وزیر بهداشت عنوان کرد؛

آغاز واکسیناسیون کرونا از ۲۱ بهمن/ تبدیل ایران به قطب مهم ساخت واکسن در دنیا

نمکی با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا از ۲۱ بهمن در کشور شروع می‌شود، گفت: ایران در ماه‌های آینده یکی از قطب‌های مهم واکسن‌سازی جهان خواهد شد.
کد خبر: ۴۴۱۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸ - 07February 2021

آغاز واکسیناسیون کرونا از ۲۱ بهمن /ایران قطب ساخت واکسن در دنیابه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در مراسم تولید فرآورده کلینیکال ترایال واکسن رازی که برای تست انسانی و گذراندن آن در موسسه رازی تولید شده است، اظهار داشت: واکسن کووپارس کرونای شرکت رازی به‌عنوان نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی است.

وی افزود: در آینده نزدیک، ایران بهترین واکسن‌های دنیا را تولید خواهد کرد و برای تولید واکسن‌های نوپدید آماده هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: واکسیناسیون کرونا از ۲۱ بهمن در کشور آغاز می‌شود.

نمکی اضافه کرد: واکسن کووپارس اولین واکسن تزریقی-استنشاقی در جهان است که در موسسه رازی تولید شده است.

وی با اشاره به وضعیت کرونا در جهان، عنوان کرد: ایران با تکیه بر تجارب گذشته خود روز‌های آرام‌تری را می‌گذراند، اما امیدواریم که با سهل‌انگاری و ساده‌انگاری مردم و مسؤولان به دام جدید بیماری نیفتیم.

وزیر بهداشت با اشاره به فرآیند پیچیده ساخت واکسن کرونا در جهان، گفت: ساخت واکسن کرونا ساده نیست؛ همان‌طور که کرونا ویروس بسیار پیچیده‌ای است. آینده ویروس مشخص نیست و همین‌طور هم واکسیناسیون آن نیز مشخص نیست و هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه تعداد واکسن، آینده را بیمه می‌کند.

نمکی با بیان اینکه تنها راه چاره که اجباراً جهان باید به آن فکر کند، واکسیناسیون است، افزود: پلتفرم‌های مختلفی در دنیا در خصوص واکسن کرونا وجود دارد و ما نیز برای همه پلتفرم‌ها برنامه‌ریزی و تلاش خود را آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به راه‌های مختلف ساخت واکسن کرونا در کشور، خاطرنشان کرد: سه راه پوشش را در نظر گرفتیم؛ اول تکیه بر شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان ایران، دوم انتقال دانش فنی به داخل کشور و از طریق کشور‌هایی بود که رفتار‌های دوستانه‌تری نسبت به بقیه با ما داشتند؛ به دلیل اینکه نظام‌های سلطه در آن طرف مرز‌ها اجازه دوستی با دانشمندان را نمی‌دهند.

وزیر بهداشت یادآور شد: انتقال دانش فنی از کوبا که ما در خصوص ساخت واکسن هپاتیت با این کشور تجربه داشتیم و همچنین با کشور روسیه که در بایوتکنولوژی و واکسن‌سازی سابقه نسبتاً درخشانی دارد، از جمله اقدامات بوده است.

نمکی با اشاره به سومین راه تهیه واکسن کرونا برای کشور، متذکر شد: راه سوم ورود واکسن از منابع معتبر و قابل اطمینان قبل از تهیه واکسن تولید داخل بود که کشور‌های مختلفی با پلتفرم‌های مختلف به ساخت واکسن اقدام کردند.

وی با اشاره به ساخت واکسن کرونا در موسسه برکت، اضافه کرد: فاز یک بالینی این واکسن در حال تمام شدن است و با موفقیت وارد فاز دوم می‌شود.

وزیر بهداشت تأکید کرد: کاری که در مجموعه بنیاد برکت پیش می‌رود از علمی‌ترین و درست‌ترین شیوه‌های است که تاکنون ما رصد کرده‌ایم و امیدواریم فاز دوم آن را نیز با موفقیت بگذراند.

نمکی با اشاره به پیامد‌های شیوع کرونا در جهان، اظهار داشت: شاید یکی از نقاط مثبت کرونا این بود که ما یک‌بار دیگر نهضت واکسن‌سازی را در منطقه و جهان راه انداخته‌ایم.

وی از تبدیل ایران به قطب مهم واکسن‌سازی در دنیا طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: در آینده بسیار نزدیک بهترین واکسن‌های دنیا را تولید خواهیم کرد. ما برای تولید واکسن‌های نوپدید، آماده هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اختصاص سهم ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن از خارج از کشور، بیان کرد: این تعداد واکسن برای هشت میلیون نفر کفایت می‌کند؛ چون باید هر نفر دو دوز تزریق شود؛ در نتیجه یکی از واکسن‌هایی که تهیه می‌کنیم، مربوط به واکسن روسی و اسپوتنیک است.

نمکی با اشاره به هجمه‌های زیاد در خصوص ورود واکسن روسی به ایران، خاطرنشان کرد: اکنون اروپا نیز داوطلب تهیه این واکسن شده است؛ البته ما دومین کشوری بودیم که در خصوص تهیه این واکسن مذاکرات خود را شروع کردیم، اما برای اینکه مطمئن شویم، پانزدهمین کشوری بودیم که این واکسن را استفاده خواهیم کرد.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه باید واکسن تهیه شده از خارج فاز سوم بالینی خود را نیز با موفقیت گذرانده باشد، گفت: اوائل بهار سال آینده نخستین تولیدات واکسن ملی به بار می‌آید تا بتوانیم علاوه بر تأمین نیاز داخلی به واکسن، آن را به تمام جهان عرضه کنیم.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها