دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

«اعتقاد به خدا» اصل‌الاصول ادیان الهی/ امام خمینی (ره) مبداء اندیشه «استکبارستیزی» است

حجت‌الاسلام حمید شهریاری اعتقاد به خداوند را اصل‌الاصول تمامی ادیان الهی دانست و گفت: این اندیشه که دنیای حداقلی مستکبران داریم و مستضعفان جهان باید در مقابلشان بایستند، قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت؛ مبداء این اندیشه امام خمینی (ره) بودند.
کد خبر: ۴۲۵۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ - 11November 2020

«اعتقاد به خدا» اصل‌الاصول ادیان الهی/ امام خمینی (ره) مبداء اندیشه «استکبارستیزی» استبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست علمی بین ادیانی محکومیت اهانت به مقدسات دینی و پیامبران بزرگ ادیان توحیدی اظهار داشت: این یک نشست علمی است و از این جهت بحثی را پیرامون قداست و منشا قداست مطرح می‌کنم.

وی با بیان اینکه یکی از اوصاف خداوند، قدوس است، گفت: قداست از معنای منزه بودن از عیب می‌آید؛ اگر ما دین را مقدس می‌دانیم، منشاء این قداست ذات خداوند بوده که مقدس و منزه از عیوب است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: در تمامی ادیان یک اصل‌الاصول و یک عقیده مشترک داریم و آن اعتقاد به خداوند مقدس است.

حجت‌الاسلام شهریاری با اشاره به اینکه در تمامی ادیان الهی اصلی‌ترین اصل دین، ذات خداوند است، افزود: خداوند مبدا هستی است و تنه اصلی دیانت، اعتقاد به این مبدا است.

وی با بیان اینکه خداوند هم مبدا و هم منتهی هستی است، خاطرنشان کرد: اعتقاد به خدا در ادیان مختلف و ادیان ابراهیمی مشترک است و هر یک از متدینان معتقدند که پیامبران از سوی خداوند پیام آورده‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: حضرت زرتشت، حضرت موسی، حضرت عیسی، حضرت محمد (ص) و تمامی پیامبران آمده‌اند راه رسیدن به خدا را نشان بشر دهند.

حجت‌الاسلام شهریاری با اشاره به اینکه دنیای غرب، دنیای وازدگی از دین است، تصریح کرد: در جهان استکبار دین در حاشیه، زندگی قرار دارد و «انسان» که همیشه به‌دنبال قدرت خودش است، محور هستی قرار دارد.

وی افزود: شواهد نشان می‌دهد تا سال 2015 یک درصد از مردم دنیا که از مستکبرین هستند، ۵۰ درصد ثروت دنیا را در اختیار دارند؛ جالب است بدانید طبق گزارشات بانک جهانی طی سال‌های پیش‌رو فاصله بین غنی و فقیر افزایش می‌یابد یعنی آن آن یک درصد به جای 50 درصد ثروت، ۸۰ درصد ثروت دنیا را در اختیار خواهند داشت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: استکبار جهانی با ویژگی‌هایی که دارد اگر بخواهد قدرت و ثروت خودش را حفظ کند باید مقابل ۹۹ درصد جهان قرار بگیرد، بنابراین درصدد کشیدن نقشه برمی‌آید.

حجت‌الاسلام شهریاری ادامه داد: نخستین نقشه استکبار جهانی این است چگونه می‌توانند بین ۹۹ درصد مردم دنیا (به غیر از یک درصد مستکبر) شکاف ایجاد کنند؛ بنابراین برنامه‌ریزی می‌کنند تا در ادیان، قومیت‌ها و ملیت‌ها فرقه‌های مختلفی را ایجاد کنند تا اقتدارشان حفظ شود.

وی با بیان اینکه استکبار جهانی برنامه‌ریزی می‌کند تا ادیان مختلف با یکدیگر درگیر شوند، افزود: این اندیشه که دنیای حداقلی مستکبران داریم و مستضعفان جهان باید در مقابلشان بایستند، قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت؛ مبداء این اندیشه امام خمینی (ره) بودند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی فقاهت و شناخت از شریعت اسلام را از ویژگی‌های برجسته امام راحل عنوان کرد و گفت: تفکر فلسفی و عرفانی به امام خمینی (ره) نگاه جدید داد؛ این نگاه وحدت مستضعفین و وحدت ادیان را در خودش نهفته بود؛ امام راحل تمام مستضعفان را زیر یک پرچم آورده که از دستاوردهای امام و انقلاب است.

حجت‌الاسلام شهریاری یادآور شد: علما و بزرگان در نظرگاه‌ها عرفانی، توضیح و تفسیری که برای وحدت ادیان قائل هستند، این است که تعدد انبیاء موجب تعدد جوهره دین نیست.

وی با تاکید براینکه جلوه‌های خداوند متکثر است اما ذات خداوند یگانه است، افزود: تفاوت ادیان در نظرگاه‌ها است و هرکدام از یک دریچه به دین نگاه می‌کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه ریشه ادیان الهی واحد است و اگر اختلاف ایجاد شده به گریبان‌گیری برسد، دشمن تاثیرگذار است، گفت: اتحاد علیه استکبار جهانی راه رسیدن به وحدتی است که مد نظر امام راحل بوده است.

