نشست مطبوعاتی روسای جمهور ایران و ترکیه/

روحانی: بی ثباتی و نا امنی در منطقه باید متوقف شود/ اردوغان: مصمم به توسعه روابط با تهران هستیم

روسای جمهور ایران و ترکیه بر ضرورت گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه، ارتقاء حجم روابط اقتصادی و لزوم مقابله با تروریسم و جلوگیری از قتل و خونریزی در منطقه تأکید کردند.
کد خبر: ۴۴۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰ - 08April 2015

روحانی: بی ثباتی و نا امنی در منطقه باید متوقف شود/ اردوغان: مصمم به توسعه روابط با تهران هستیم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، روسای جمهور ایران و ترکیه در نشست خبری بر ضرورت گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه، ارتقاء حجم روابط اقتصادی و لزوم مقابله با تروریسم و جلوگیری از قتل و خونریزی در منطقه تأکید کردند.

حجتالاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در این نشست خبری که بعد از ظهر سه شنبه و در تهران برگزار شد، مذاکرات دوجانبه و تفاهمات دو طرف در دومین جلسه شورای عالی همکاری ایران و ترکیه را بسیار مهم و مطلوب توصیف کرد و گفت: در این جلسات در زمینه گسترش روابط دوجانبه، موضوع انرژی، حمل و نقل، ترانزیت، سرمایهگذاری بخش خصوصی دو طرف در کشورهای یکدیگر و کشورهای ثالث و مسایل مربوط به تجارت و تعرفه ترجیحی و نیز موضوعات فرهنگی و علمی و تحقیقاتی بحث و بررسی انجام گرفت.

وی در ادامه افزود: اراده دو طرف در این است که حجم روابط اقتصادی دو کشور از ۱۴ میلیارد دلار به حدود ۳۰ میلیارد دلار ارتقا یابد و این هدف را دنبال میکنیم.

روحانی اضافه کرد: مقرر شد آنچه در شورای عالی همکاری مورد بحث و بررسی قرار گرفته تا اجلاس بعدی توسط کمیسیونهای مشترک دو طرف پیگیری شود و نهایتا در سومین جلسه شورای عالی که در آنکارا برگزار خواهد شد، در این زمینهها نیز به توافق برسیم.

رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از حمایتهای ترکیه در موضوع هستهای ایران، اظهار داشت: ترکیه همواره در موضوع هستهای از ایران حمایت کرده است و در این مذاکرات نیزاز تفاهمات به دست آمده در لوزان استقبال شد.

روحانی با اشاره به تفاهم ایران و ۱+۵ در لوزان اظهار داشت: ادامه این مسیر و توافق نهایی میتواند در افزایش سطح همکاریهای اقتصادی بین ایران و ترکیه مفید باشد و تسهیلات بیشتری نیز برای سرمایهگذاران دو طرف ایجاد کند.

وی با بیان اینکه مذاکرات امروز روسای جمهور ایران و ترکیه در مقطع حساسی صورت میگیرد، وجود ناامنی و بیثباتی در منطقه را مورد اشاره قرار داد و گفت: دو طرف کاملاً اشتراک نظر داریم که باید بیثباتی، ناامنی و جنگ در کل منطقه متوقف شود و بتوانیم ضمن همکاریهای مشترک، با تروریسم و افراطیگری مقابله کنیم تا شاهد برادری، میان کشورهای منطقه و مسلمان باشیم.

روحانی خاطر نشان کرد: در جریان مذاکرات علاوه بر گفتگو در خصوص عراق، سوریه و فلسطین، در زمینه یمن نیز با یکدیگر گفتگو کردیم و هر دو معتقد بودیم که باید هر چه سریعتر جنگ و خونریزی در یمن پایان یابد و درگیری ها و حملات متوقف شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: معتقدیم پس از ایجاد ثبات در یمن، شرایط برای کمکهای نوعدوستانه و انسانی در یمن باید فراهم شود و دو کشور به همراه سایر کشورها کمک کنیم تا شاهد شرایطی در یمن باشیم که منجر به صلح، ثبات ، امنیت و تشکیل دولت فراگیر از طریق گفتگوهای یمنی – یمنی شود.

بر اساس این گزارش، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست خبری بر اهتمام ترکیه به منظور ارتقاء سطح روابط کشورش در زمینههای مختلف با ایران تأکید کرد و گفت: مذاکرات و توافقات امروز گام مهمی در توسعه روابط دو کشور خواهد بود و در دوران جدید میتوانیم گامهای مشترک بسیاری را با یکدیگر به سمت جلو برداریم و ترکیه برای برداشتن این گامها مصمم است.

رئیس جمهور ترکیه بر استفاده از پولهای ملی دو کشور در روابط تجاری و اقتصادی تأکید کرد و افزود: باید سعی کنیم پولهای ملی همدیگر را به جریان بیندازیم و نباید در این زمینه زیر سلطه کشورهای غربی و پولهای آنها باشیم.

اردوغان، مقابله با تروریسم در منطقه را مورد تأکید قرار داد و اظهارداشت: باید با متحد شدن و مذاکره جلوی قتل و خونریزی، بویژه کشتار مسلمانان را گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها