشگاه و حتی یک جمع خرد و حتی یک فرد نیز می تواند انجام دهد اما ما به ایجاد فضای یک گفتمان نیاز داریم تا بتواند این حرف ها را به نمایش بگذارد.

دبیر چهارمین هم اندیشی سینما انقلاب با انتقاد از سطح فیلم های امسال جشنواره، بیان کرد: هدف این هماندیشی این است که ابعاد نظری و سنجه هایی که در سینمای انقلاب اسلامی موجود است بررسی و تعیین کند و آن را به عنوان مطالبه عمومی تبدیل کند.

وی با بیان این که ما از اساتید دعوت کردیم تا سوالات و نظریه های خود را در این هم اندیشی مطرح کنند، ابراز کرد: قرار نیست در این ایام ما به یک نتیجه و نظریه برسیم بلکه این تبادل نظرها باید در طول سال ادامه پیدا کند و آن جا نتیجه بگیرد.

رجبی درباره نتایج برگزاری هم اندیشی سینما انقلاب در سه سال گذشته گفت: از نتایج این حرکت، ایجاد گروهها و نهادهایی در بخش های دولتی، خصوصی و مردمی است که دارند تحت تاثیر این فضا، بخش هایی را در راستای اهداف این حرکت ایجاد می کنند.

دبیر جشنواره ققنوس با بیان این که تلاش داریم این فضا را در سال ادامه و این محافل را استمرار بدهیم و همچنان محافلی را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: تلاش داریم در این هم اندیشی ها فرمایش حضرت آقا مبنی بر این که تحول در سینما مستلزم تحول در علوم انسانی غربی است، عملی شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار