تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور عزم و اراده جدی می‌خواهد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تقویت دیپلماسی اقتصادی در کشور نیازمند عزم و اراده جدی است.
کد خبر: ۴۲۷۳۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ - 20November 2020

تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور عزم و اراده جدی می‌خواهدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، عباس مقتدایینایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای تحقق این مهم همه دستگاه ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها باید پای کار باشند و در این زمینه تلاش کنند.

وی افزود: علی رغم تمامی قول و فعل‌ها برای تقویت دیپلماسی اقتصادی متاسفانه حتی امروز حرف این موضوع بسیار مهم در کشور کمتر شنیده می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بحث دیپلماسی اقتصادی به عنوان یک سر فصل اساسی هنوز در ساختار وزارت امور خارجه کشور بصورت جدی ورود پیدا نکرده است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم فعال‌تر شدن دیپلماسی اقتصادی در ساختار‌های وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور افزود: در حال حاضر سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور کمک کننده به مسائل اقتصادی نبوده از اینرو ضرورت دارد وزارت امور خارجه با جدیت بیشتری به این قضیه ورود پیدا کند.

مقتدایی بیان داشت: وزارت امور خارجه باید برنامه عملیاتی خود را در این زمینه که در همکاری با سایر بخش‌های دولت شکل می‌گیرد ارائه و به معنای واقعی آن را محقق کند.

وی ادامه داد: هر یک از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور می‌توانند به عنوان یک پایگاه برای تحقق دیپلماسی اقتصادی فعالیت کنند، اما مشاهده می‌شود تمرکز اصلی فعالیت‌ها سفارتخانه‌ها بر جنبه‌های سیاسی و بعضا فرهنگی است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود تغییرات و تحولات جهانی و همینطور درهم آمیختگی بسیار زیاد سیاست و اقتصاد در دنیای امروز توقع می‌رود که ساختارها، رفتارها، برنامه ریزی‌ها و جهت گیری وزارت امور خارجه بر موضوع اقتصاد و تجارت و مباحث مرتبط با آن سوق پیدا کند.

مقتدایی بیان داشت: متاسفانه دیپلماسی اقتصادی با توجه به اهمیت بسیار بالا در کشور هنوز جدی گرفته نشده و در اندازه‌ای که باید در روابط خارجی مملکت سهیم باشد، سهم ندارد.

وی ادامه داد: حال سئوال اینکه چه باید کرد پاسخ به سئوال مورد نظر اینکه در فاز نخست وزارت امورخارجه، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های که در حوزه مالی و تجارت کشور دخیل هستند باید بپذیرند در این مسیر اشکال وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه هنوز برخی از این دستگاه نپذیرفته اند که در این عرصه مشکلاتی وجود دارد یا بطورکلی توجهی به موضوع ندارند.

وی افزود: بند (۱۲) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از راهکار‌های افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور را استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی می‌داند از اینرو باید در این عرصه با عزم و اراده جدی وارد شد.

مقتدایی با تاکید بر اینکه باید از دیپلماسی اقتصادی در بالاترین سطح بهره برد، اظهارداشت: دیپلماسی اقتصادی یک رکن بسیار مهم در تمامی کشور‌های جهان است.

وی یادآورشد: فعال سازی دیپلماسی اقتصادی مسیری در جهت رفع مشکلات اقتصادی و تجاری در کشور است و باید از این ظرفیت به بهترین وجه ممکن استفاده کرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها