آرشیو «روایت فتح» متعلق به همه فیلمسازان است/ سه هزار سوژه دفاع مقدس برای فیلمسازی

مسئول گروه مستندسازی روایت فتح گفت: آرشیو روایت فتح متعلق به نظام جمهوری اسلامی است و همه فیلمسازان و شرکت‌های معتبر سینمایی می‌توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند و منحصر به چند طیف خاص و محدود نیست.
کد خبر: ۴۲۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳ - 25November 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، روح الله رفیعی مسئول گروه مستندسازی روایت فتح در برنامه تلویزیونی «افق سینما» » ویژه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با اجرای سعید الهی به روی آنتن شبکه افق رفت در خصوص مکتب مستندسازی روایت فتح و ضرورت زایش فکری در جوانان اظهار داشت: یکی از دلایل گرایش مردم به مستند روایت فتح در دهه شصت تولید اثر به وقت خود به مفهوم زمانه شناسی شهید اوینی و همچین محدودیت در پخش بود چرا که آن زمان فقط دو شبکه وجود داشت و مردم را مشتاق تر به دیدن روایت فتح می کرد.

وی در ادامه افزود: شهید مرتضی آوینی بیش از یک هنرمند، اندیشمندی بود که با مطالعات کتب و مکاتب نسبت به جامعه آرمانی خود نظریه داشته است و در جهت توفیق آن تلاش می کرد.

رفیعی به خصوصیات شهید آوینی اشاره کرد و اظهار داشت: سید مرتضی آوینی فرزند زمانه خودش بود و شناخت دقیقی از زمان خودش داشت و این موضوع عامل موفقیت آثار وی در روایت فتح بود.

این مدیر فرهنگی در ادامه افزود: روایت فتح یک دانش نامه مدون از سید مرتضی آوینی بود که گروهی از مستندسازان با تسلط بر تجارب زیستی مبادرت به تولید فیلم کردند و نگاه جدیدی نیز به انقلاب داشتند.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: اگر اندیشمندی در جایگاه یک فیلمساز بداند که چه محتوایی را می خواهد به مخاطب ارائه بدهد و آن را مبتنی بر عقیده خود بسازد می تواند اثر را ماندگار کند و در بین مخاطب جایگاه خودش را به دست آورد.

رفیعی با ارائه سیاست جدید گروه مستندسازی بنیاد روایت فتح گفت: در گروه روایت فتح اگر چه ماموریت ما ثبت تاریخ آثار انقلاب و دفاع مقدس است اما در تلاشیم مستندهای جنگی را تولید و ارائه بدهیم که به درد مردم بخورد و به نوعی غرور ملی و فرهنگ مقاومت در برابر سختی ها را در آحاد جامعه افزایش دهد.

وی افزود: متاسفانه در طول این سالها غیر از دو مورد محدود، هیچ مطالعه دقیق و دانشگاهی در خصوص مکتب مستندسازی آقا مرتضی آوینی اتفاق نیفتاده است و ما خلا جدی در حوزه نظریه پردازی درخصوص مستندسازی با الگوی روایت فتح در سطح دانشگاه ها داریم، لذا باید از روش فیلمسازی شهید آوینی به عنوان فرمول فیلمسازی جنگ و دفاع مقدس استفاده کنیم.

این مدیر فرهنگی در ادامه برنامه «افق سینما» گفت: فیملسازان در گذشته با 20 هزار حلقه آرشیو از فیلم های دفاع مقدس مواجه بودند که ما سعی کردیم این مجموعه را تجمیع و تسهیل گری کنیم برای فیلمسازان که از این آرشیو گرانبها استفاده کنند.

مسئول گروه مستندسازی روایت فتح با اشاره به آرشیو دفاع مقدس در مجموعه روایت فتح گفت: آنچه که ما در گروه روایت فتح به عنوان گنجینه نگهداری کردیم متعلق به نظام جمهوری اسلامی است و همه فیلمسازان و مجموعه ها و شرکت های معتبر سینمایی می توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند و منحصر به چند طیف خاص و محدود نیست.

وی در دامه گفت: چیزی به نام حبس آرشیو دیگر معنی ندارد و به زودی گروه روایت فتح شرایط واگذاری آرشیو را فراهم می کند و از دانشمندانی که مباردت به تولید دانش در این حوزه بکنند دعوت می کنیم و آرشیو را در اختیارشان قرار می دهیم.

وی افزود: بخشی از آرشیو روایت فتح در خصوص سیره تربیتی شهداست و مبتنی با گفتگو با پدر و مادران شهداست و در این خصوص مجموعه ای را با عنوان «راه مادری» تولید کردیم که از صدا و سیما پخش شد و در ادامه آثار دیگری نیز با این موضوع در حال تولید داریم.

رفیعی خاطرنشان ساخت: طبق آمار سالانه ما 800 پدر و مادر شهید را از دست می دهیم و عدم حضور این عزیزان مستندهای ما را در آینده با چالش روبرو می کند. ما سه هزار سوژه در حوزه دفاع مقدس داریم که با وجود این تعداد سوژه، مجموعه تولیداتی که در طول 40 سال تولید شده است فقط 20 درصد از این تعداد را در بر می گیرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار