الوقت منتشر کرد؛

چرا غربی‌ها از توان موشکی ایران نگرانند؟

به‌طور کلی برنامه فضایی ایران که پرتاب موشک‌های بالستیک بخشی از آن به‌شمار می‌رود، با هدف تقویت ظرفیت‌های تجاری انجام می‌شود و ناقض موافقتنامه‌های بین المللی ایران نیست.
کد خبر: ۴۴۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۹ - 04February 2021

چرا غربی‌ها از توان موشکی ایران نگرانند؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: مقام‌های ارشد ایران بار‌ها بر دفاعی و بازدارنده بودن برنامه‌های موشکی تاکید کرده و همزمان هرگونه مذاکره برای محدود کردن آن را غیرقابل قبول دانسته‌اند.

در حال حاضر برخی از موشک‌های نظامی ایران مانند شهاب ۱، ۲ و ۳ و قیام ۱ و عماد از سوخت مایع استفاده می‌کنند و برخی دیگر مانند فاتح، ذوالفقار و سجیل از سوخت جامد.

جمهوری اسلامی ایران یک برنامه فضایی فعال و توسعه یافته هم دارد و پرتاب ماهواره «امید» در سال ۱۳۸۷ اولین تجربه ایران در این زمینه بود.

نفس تداوم برنامه فضایی ایران نشانه بارزی از پیشرفت و شکست سیاست فشار و تحریم علیه ایران است. به‌عبارت دیگر برنامه فضایی و پیشرفت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران همواره با اعتراض و خشم شدید آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو بوده است و آمریکا یکی از دلایل تحریم گسترده ایران را ادامه برنامه موشکی اعلام کرده است.

از سوی دیگر همزمان با تحریم‌های گسترده علیه ایران و بویژه در دوره‌ای که فشار حداکثری دولت ترامپ تشدید شده بود، تهران به روشنی توانست توان علمی و فنی برنامه فضایی و موشکی خود را توسعه داده و آن را پیشرفته‌تر کند، تا آن جا که موشک ماهواره‌بر ذوالجناح که چند روز پیش مورد آزمایش قرار گرفت، در مرحله اول و دوم از سوخت جامد و در مرحله سوم از سوخت مایع استفاده می‌کند. توسعه و تقویت این توان علمی و فنی در اوج تحریم و فشار حداکثری نشانه بارزی از شکست فشار‌ها از سوی غرب علیه ایران است و همین شکست سیاسی غرب است که باعث شده آن‌ها به شدت خواستار توقف فعالیت‌های علمی و فنی ایران در زمینه برنامه‌های فضایی و موشکی شوند.

یک موضوع دیگر در اعلام مخالفت‌ها و واکنش‌های منفی گسترده غرب علیه توان موشکی و علمی ایران، تلاش غربی‌ها برای تقویت ایران هراسی در منطقه است.

«ایران هراسی»، سیاست ثابت کشور‌های اروپایی و آمریکا علیه ایران است و این کشور‌ها حتی با حملات لفظی و سوءگیری نسبت به توان علمی ایران تلاش دارند تا ایران هراسی در منطقه را توجیه کنند. جالب آن جاست که با وجود تبلیغات منفی و سیاه نمایی کشور‌های غربی علیه ایران، اما بسیاری از کشور‌های منطقه توجه زیادی به تبلیغات علیه توان علمی و موشکی ایران ندارند.

اگر چند شیخ نشین حاشیه جنوبی خلیج فارس را استثتنا بگیریم، دیگر کشور‌های منطقه همچون ترکیه، پاکستان، عراق، جمهوری آذربایجان و حتی برخی کشور‌های عربی جنوبی مانند قطر و عمان نزدیک‌ترین روابط و گرم‌ترین موضع گیری‌های همسو با ایران را دنبال می‌کنند و هیچگاه تا کنون ما شاهد واکنش منفی همه کشور‌های همسایه ایران علیه توان موشکی و علمی دانشمندان ایرانی نبوده ایم، بلکه این واکنش‌های منفی تنها از سوی چند کشور عربی محدود به سرکردگی عربستان علیه ایران دنبال می‌شود، اما دیگر کشور‌های همسایه ایران توجهی به تبلیغات منفی و ضدایرانی ندارند. در این شرایط روشن است که حتی سیاست «ایران هراسی» غرب نیز تا کنون دستاوردی حتی در سطح منطقه نیز نداشته است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار