فرمانده پایگاه شکاری شهید حبیبی مشهد:

پرندگان شکاری نیروی هوایی ارتش در اوج آمادگی هستند

امیر سرتیپ دوم خلبان «حمید مصطفوی» گفت: در هر ساعت از شبانه‌روز، چند جنگنده در آشیانه‌های پرواز به‌صورت مسلح و آماده پرواز قرار دارند و خلبانان آن‌ها، در طول ساعت کشیک خود حتی اجازه فاصله گرفتن از پرنده خود را هم ندارند و ملبس به پوشش خلبانی و تجهیزات پرواز، منتظر دستور درگیری هستند.
کد خبر: ۴۴۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹ - 07February 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، امیر سرتیپ دوم خلبان «حمید مصطفوی» فرمانده پایگاه چهاردم شکاری شهید ناصر حبیبی مشهد در دیدار با سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی اظهار داشت: نیروی هوایی ارتش در تمام عملیات‌ها حضورداشته است اما فرهنگ غالب بر نیروی هوایی این است که مأموریت‌های خود را با رعایت اصول حفاظتی انجام دهد لذا گرچه در اسناد دفاع مقدس این تأثیرگذاری به‌صورت مستمر وجود دارد اما ممکن است در خاطرات شفاهی کمتر به آن اشاره مستقیم بشود.

فرمانده پایگاه چهاردهم شکاری شهید حبیبی مشهد خاطرنشان کرد: یکی از اقتضائات نیروی هوایی، آمادگی لحظه‌ای پرنده‌های رزمی برای درگیری است و بارزترین نمونه این آمادگی در دوران دفاع مقدس، در هنگامی قابل‌مشاهده است که روز ۳۱ شهریو ۱۳۵۹، به‌محض آغاز حمله همه‌جانبه رژیم بعث به نوار مرزی، جنگنده‌های نهاجا از فرودگاه‌های نظامی عازم مناطق جنگی می‌شوند و در همان ساعات اولیه، ضمن ایجاد کردن خساراتی در زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی عراق، آمادگی و مانورپذیری ناوگان رزم هوایی جمهوری اسلامی را به رخ دشمن متجاوز می‌کشند.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه چهار دهه از عملیات بزرگ نیروی هوایی همچون کمان ۹۹ با تهاجم هم‌زمان ۱۴۰ فروند پرنده جنگی می‌گذرد، نقشه و استراتژی این عملیات همچنان در دانشگاه‌های نظامی دنیا در حال تدریس است و هرکسی که اندک سررشته‌ای از اطلاعات و دانش عملیاتی داشته باشد، درک می‌کند که درگیر کردن هم‌زمان ۱۴۰ جنگنده و بیش از ۶۰ هواپیمای لجستیک، چه آمادگی عظیمی از بدنه کادر پرواز و چه برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای از جانب فرماندهان طلب می‌کند و بر همین اساس هم رهبر معظم انقلاب که آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند، روز بعد در نطق خود در مجلس شورای اسلامی، عملیات کمان ۹۹ را «معجزه الهی» خطاب می‌کنند.

مصطفوی، نیروی هوایی ارتش را دست یاریگر مردم در بحران‌ها خواند و تصریح کرد: ما در دوران دفاع مقدس به کشور و نظام خود خدمت کردیم و تلاش داشتیم تا در قبال تعهدی که نسبت به خون پاک همرزمان شهیدمان داشتیم، سرافراز باشیم و تا امروز بر همین عهدی که بستیم، هستیم. نیروی هوایی ارتش با تجارب ارزنده‌ای که از سورت‌های پروازی خود در دوران دفاع مقدس کسب کرده است، همواره دست یاریگر مردم بوده و در بحران‌ها و آسیب‌های ملی، در صدر هیئت‌های امدادرسانی قرار داشته است.

وی تأکید کرد: پس از زلزله کرمانشاه یا سیل گلستان و استان‌های غربی کشور، تمام راه‌های زمینی مسدود بود و نیروی هوایی ارتش به‌صورتی وارد میدان کمک‌رسانی به هم‌وطنان آسیب‌دیده شد که گویا جنگ جدیدی آغازشده است.

این فرمانده ارشد نیروی هوایی با اشاره به گوشه‌ای از آمادگی رزمی تیزپروازان نهاجا برای مقابله با تهدیدات خارجی گفت: در هر ساعت از شبانه‌روز، چند جنگنده در آشیانه‌های پرواز به‌صورت مسلح و آماده پرواز قرار دارند و خلبانان آن‌ها، در طول ساعت کشیک خود حتی اجازه فاصله گرفتن از پرنده خود را هم ندارند و ملبس به پوشش خلبانی و تجهیزات پرواز، منتظر اعلام فرماندهی هستند.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: خدا را شاکریم که صیانت از حریم هوایی مشهدالرضا بر عهده ما قرار داده‌شده و در برابر این مسئولیت و تعهد، از خداوند متعال می‌خواهیم که برکت دعای امام هشتم، همه خدمتگزاران و پاسداران امنیت جمهوری اسلامی را در پرتو عنایت و حمایت خود قرار دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار