امرودی در آیین نامگذاری کتابخانه دکتر طوبی کرمانی:

دکتر کرمانی الگویی موثر در زمینه اخلاق بود

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: طوبی کرمانی یاور امام و رهبری، مدرس دانشکده الهیات به عنوان الگویی برای بانوان مطرح است. ایشان در امور بین‌الملل اولین رایزن فرهنگی در خارج از کشور بودند و به عنوان نماینده و ویترین جمهوری اسلامی در بسیاری از امور اولین‌ها را داشتند.
کد خبر: ۴۲۶۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳ - 17November 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین نکوداشت و نامگذاری کتابخانه «دکتر طوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف و رایزن فرهنگی و علمی ایران با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و چهره‌های فرهنگی و علمی برگزار شد.

امرودی: دکتر کرمانی الگویی موثر در زمینه اخلاق بود

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به فعالان این حوزه، روز جهانی فلسفه را نیز گرامی داشت و گفت: یاد مفسر اعظم علامه سید محمدحسین طباطبایی صاحب المیزان و استاد محمدتقی جعفری را گرامی می‌داریم.

وی اضافه کرد: المیزان مقیاسی است برای تمییز طرفداران عندیه، کسانی که همه چیز را آن طور که دوست دارند می‌بینند، نه آن طور که هست و عنادیه کسانی که منکر حقایق اشیاء هستند و نیز لاادریه کسانی که منکر علم و شناخت درباره واقعیت اشیاء علی‌الخصوص امور مابعدالطبیعی‌اند. المیزان از جمله کتاب‌های فلسفی است که علم ما را در مقابل آنچه پیرامون ماست افزایش می‌دهد.

رییس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: در سالروز درگذشت این عالم ربانی صاحب المیزان باید برای خوب کتاب خواندن و کتاب خوب خواندن تلاش کنیم، چرا که کتاب دریچه‌ای است که ما را از خودخواهی نجات می‌دهد و موجب می‌شود حقیقت را آن طور که هست دریابیم.

حجت‌الاسلام امرودی در ادامه تصریح کرد: طوبی کرمانی یاور امام و رهبری، مدرس دانشکده الهیات به عنوان الگویی برای بانوان مطرح است. ایشان در امور بین‌الملل اولین رایزن فرهنگی در خارج از کشور بودند و به عنوان نماینده و ویترین جمهوری اسلامی در بسیاری از امور اولین‌ها را داشتند. همان طور که زنان در کشور ما با توانمندی، سواد و ایمان می‌توانند بدرخشند. ایشان واصل بین اهل سنت و شیعه بودند و ضریب نفوذشان در رایزنی‌های بین‌المللی شاید از سایر شخصیت‌های برجسته بیشتر بود که نشأت گرفته از وجود مطهر و نورانی او بود.

وی اظهار کرد: دکتر طوبی کرمانی نمونه بارز اخلاق، محبت، بزرگواری، ادب و وارستگی بودند. گاهی در یک روز دو یا سه جلسه داشتند که با شور و اشتیاق شرکت می‌کردند و این جلسه بهانه‌ای است تا ما بتوانیم زندگی این عالمان و ویژگی‌های اخلاقی این افراد را به عنوان الگوهای مؤثر مطرح کنیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: تا کنون کتابخانه‌های متعددی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نام شخصیت‌های علمی و فرهنگی مزین شده است. امیدواریم نام‌گذاری این کتابخانه به نام طوبی کرمانی در ترویج این نوع دیدگاه، فرهنگ با نگاه به دین و جمهوری اسلامی باشد و خدا ما را یاری دهد از خادمین کتاب و مروجان مطالعه باشیم و برای این امر از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

اصلانی: طوبی کرمانی الگوی مثال‌زدنی از مادر نمونه در تربیت اسلامی

در ادامه مینو اصلانی رییس سابق بسیج جامعه زنان و از شاگردان دکتر طوبی کرمانی گفت: این نام‌گذاری بسیار شایسته است، چرا که این شخصیت الهی از یادها نخواهد رفت و وجوه برجسته ایشان در یاد دل‌سوختگان ادب و فرهنگ کشور باقی خواهد ماند. این حرکت نشان می‌دهد که مردم کشور ما قدر این سرمایه و بزرگان را می‌داند. ایشان یک الگوی چندوجهی و مثال‌زدنی از مادر نمونه در تربیت اسلامی فرزندان و همسری بی‌نظیر بودند و نیز نقش‌های متمایز یک زن مسلمان را ارائه دادند و می‌توانند برای زنان دنیا الگو باشند. به خصوص امروز که زن در غرب بیشترین ظلم را تحمل می‌کند و نقش‌های بی‌بدیل مادری و همسری از او گرفته شده است و برای مردم خسته از تمدن غرب، وی الگو و نقطه عطفی به شمار می‌رود.

اشعری: ارتباط او با خدا ویژگی دکتر کرمانی بود

علی‌اکبر اشعری رییس شورای اندیشه‌ورز کتاب سازمان فرهنگی هنری نیز ضمن تبریک هفته کتاب به کتابداران و دوستداران کتاب و نیز ابراز خوشحالی از حضور در آیین نام‌گذاری کتابخانه طوبی کرمانی گفت: از این بانوی فرهنگی و علمی سخنان زیادی شنیده بودم و در مجالسی که ایشان صحبت می‌کردند حضور داشتم. افراد بسیاری دارای معلومات و دانش هستند و سخنرانی می‌کنند، اما ایشان در هر سطحی و مجلسی با مخاطبان مختلف بسیار تاثیرگذار بودند و سخنانشان به جان می‌نشست. چون علاوه بر سواد و معرفت آنچه موجب اثربخشی صحبت و فعالیت‌های بانو طوبی کرمانی می‌شد ارتباط او با خدا و شخصیت والا و فضایل ایشان بود.

اشعری در توصیف مأموریت این کتابخانه با نام طوبی کرمانی عنوان کرد: این کتابخانه می‌تواند در زمینه جست‌وجو در اخلاق و فضایل این فیلسوف بزرگ با سعی در ترویج فضایل اخلاقی، شناخت آثار، کرامات و ویژگی‌های تاثیرگذار ایشان در عرصه‌های علمی، فرهنگی و بین‌المللی اثرگذار باشد.

شرقی: مادرم به آموزش فلسفه از کودکی بود

همچنین پیام شرقی فرزند دکتر طوبی کرمانی در این مراسم ضمن تشکر از سازمان فرهنگی هنری برای نام‌گذاری این کتابخانه گفت: مادرم معتقد بود فلسفه در زندگی انسان مهم است و باید از کودکی آموخته شود. ایشان معتقد بود جدال‌ها و استدلال‌های منطقی در حد بینش و سن کودکان در فکر آنها حک می‌شود و در بزرگ‌سالی از شبهات مصون می‌مانند.

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید محمد بطحائی وزیر اسبق آموزش و پرورش، غلامرضا کریمی قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش، مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده، علی‌اکبر اشعری رییس شورای اندیشه‌ورز کتاب سازمان فرهنگی هنری، پیام شرقی فرزند دکتر طوبی کرمانی و جمعی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری در این مراسم حضور داشتند.

این مراسم با رونمایی از کتیبه زندگی‌نامه دکتر طوبی کرمانی به پایان رسید. کتابخانه طوبی کرمانی در خیابان جانبازان غربی، ۱۴ متری لشگر، خیابان شهید حیدری، رو به روی بوستان کوثر واقع شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار