به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، سرتیپ خلبان حمید واحدی جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش اقدامات و دستاوردهای این نیرو را بررسی کردیم. امیر واحدی در این گفتوگو از ساخت پهپادهای به روز و قابل رقابت با نمونههای خارجی و در سطح اول جهان خبر داد و اظهار داشت: یکی دیگر از کارهای نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخت پهپاد است این پهپادها به دست کارکنان جوان نیروی هوایی انجام میشود و در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد، ما به صورت گسترده در این زمینه کار میکنیم و پهپادهای به روز و قابل رقابت با نمونههای خارجی و در سطح اول جهان را آماده میکنیم و به زودی از آنها رونمایی خواهد شد.
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش در واکنش به اظهارات و حواشی مربوط به جنگنده کوثر گفت: موتور هواپیمای کوثر ایرانی است و تمام تجهیزات الکترونیکی آن، تجهیزاتی است که در وزارت دفاع با کمک نیروی هوایی و صنعتگران کشور ساخته شده است.
امیر واحدی همچنین از آغاز استفاده عملیاتی از شبیه سازهای ساخت نیروی هوایی ارتش خبر داد و اظهار داشت: نیروی هوایی ارتش در زمینه شبیه سازها فعالیتهای بسیار خوبی داشته و خوشبختانه برای تمامی هواپیماهایی که در اختیار داریم توانستهایم به دست عزیزانمان در جهاد خودکفایی سیمیلاتور بسازیم و چند وقت آینده استفاده عملیاتی از آن آغاز خواهد شد.
جانشین فرمانده نهاجا در خصوص اورهال جنگندهها گفت: کارکنان ما با تجربه هستند که من دست تک، تک نیروهای باتجربه را میمیبوسم، آنها بسیار زحمت کشیدند و ما تجربه آنها را رها نکردیم، آنها را به مراکز اورهال و بازآماد آوردیم و جوانهایی که فارغ التحصیل دانشگاه شهید ستاری بودند کنار آنها گذاشتیم و از علمشان استفاده میکنیم. اورهال هواپیماها به شکل بسیار خوبی انجام میشود و من این را به فال نیک میگیرم که ما نیازی از نظر تعمیرات اساسی بازآمد و اورهال به خارج از کشور نداریم.
شروح این گفتوگو به شرح زیر است:
با گسترش ویروس کرونا همه فعالیتها در جهان تحت تأثیر قرار گرفت و بسیاری از مشاغل تعطیل شده است، آیا این ویروس توانسته در مأموریتهای نیروی هوایی تأثیری بگذارد؟
این ویروس کل جهان را غافلگیر کرد، بی شک در اوایل اثراتی هم بر روی کلیه توانها در قسمتهای مختلف داشت، اما با تدابیر بسیار خوبی که در مجموعه نیروهای مسلح، ستاد کل نیروهای مسلح و در ارتش جمهوری اسلامی و نیروی هوایی اندیشیده شد ما توان خود را حفظ کردیم. در نیروی هوایی و با اجرایی شدن فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکلهای بهداشتی ما توانستیم توان خود را حفظ کنیم.
امنیت موضوعی است که نمیتوان از آن غافل شد. سلامتی و امنیت اساس زندگی ماست، این ویروس سلامتی جامعه ما را مورد حمله قرار داد پس باید بعد امنیت را حفظ میکردیم. در ارتش و نیروی هوایی با مدیریت بسیار خوبی که از طرف امیر فرماندهی محترم کل ارتش و امیر فرمانده محترم نیروی هوایی به زیر مجموعهها ابلاغ شد، توانستیم با وجود شیوع کرونا تمام توان عملیاتی و پروازی را به بهترین شکل حفظ و فعالیتهای روزمره را انجام دهیم و از آمادگی لازم برخوردار هستیم.
نیروی هوایی در تمام بحرانها، چه بحرانهای طبیعی مثل سیل و زلزله و چه در بحران کرونا پیشگام بود و توانستیم پشتیبانی لازم را انجام دهد. در مورد ویروس کرونا نیروی هوایی از همان روزهای ابتدایی وارد صحنه شد و از امکانات خود استفاده کرد. امروز خوشبختانه تمام یگانهای ما در خصوص تجهیزات مقابله با ویروس خودکفا هستند؛ در ساخت ماسک، شویندهها و مواد ضدعفونی کننده استاندارد یگانهای ما وارد عمل شدند و آلودگی را به حداقل رساندند. در قرار گاههای سربازی، مسئولین یگانها به صورت شبانه روزی کار کردند و جان خود را گذاشتند تا بتوانند این مساله را کنترل کنند و در این زمینه خدا رو شکر موفق بودهایم.
رزمایشها، تمرینات و آموزشها نیروی هوایی به چه صورتی است؟
مسئولین عالی رتبه در قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) و ستاد کل نیروهای مسلح برای آمادگی و به روز بودن نیروهای مسلح، رزمایشهای مشترک و تک نیرویی را برنامهریزی میکنند و برای اجرا به ستاد ارتش و سپاه ابلاغ میکنند که نیروهای مربوطه برابر برنامههای ابلاغی مأموریتهای خود را باید انجام دهند.
در کمتر از یک ماه گذشته در بندر عباس، جاسک و چابهار رزمایش بسیار خوبی انجام دادیم، در آینده نزدیک هم رزمایش دیگری در برنامه خود داریم و آمادگی کامل داریم که طبق برنامه و دستورالعملی که برای ما صادر شده رزمایشها را در کمال قدرت و بدون وقفه انجام دهیم. این رزمایشها برای نیروهای ما هم یک تمرین است و هم میتوانیم از تجهیزات به روز و ساخت صنعتگران داخلی استفاده کنیم و به تمام جهانیان آمادگی خود رانشان دهیم.
شرایط امروز نیروی هوایی ارتش را با وجود تحریم چطور ارزیابی میکنید و توانمندی امروز نیروی هوایی در چه سطحی است؟
در روزهای اول جنگ یکی از مسئولین نیروی هوایی به محضر امام (ره) رفتند و در خصوص مشکلات پیش روی نیروی هوایی مطالبی را محضر ایشان فرمودند و امام گفتند شما کار خود را بکنید که این یک نیروی قوی بود که از طرف امام به بدنه نیروی هوایی داده شد. این بیان امام (ره) به نیروی هوایی انرژی زیادی تزریق کرد و کارکنان و فرماندهان نیروی هوایی رفتند و کار خود را انجام دادند و این برای ما یک افتخار بسیار بزرگ است که روی پای خود ایستادیم.
در دفاع مقدس، نیروی هوایی در تمام مأموریتها یا نوک پیکان حمله بود، یا پشتیبانی کننده بود. شهید اردستانی در روزهای شروع جنگ تحمیلی در روز چندین سورتی پرواز انجام میداد و از یک هواپیما پیاده و سوار هواپیمای دیگر میشد و با همکاری دیگر همرزمان خود جلوی ماشین زرهی صدام، تانکها و توپهایی که به سمت اهواز آمده بودند را گرفت تا اینکه بین نیروهای مسلح سپاه پاسداران، بسیج و ارتش انسجام شکل گرفت و توانستند جلوی آنها را در روی زمین نیز بگیرند.
نیروی هوایی یک نیروی تجهیزات محور است و به تجهیزات وابسته است، تمام تجهیزات ما در آن زمان آمریکایی و تعمیرکاران اصلی ما آمریکایی بودند. ما در جنگ دیدیم که میتوانیم. دفاع مقدس به ما آموخت اگر بخواهیم میتوانیم و این یک چراغی روشن برای ما بود و واقعاً خواستن توانستن است. هواپیما یک مقوله بسیار پیچیده دارد، باید در ساعتهای مشخص تعمیرات اساسی و اورهال انجام شود، اینها در نیروی هوایی انجام شد.
در اوایل جنگ بود که ما نیاز به یک سری قطعات حساس داشتیم در آن زمان به دست مبارک حضرت آقا که آن زمان رئیس جمهور بودند اولین جهاد خودکفایی در نیروی هوایی شکل گرفت. واقعاً یکی از شاهکارهایی بود که توانست نیروی هوایی را سرپا نگه دارد و اینکه الان نیروی هوایی ما این چنین آماده و سرحال است بخاطر تأسیس جهاد خودکفایی بود.
جهادگران در نیروی هوایی با کمک کلیه صنعتگران کشور، نخبگان، دانشمندان، صنعت هوانوردی و وزارت دفاع همه کمک کردند و توانستیم قطعات گلوگاهی را تولید کنیم. آنقدر پیشرفت کردند تا توانستند قطعات بسیار سنگین و مهم بسازند و به جرأت میگویم نیروی هوایی ما بسیار آمادهتر از پیش از جنگ است. الان کلیه تعمیرات اساسی هواپیماهای نیروی هوایی در کشور عزیزمان یا در نیروی هوایی یا در وزارت دفاع با کمک کارکنان نیروی هوایی و با استفاده از صنعت داخلی انجام میشود. به فضل الهی در اکثر زمینهها نیازمان برطرف شده و هواپیماها سرحال و آماده دفاع از کیان کشور عزیزمان است.
یکی از مهمترین بخشهایی که در نیروی هوایی اهمیت دارد بحث اورهال و بروز کردن تجهیزات است، شما جایگاه ایران را در این زمینه چطور ارزیابی میکنید؟ برای انتقال تجارب به نیروهای جوان چه کارهایی انجام دادهاید؟
اورهال یا بازآمد مقوله بسیار مهمی برای صنعت هوانوردی ست، ادعا میکنم تمامی هواپیماهایی که امروز در سازمان رزم نیروی هوایی است به دست صنعتگران کشور و کارکنان نیروی هوایی اورهال میشود. وقتی یک اورهال اساسی انجام میشود اجازه نمیدهیم خلبان هواپیما را ببیند، چون هواپیما کاملاً برک دان (باز شدن کلیه قطعات) میشود، قطعات باز و کاملاً چک میشوند، اگر نیاز به تعمیر باشد، تعمیر و اگر نیاز به تعویض باشد تعویض میشود و قسمتهای خاصی از هواپیما باید زنگ زدایی شود و این یک کار بسیار عظیم است.
کارکنان ما با تجربه هستند که من دست تک، تک نیروهای باتجربه را میبوسم، آنها بسیار زحمت کشیدند و ما تجربه آنها را رها نکردیم، آنها را به مراکز اورهال و بازآمد آوردیم و جوانهایی که فارغ التحصیل دانشگاه شهید ستاری بودند کنار آنها گذاشتیم و از علمشان استفاده میکنیم. اورهال هواپیماها به شکل بسیار خوبی انجام میشود و من این را به فال نیک میگیرم که ما نیازی از نظر تعمیرات اساسی بازآمد و اورهال به خارج از کشور نداریم.
آیا رشته تحصیلی ویژهای برای اورهال در دانشگاه نیروی هوایی دارید؟
اورهال یک رشته خاص نیست، از تخصصهای مختلف در هر زمینهای مثل موتور، بال و بدنه، الکترونیک، نویگیشن، رادار و همه تخصصهای دانشگاه جمع میشوند و هر کسی کار خود را انجام میدهد، وقتی میخواهند رادار را اورهال کنند، رادارمن آن کار را انجام میدهد، وقتی بال و بدنه اورهال میشود شخصی که این تخصص را دارد اورهال را انجام میدهد و هر شخصی در زمینه تخصص خود اورهال را انجام میدهد و یک پکیج از کلیه تخصص هاست که این کار را انجام میدهند. دانشگاه شهید ستاری در تمامی این رشتهها دانشجو دارد و جوانها را آموزش میدهد و اکثر بدنه فنی کارکنان ما همه دانشجوهای فارغ التحصیل دانشگاه شهید ستاری هستند.
یک خاطره از اورهال در زمانی که فرمانده پایگاه تبریز بودم بگویم، هواپیما میگ ۲۹ طبق ساعتهای خاصی اورهال میشود و اورهال ۱۲۰۰ ساعته و اورهال ۱۶۰۰ ساعته دارد و یک پکیج است و باید کارهای مخصوص برای قسمتهای مختلف انجام داد. اورهال ۱۶۰۰ ساعت را ما اولین بار در تبریز انجام دادیم و احساس میکردند که ما نمیتوانیم. اما آذریها بسیار انسانهای باهوشی هستند وقتی از آنها چیزی بخواهی و دوست داشته باشند با تمام توان انجام میدهند و موفق هستند و یکی از بهترین دورههای خدمتم چهار سالی بود که در تبریز بودم و واقعاً به آذربایجان افتخار میکنم چراکه مردمی بسیار سخت کوش، توانمند و باهوش هستند. اورهال ۱۶۰۰ ساعته ما را بدون هیچ اشکالی انجام دادند. معمولاً در اورهال در تستهای اول و دوم اشکالات کوچکی پیش میآید، ولی آن هواپیمای ما با اولین سورتی پروازی بدون هیچ مشکلی کار خود را انجام داد و این نشان داد که ما میتوانیم و ایرانی واقعاً هر کاری بخواهد میتواند انجام دهد. در زمینه اورهال به خودکفایی کامل رسیدهایم.
از سوی دشمنان انتقاداتی به نیروی هوایی وارد شده و میگویند تجهیزات نهاجا قدیمی و فرسوده است، شما در این خصوص چه نظری دارید؟ نیروی هوایی ایران با وجود این شرایط چطور میتواند با تهدیدات مقابله کند؟
امیر فرماندهی محترم ارتش جمهوری اسلامی ایران در یکی از سخنرانیهایشان گفت تجهیزات ما فقط شکل ظاهری آنها قدیمی است و درونش عوض شده است و من به جرأت میگویم در هر زمینه و متناسب با علم روز دنیا سیستم پروازی ما ارتقا پیدا کرده است. رادارها، سیستمهای اویونیک، سیستمهای ناوبری، کلیه گیجها ما بروز شده، تجهیزات و مهماتی که به دست عزیزان ایرانی ساخته و ارتقا پیدا کرده همه مطابق با تکنولوژی روز دنیاست.
یکی از مسائل مهم در علم روز سیستم جنگهای الکترونیک است که ما در این زمینه هم موفقیت بسیار خوبی داشتهایم. تجهیزات پروازی ما در قسمتهایی که باید ارتقا پیدا کند ارتقا یافته و تجهیزاتی که باید با علم روز پیش برود با دست دانشمندان عزیز کشورمان مطابق علم روز پیش رفته است.
خدا را شکر هواپیماهای ما با علم روز تجهیز شدند و مهماتی که به دست عزیزان ما در وزارت دفاع ساخته شده مهمات روز دنیاست. در بحث جنگ دو مقوله مهم مطرح است یکی تجهیزات و دیگری اعتقاد فردی ست که با سیستم کار میکند. در زمان جنگ عراق دیدیم خلبانان عراقی، چون ایمان و اعتقاد کافی نداشتند نتوانستند از تجهیزاتشان استفاده کنند، ولی یک خلبان ما تعداد زیادی از دشمنان را از بین میبرد، یعنی در کنار تجهیزات باید ایمان و اعتقاد هم داشت. نیروی هوایی همانطور که حضرت امام فرمودند یک نیروی الهی است، هم کارکنان فنی و هم عقابان تیزپرواز ما همگی پای در رکاب و آماده دستور فرمانده معظم کل قوا هستند.
یکی از بخشهای مهم و کاربردی در نیرو هوایی بحث تسلیحات، بمب، موشکهای حرارتی و موشکهای هوا به زمین است در این حوزه چه پیشرفتها و دستاوردهایی داشتید؟ الان نیرو هوایی در چه مرحلهای قرار دارد؟
در دو سه رزمایش گذشته شاید اکثریت مهمات استفاده شده و تجهیزاتی که استفاده کردیم بومی سازی شده بود. من آنهایی را که رونمایی شده خدمتتان عرض میکنم که خیلی تعدادشان زیاد است و تعدادی از آنها هم پروژههایی ست که تقریباً تمام شده که موفقیت بسیار بزرگی ست.
ارتقای برد موشکهای هوا به هوا و هوا به زمین یکی از کارهایی که ما در نیروی هوایی انجام میدهیم. در این زمینه موفقیت بسیار خوبی پیدا کردهایم.
یک موضوع هم در خصوص بمبهای دور ایستا است که الان در دنیا روی آن خیلی کار میکنند و ما در رزمایشهای گذشته از آن استفاده کردیم. از بمب یاسین ۹۰ و بمب سیمرغ رونمایی شده و در این زمینه پیشرفتهای خوبی شده است. بمبهای دور ایستای ما که در رزمایشها استفاده کردیم نقطه زن بوده است، یعنی در فاصله خیلی دور بمب رها شده، اما خیلی دقیق به هدف از پیش تعیین شده خورده است. وزارت دفاع پیشرفت بسیار خوبی در زمینه بمبهای دور ایستا داشته و واقعاً خواسته نیروی هوایی را به طور کامل انجام میدهد و تمام تجهیزاتی که به ما واگذار میشود همه ارتقا یافته و به روز هستند.
در رزمایش ذوالفقار ۹۹ از این تسلیحاتی که نام بردارید استفاده شد؟
بله، ما در رزمایشها از تجهیزات بومی و هم از خلبانهای جوان استفاده میکنیم، البته تعدادی از خلبانهای باتجربه را نیز به صحنه میآوریم، اما بیشتر از جوانان استفاده میکنیم و جوانان میدان رزم و تمرینات رزمی میبینند که اگر روزی نیاز بود بتوانیم از آنها استفاده کنیم و بسیار خوشحالیم که تجهیزات بومی سازی ما توانسته خواسته ما را برآورده کند.
در حوزه رادار و جنگهای پدافندی رادارگریزی و حوزه جنگ الکترونیک هم بفرمائید چه دستاوردهایی داشتید؟
جنگ الکترونیک، جنگی ست که در تمام دنیا نمیخواهند در رابطه با آن صحبت کنند و توانمندیهای خود در این عرصه را اعلام کنند، اما ما کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام دادهایم و پیشرفتهای خوبی داشتیم و اگر اجازه دهید در رابطه با این سوال پاسخی ندهم و فقط بگویم که بسیار روی آن کار کردهایم و موفق بودهایم؛ و در زمان خود مسئولین مربوطه از این پروژهها رونمایی خواهند کرد و به سمع و اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.
امروزه از پرندههای بدون سرنشین در نیروهای نظامی در سطح جهان بسیار استفاده میشود، نیروی هوایی ارتش در این زمینه چه فعالیت و دستاوردهایی داشته است؟
دنیا امروز به سمت هواپیماهای بدون سرنشین روی آورده و کشورهای مختلف استفادههای گوناگونی از پهپادها میکنند، ما هم در این زمینه کارهای بسیار خوبی انجام دادیم. من در مورد پهپادی نمیتوانم توضیح چندانی بدهم. اما به دستور امیر فرماندهی محترم ارتش، نیروی هوایی قطب آموزش پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران شده است و تمامی آموزشهای خلبانان و کارکنان پهپادی در ارتش، در نیروی هوایی انجام میشود و ارتقای خوبی در حوزه پهپادی انجام شده و ما در رزمایشها هم از پرندههای بدون سرنشین استفاده میکنیم.
آیا در بحث شناسایی و گشتهای هوایی هم از پهپاد استفاده میکنید؟
بله، یکی از اصلیترین کابردهای پهپاد در حوزه شناسایی است. پهپادهای ما در بردهای بالا، عمق و ساعت پرواز طولانی قادر به پرواز هستند و نیروها از اطلاعات شناسایی آنها استفاده میکنند و از این اطلاعات بهره برداری لازم انجام میشود.
یکی از وظایفی که نیروی هوایی ارتش بر عهده دارد در حوزه پدافندی است، برای بهبود عملکرد و ارتقا توان نها جا در این زمینه چه اقداماتی صورت است؟
نیروی هوایی ارتش در اصل یک نیروی آفندی، پدافندی است. پدافندی ما هواپیماهای اسکرمبل ماست. این هواپیما در هر پایگاهی به صورت ۲۴ ساعته با خلبان آماده به خدمت است و با هماهنگی، پدافند هوایی آماده عملیات هستند، یعنی زمانی که دشمن نزدیک مرزهای ما شد پدافند هوایی و رادارها با آژیر دستور اسکرمبل میدهد و هواپیما در تایم و زمانی مخصوص بلند شده، در اختیار رادار قرار میگیرد و به سمت هدف میرود که این بعد پدافندی است. در نیروی هوایی هواپیماهای آلرت در کلیه یگانهای پروازی به صورت ۲۴ ساعته برای دفاع از آسمان کشور عزیزمان آماده است.
همکاری شما با نیروی پدافند هوایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه به چه صورت است؟
در خصوص پدافند هوایی، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) تشکیل شده که مأموریتهای نیروی هوافضای سپاه، نیروی پدافند هوایی ارتش و نیروی هوایی ارتش را کنترل میکند و یک مرکز فرماندهی است. همه ما زیر مجموعه امیر فرماندهی محترم ارتش هستیم و ایشان فرمانده قرارگاه پدافند هستند و هر دستوری دهند گوش به فرمان هستیم و همانطور که امیر فرمانده محترم ارتش گفت ارتشی و سپاهی یک نیروی الهی هستند نه دو نیرو و این ارتباط، ارتباط بسیار خوبی است.
نیروی هوایی ارتش با نیروی هوافضای سپاه ارتباط بسیار خوبی دارد، سردار حاجی زاده یکی از رزمندگان و فرماندهان خوب کشورمان هستند و امیر نصیر زاده با ایشان رابطه برادرانه و دوستانهای در حوزه کار دارند و همه ما پای کار هستیم، هیچ گاه نشده نیروی هوافضا از ما کاری بخواهد انجام ندهیم یا ما از آنها بخواهیم و آنها انجام ندهند. از آنها کمال تشکر را داریم و قدردان محبت و دوستی که بین سپاه، ارتش و مخصوصاً هوافضا وجود دارد هستیم و خدا را شکر این ارتباط خوب همیشه برقرار است.
در سالهای گذشته شاهد رونمایی از جنگنده بومی کوثر بودیم و حواشی مختلفی ایجاد شد در این مورد توضیح دهید؟ بحث دیگر اینکه چند فروند تحویل نیرو هوایی شده و آیا در مأموریتها از آن استفاده میکنید یا خیر؟
صنعت هوانوردی صنعت بسیار پیچیدهای است. ما قبل از آن هم هواپیمای صاعقه و… ساخته بودیم، ولی هواپیمای کوثر هواپیمایی صددرصد بومی است. بله دشمن حرف و حدیث زیاد میزند شاید افرادی در داخل هم هستند که از افکار دشمن پیروی میکنند و به این حواشی دامن میزنند، ولی من به جرأت میتوان گفت موتور هواپیمای کوثر ایرانی است و تمام تجهیزات الکترونیکی آن، تجهیزاتی است که در وزارت دفاع با کمک نیروی هوایی و صنعتگران کشور ساخته شده است.
مدتی پیش تعدادی جنگنده کوثر رونمایی شد و در اختیار نیروی هوایی قرار گرفت که باید چکهای پروازی آن انجام شود، فکر میکنم این جنگنده بومی در مدت زمان کوتاهی در حوزه عملیاتی قرار میگیرد.
حوزه مأموریت و عملیاتی جنگنده کوثر مشخص شده؟
از هواپیمای کوثر برحسب نیاز عملیاتی که داشته باشیم استفاده میکنیم، از این جنگنده میتوانیم به عنوان یک هواپیمای جت آموزشی و هم به عنوان پشتیبان هوایی نزدیک استفاده کنیم، چون توانایی این هواپیما با توجه به اینکه تجهیزاتش رادار و ناوبری اش کاملاً به روز است میتوانیم به اندازهای که این هواپیما در آن سطح کارایی دارد از آن استفاده کنیم و خدا رو شکر میکنیم که روز به روز در ساخت هواپیما ارتقا پیدا میکنیم.
امیر نصیر زاده در نمایشگاه هوایی کیش اعلام کرد میخواهند تیم آکروجت با جنگنده بومی کوثر تشکیل دهند، این اقدام در چه مرحلهای است؟
بله ما روی این موضوع کار میکنیم، چون تیم آکروجت بر روی افکار جوانهای ما بسیار اثرگذار است. اگر از ده پسربچه ده الی دوازده ساله سوال کنیم که میخواهند چه کاره شوند هشت نفر میگویند میخواهیم خلبان شویم. پس ما باید انگیزه را در آنها تقویت کنیم. یکی از آیتمهای تأثیرگذار تیم آکروجت است که امیر فرماندهی دستورش را دادهاند و کارهایش دارد انجام میشود و انشالله در آینده نزدیک پروازش شروع خواهد شد و این یک افتخار برای کشور عزیزمان است.
آمادگی نیروی هوایی برای پاسخ به تهدیدات احتمالی را چگونه ارزیابی میکنید؟
هواپیما وسیلهای است که باید همیشهتر و خشک و به آن رسیدگی شود تا به روز و آماده عملیات باشد. اگر یک ماشین در پارکینگ باشد نو میماند، ولی اگر هواپیما روی زمین بماند بیشتر دچار مشکل میشود. پس هواپیما برای اینکه آماده پرواز باشد در رده عملیاتی قرار میگیرد و این باعث به روز شدن هواپیما میشود.
خلبانها، کارکنان فنی و تمام جوانهایی که با اعتقاد کامل در نیروی هوایی هستند صددرصد آمادگی دفاع از کشور را دارند. در یک برهه زمانی آمریکا شروع کرده بود به تهدید ما، واقعاً بچههای خلبان ما سر از پا نمیشناختند و آماده دستور پرواز بودند و اینکه چه کسی مقابلشان باشد برایشان مهم نیست، با ایمان و اعتقاد و اطمینانی که به خودشان دارند آمادگی دفاع در مقابل هر دشمنی را دارند. خلبانان و کارکنان ولایی نیروی هوایی ترسی از دشمن ندارند و همیشه پای کار و آماده دستور رهبر معظم انقلاب هستند، ما، چون به این مساله اعتقاد داریم باعث میشود توان مان دوچندان شود.
آموزش خلبانها یک موضوع بسیار حساس است و کشورهای معدودی میتوانند این کار را انجام دهند، با توجه به محدودیتهای پیش آمده بعد از انقلاب، در این حوزه چه اقداماتی انجام دادهاید؟
من سال ۶۳ در نیروی هوای ارتش استخدام شدم و تمامی آموزشهای خلبانی را در ایران دیدم و الان هم خلبان سوخو ۲۴ هستم، پس ما میتوانیم. دانشگاه خلبانی ما به حدی رسیده که کلیه آموزشهای بیسیک و ادونس را در حوزه هواپیما شکاری آموزش میدهد و الان خلبانانی که در پایگاه ما هستند همه فارغ التحصیل همین دانشگاه هستند و در رزمایشها شرکت میکنند. بله ما، چون نیاز داشتیم پای کار آمدیم و نیاز خود را رفع کردیم.
در اویلی که دانشگاه خلبانی تأسیس شد تقریباً در دو دوره اول تمام اساتید ما از قهرمانان جنگ بودند و تجارب بسیار بالایی که در جنگ کسب کرده بودند که این آموزشها را به ما آموختند و اساتیدی تربیت کردند که امروز وظیفه آموزش به نسل بعد را برعهده دارند. خدا را شکر در این زمینه نیروی هوایی با پشتیبانی مسئولین رده بالا موفق بوده و دانشگاه خلبانی ما تمام آموزشها را به خوبی انجام میدهد و به یگانهای عملیاتی ما فارغالتحصیلان نمونه تحویل میدهد.
فرمانده معظم کل قوا امسال را سال جهش تولید نامگذاری کردند نیروی هوایی و مجموعه شما برای تحقق این شعار چه اقداماتی داشته است؟
فرمایشات حضرت آقا برای ما چراغ راه است. امیدوارم به حق آبروی آقا امام زمان (عج) این ویروس از بین برود و ما این افتخار نصیبمان شود و بتوانیم در روز ۱۹ بهمن به محضر فرمانده معظم کل قوا شرفیاب شویم. سال کاری نیروی هوایی ارتش از روز ۱۹ بهمن شروع میشود یعنی وقتی خدمت حضرت آقا میرسیم ایشان دستوراتی میدهند و ما این دستورات را چراغ راه خود قرار میدهیم و در طول سال از آن استفاده میکنیم.
در خصوص شعار سال یکی از کارهای نیروی هوایی راه اندازی نهضت قطعه سازی ست، در این زمینه مسیر را بسیار خوب شروع کردیم و فعالیتهای گستردهای در همه زمینهها انجام داده و میدهیم. نیروی هوایی هم برای قطعه سازی در راستای تجهیزات خود وارد عمل شده و هم به یگانهای دیگر در صورت نیاز کمک میکند و قطعات مختلف میسازد.
یکی دیگر از کارهای نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخت پهپاد است این پهپادها به دست کارکنان جوان نیروی هوایی انجام میشود و در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد، ما به صورت گسترده در این زمینه کار میکنیم و پهپادهای به روز و قابل رقابت با نمونههای خارجی و در سطح اول جهان را آماده میکنیم و به زودی از آنها رونمایی خواهد شد.
همچنین همکاری بسیار خوبی با صنعت کشور برای تحقق جهش تولید شروع کرده و همکاری ما در این سال دوچندان شده است، در همه زمینهها با صنعت کشور کار میکنیم تا بتوانیم شعار سال را محقق کنیم و سربلند بیرون بیاییم. به جرأت میتوان گفت نیروی هوایی ارتش قطب ساخت شبیه ساز در منطقه و شاید در جهان است.
نیروی هوایی ارتش در زمینه شبیه سازها فعالیتهای بسیار خوبی داشته و خوشبختانه برای تمامی هواپیماهایی که در اختیار داریم توانستهایم به دست عزیزانمان در جهاد خودکفایی سیمیلاتور بسازیم و چند وقت آینده استفاده عملیاتی از آن آغاز خواهد شد.
سیمیلاتور ایلوشین که یک هواپیمای شرقی است کار بسیار دشوار و سنگین است که خوشبختانه توانستهایم آن را به اتکا به جوانان و توان داخلی تولید کنیم همچنین جنگنده سو خو ۲۴ که من با آن پرواز میکنم سیمیلاتوری ساخته شده که واقعاً شاهکار است و سایر هواپیماها هم همینطور است.
شبیه سازهای هم که در گذشته داشتیم را مطابق علم روز دنیا و مطابق با تاکتیکهای روز ارتقا دادهایم که همه این فعالیتها را عزیزان ما در جهاد خودکفایی انجام میدهند و ما در زمینه سیمیلاتور سازی در بین کشوهای دنیا سرآمد شدهایم. در گذشته در خصوص نقشههای هوانوردی وابسته بودیم و نقشههای هوانوردی دائم باید آپدیت میشد و هزینه میکردیم، الان یک شرکت دانش بنیان از بچههای خودمان تمام نقشههای هوانوردی را تهیه و به تمام ایرلاینها سرویس میدهیم و نقشهها ساخته میشود و از کشورهای دیگر از ما درخواست خرید داشتهاند. این نقشهها به روز، دقیق، هم بر روی کاغذ و هم به صورت الکترونیک موجود است و میتوانند استفاده کنند، این یک تحول بزرگ بود که در سال جاری انجام شد و موفقیت بسیار خوبی بود.
به بحث شبیه سازها اشاره کردید، سالانه هزینه هنگفتی در حوزه ترابری برای گذراندن این دوره در خارج از کشور انجام میشود با وجود اینکه این توانمندی در نیروی هوایی وجود دارد آیا آمادگی ساخت شبیه ساز هواپیمای ترابری را دارید یا اینکه قراردادی در این حوزه بسته شده است؟
بله، عزیزان ما در هواپیمای کشوری از ما این درخواست را داشتهاند، بچههای ما رفتند و صحبتهای اولیه در حال انجام است، ولی هواپیمایی که داریم سیمیلاتور ۷۴۷ است که خلبانهای ایرلاین ما از آن استفاده میکنند و ما داریم وارد مقوله ساخت سیمیلاتورهای دیگر میشویم، ما ذرهای غلو نمیکنیم و باید از نزدیک این پیشرفتها را ببینید.
ما در صنعت شبیه سازهای پروازی موفقیت بسیار چشمگیری داشتیم که دنیا متحیر است. بله این موضوع هم دارد انجام میشود و ارتباط خوبی با مسئولین ایرلاینهای مختلف داریم، انشاالله در آینده بتوانیم برای آنها هواپیما بسازیم و هزینه برای وارد کردن هواپیما نکنیم، وقتی ما خودمان میتوانیم در داخل کشور بسازیم نباید این هزینه از کشور خارج شود.
منبع: مهر
انتهای پیام/ 341