حجت‌الاسلام شهریاری با بیان اینکه وظیفه داریم از منشأ قداست خداوند مراقبت کنیم، تصریح کرد: نخستین فعالیت دشمن برای به تاراج بردن ثروت‌های دنیا، ایجاد تفرقه و درگیری بین مذاهب است.

وی اهانت را از راه‌های ایجاد اختلاف عنوان کرد و یادآور شد: یک شخص به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) اهانت کرده است؛ این شخص دست پرورده مستکبران و افراطی است؛ مستکبران گروه‌های افراطی در ادیان را درست می‌کنند و آن گروه‌های افراطی گریبان یکدیگر را می‌گیرند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که این جلسات به هم‌افزایی بین ادیان کمک کند.

خشونت از نظر تمام ادیان الهی محکوم است

در بخشی از این نشست، مارنرسای بنیامین پیشوای مذهبی و اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری تصریح کرد: از نظر ادیان آسمانی و پیروان و رهبران این ادیان، خشونت و جنگ محکوم است؛ ما نیز خشونت و جنگ را در تمامی کشورهای جهان محکوم می‌کنیم.

وی با اشاره به اهانت امانوئل ماکرون به پیامبر اکرم (ص)، گفت: در قرن گفت‌وگو و فرهنگ شاهد چنین حرکت‌های ناپسند آن هم از سوی رهبر یک کشور متمدن هستیم.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری با بیان اینکه حکمت گنجینه‌ای از طرف خدا برای بشر بوده و گفت‌وگو حاصل حاکم شدن احترام بین دو طرف است، افزود: اگر گفت‌وگو در فضای احترام و درک متقابل باشد به شناخت از یکدیگر ختم می‌شود.

بنیامین تاکید کرد: ما رهبران ادیان الهی وقتی با یکدیگر در مراسمی شرکت می‌کنیم، رابطه‌ای گرم و صمیمی داریم زیرا نسبت به یکدیگر به شناخت رسیده‌ایم؛ شناخت کمک خواهد کرد تا به نقاط مشترک و در نتیجه زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر برسیم.

وی با اشاره به اینکه انسان آزاد آفریده شده اما ی مطلق نیست و نسبی است، افزود: ما برای اعتلای فرهنگ و ابراز محبت به یکدیگر آزاد هستیم نه توهین به یکدیگر.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری با بیان اینکه افراطی‌گری در تمام ادیان الهی محکوم است، خاطرنشان کرد: ترور و خشونت در همه جا محکوم است؛ چه داعش در عراق باشد در عراق چه در هر جایی از دنیا.

توجه به اقلیت‌ها در قانون اساسی می‌تواند برای دیگر کشورها الگو باشد

در بخش دیگری از این نشست، خاخام یونس حمامی لاله‌زار رهبر دینی کلیمیان کشور افزود: توجه به اقلیت‌ها در قانون اساسی ایران می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد.

وی ایران را رنگین‌کمان اقوام و ادیان دانمست و گفت: سکونت یهودیان در ایران به ۲۷۰۰ سال قبل برمی‌گردد؛ اختلاف بین ادیان وجود دارد، اما اشتراکات زیادی هم هست؛ هدف تابع خدا و بنده‌ی خدا شدن است.

رهبر دینی کلیمیان کشور در خصوص دیدگاه یهودیت در خصوص توهین به ادیان توحیدی تصریح کرد: ما معتقدیم روح انسان شمه‌ای از وجود خداوند است، انسان بنا بر همین دلیل با ارزش است.

خاخام یونس حمامی لاله‌زار ادامه داد: انسان در قالب الهی آفریده شده و بر همین مبنا در تورات تاکید شده که دوست خودت را مثل خودت دوست بدار.

وی تاکید کرد: پیامبر اسلام به‌عنوان رهبری بزرگ که میلیاردها نفر را به‌سمت اسلام آورده، قابل احترام است.

پیامبران پایه‌گذار آزادی بودند

موبد پدرام سروش‌پور عضو انجمن موبدان زرتشتی نیر در ادامه این نشست با بیان اینکه اشتباه بزرگ که این است که آزادی و نواندیشی را در مقابل دین قرار دهیم، گفت: پیامبران پایه‌گذار آزادی بودند و آزادی را در کنار عدالت و برابری تعریف کردند.

وی با اشاره به اینکه تمام پیامبران پایه‌گذار حرکت‌های متعالی در فرهنگ‌های مختلف بوده‌اند، ادامه داد: تمامی پیامبران از یک منشأ هستند و بی شک حقیقتی که تمامی ادیان الهی به‌دنبال آن هستند، مشترک است.

عضو انجمن موبدان زرتشتی با بیان اینکه ما پیروان ادیان زمانیکه گرد هم می‌آییم باید با تبادل اندیشه به دنبال حقیقت اصلی باشیم، تاکید کرد: ما ایرانیان افتخار می‌کنیم، گرد فرهنگ ایرانی، پیروان ادیان الهی را دور یکدیگر جمع کرده‌ایم و پذیرای تمام اندیشه‌های نو در سرزمینمان بوده‌ایم.

موبد سروش‌پور با اشاره به اینکه پیامبری را نمی‌بینید که در زمان خودش جهان جدیدی را شکل نداده باشد، تصریح کرد: معتقدم پیامبران در زمان خودشان آزاداندیش‌ترین و نواندیش‌ترین مردم بودند.

وی با اشاره به اینکه اساس پیام پیامبران اخلاق بوده است، افزود: اخلاق احترام گذاشتن به آزادی همدیگر استغ ما باید تکیه‌گاه خودمان را بگذاریم بر اخلاق نیک که باعث همبستگی انسان‌ها می‌شود، انسان‌ها حول محور نیکی‌ها دور یکدیگر جمع می‌شوند.

عضو انجمن موبدان زرتشتی با اشاره به اینکه جهان بشری پایدار نمی‌ماند مگر اینکه اخلاق نیک در آنجا پایدار بماند، خاطرنشان کرد: بی احترامی و بی‌حرمتی به همه پیامبران الهی را نمی‌پذیریم و امیدواریم روزی برسد که عمق پیام پیامبران را بهتر بشناسیم و به مدینه فاضله‌ای که پیامبران به‌دنبال آن بودند، برسیم‌.

اشتراکات باعث نزدیکی ادیان می‌شود

در ادامه همایون سامه‌یح نجف‌آ‌بادی نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اختلاف در ادیان وجود دارد اما اشتراکات بسیار بیشتر از اختلاف است؛ همین اشتراکات باعث نزدیکی ادیان می‌شود.

وی با بیان اینکه امانوئل ماکرون با تایید کاریکاتور توهین به پیامبر اسلام را باعث ایجاد مشکلاتی در فرانسه، اروپا و دنیا شد، افزود: در کشوری که مدعی آزادی‌بیان هستند، انکار هلوکاست جرم تلقی می‌شود.

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چطور ممکن است در کشوری که بر احترام به یکدیگر تاکید می‌شود، از بی احترامی به شخص بزرگی که ۲ میلیارد نفر اقتداکننده دارد، حمایت می‌شود.

سامه‌یح نجف‌آ‌بادی با تاکید بر اینکه اهانت به پیامبر و اینگونه مسائل کاملا برنامه‌ریزی شده است، گفت: در همین نشریه شارلی ابدو به مقدسات یهودیت و مسیحیت هم توهین شده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در تمام ادیان، افراطی‌گری وجود دارد؛ داعش، القاعده و صهیونیست‌ها از جمله این افراطی‌گری هستند.

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت کلمه، یادآور شد: احترام متقابل به یکدیگر و حفظ حقوق متقابل باعث صلح در دنیا می‌شود.

ایران الگوی خوبی برای تکریم ادیان الهی است

در بخش پایانی این نشست، محمدعلی مومنی‌ها معاون بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران الگوی خوبی برای تکریم ادیان و فضای وحدت بین ادیان است، تصریح کرد: شاهدیم در کشور ما یک فضای مسالمت‌آمیز بین ادیان الهی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در عصری به سر می‌بریم که همه دم از آزادی بیان دارند اما عده‌ای ضد دین به همین بهانه گستاخانه به مقدسات ادیان توهین و اهانت می‌کنند و برایشان جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان مهم نیست.

معاون بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین افزود: اگر بخواهیم از منظر فطری به این موضوع نگاه کنیم به پاسخ درستی نمی‌رسیم که به چه نیتی جرات می‌دهند که به همین راحتی به مقدسات توهین کنند.

مومنی‌ها با اشاره به اینکه غربی‌ها علاوه بر اسلام در اهانت به دیگر ادیان الهی سابقه دارند، تاکید کرد: سوال جامعه اسلامی این است که چرا غربی‌ها جنایات گروهی تکفیری را به کل اسلام تعمیم می‌دهند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها قصد ندارند از این اهانت‌ها دست بکشند، گفت: این روزها شاهدیم همان شیوه‌ای که در ۱۱ سپتامبر تجربه شد و به آن بهانه به مقدسات توهین کردند در قالب دیگری تکرار شده است.

معاون بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: زمانیکه به پیشینه فرانسه نگاه می‌کنیم به انبوهی از استعمارها به جوامع دیگر می‌رسیم؛ الجزایر قتل عام مردم این کشور توسط این استعمارگران بر کسی پوشیده نیست؛ حداقل اینها باید از گذشته خود توبه کنند و سپس دم از کرامت انسانی بزنند و دیگر کشورهای اسلامی را به نقض حقوق بشر متهم کنند.

مومنی‌ها در پایان خاطرنشان کرد: سازمان بسیج مستضعفین در مرحله سوم کمک مومنانه، کمیته ادیان را تشکیل داده تا به نیازمندان ادیان الهی نیز کمک شود.

در پایان این مراسم از خانواده معظم شهید روبرت لازار تقدیر بعمل آمد.

انتهای پیام/۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار