فتح خرمشهر، فتح خون/ پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

خرمشهر یکی از استراتژیک‎ترین موقعیت‌های جنگی در دفاع مقدس بود

سردار «‌باقرزاده» گفت: عملیات بیت‌المقدس، جنگ عقیده‌ها بود؛ بعثی‌ها با تمام آرمان‌های نژادپرستانه خود در یک سوی میدان و رزمندگان اسلام با همه آرمان‌های اسلام‎خواهانه خود در سوی دیگر قرار گرفته بودند و خرمشهر یکی از استراتژیک‎ترین موقعیت‌های جنگی در دفاع مقدس بود.
کد خبر: ۴۵۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵ - 09May 2021

سردار «محمود باقرزاده» پیشکسوت دفاع مقدس و فرمانده محور تیپ 21 امام رضا (ع) در عملیات بیت‌المقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد با بیان اینکه خرمشهر یکی از استراتژیک‎ترین موقعیت‌های جنگی در دفاع مقدس بود، اظهار داشت: خرمشهر یک شهر استراتژیک است که موقعیت ژئوپلیتیک آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در دو قرن معاصر، خرمشهر بارها مورد حمله و اشغال متجاوزان قرار گرفته که در یک مورد آن، محمدشاه قاجار مجبور می‌شود تا استان سلیمانیه عراق را به عثمانی‌ها واگذار کند تا خرمشهر را پس بگیرد.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس، بعثی‌ها به روشنی می‌دانستند که اهمیت خرمشهر بسیار زیاد است و پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع) که منجر به درهم شکستن محاصره آبادان شد، صدام اطمینان داشت که ما پس از آبادان به سراغ خرمشهر می‌رویم. با این حال، کیاست و درایت شهید حسن باقری و تدبیر سلسله مراتب فرماندهی این‌گونه شد تا در جریان عملیات طریق‌القدس، رزمندگان اسلام راهی منطقه بستان شوند.

این پیشکسوت دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این موضوع یک غافلگیری بزرگ برای بعثی‌ها بود و دقیقاً در زمانی که آن‌ها از فتوحات ما در بستان حیرت‌زده بودند، راه مواصلاتی شمال به جنوب قطع گردید و شرایط باز پس‌گیری خرمشهر بیش از پیش هموار شد. در واقع فرماندهان جنگ علیرغم اینکه می‌توانستند بلافاصله پس از آبادان، راهی خرمشهر شوند اما بازهم درصدد برآمدند تا درصد موفقیت خود را بیش از پیش بالا ببرند و سعی کردند تا بر منطقه بستان مسلط شوند و راه ارتباط شمال به جنوب را قطع کنند تا فتح خرمشهر با آمار شهدای کمتر حاصل شود.

باقرزاده با اشاره به توان دفاعی نیروهای بعثی در جریان عملیات بیت‌المقدس تصریح کرد: صدام برای جلوگیری از فتح خرمشهر به صورت مستقیم از آمریکایی‌ها کمک گرفت. گروهی متشکل از مجرب‌ترین مستشاران آمریکایی پیش از عملیات بیت‌المقدس در خرمشهر مستقر شدند و طرح‌های خود را برای ایجاد موانع طبیعی و دست‌ساز جلوی پیشروی رزمندگان اسلام اجرایی کردند. تاریخ گواهی می‌دهد که پس از پایان عملیات بزرگ احداث موانع، مستشار ارشد آمریکایی به صدام گفته بود که اگر تمام ارتش‌های دنیا هم با یکدیگر متحد شوند و به خرمشهر حمله کنند، بازهم نمی‌توانند این شهر را فتح کنند.

وی ادامه داد: در جریان فتح خرمشهر، رزمندگان ایرانی به طور متوسط در هر نیم مترمربع از دشت‌های پیرامونی شهر، یک مین کشف و خنثی کردند. حجم سنگربندی‌ها و میادین مین مستقر در اطراف خرمشهر به حدی بود که بعثی‌ها خودشان در این عملیات، به جای واژه «مین‌گذاری» از «مین پاشی» استفاده می‌کردند که نشان از تمرکز عراق بر این شهر استراتژیک دارد.

این پیشکسوت دفاع مقدس گفت: تدبیر صدام این بود که تصرف خرمشهر، زمینه الحاق استان خوزستان را به خاک عراق فراهم می‌کند و لذا اساساً از ابتدا هیچ‌گاه این تصور را نداشتند که زمانی مجبور به ترک خرمشهر خواهند شد. همان‌طور که «جِئنا لِنَبقی» را بر دیوارهای خرمشهر نوشتند، به گونه‌ای آمده بودند که بمانند، اما شیرمردان راه خدا به گونه‌ای مجاهدت کردند که وقتی شهر را پس گرفتیم، تنها اجساد بعثی‌ها در شهر باقی مانده بود.

فرمانده محور تیپ 21 امام رضا (ع) در عملیات بیت‌المقدس تأکید کرد: یکی از تحریف‌های بزرگ دفاع مقدس این است که در آثار سینمایی و مستندات، افسران و سربازان بعثی به گونه‌ای نشان داده می‌شوند که گویا به محض غلبه نیروهای ایرانی و تنگ شدن عرصه، بدون مقاومت آماده فرار بوده‌اند. اگر چه باید بر این حقیقت صحه گذاشت که بعثی‌ها تهی از انگیزه‌های معنوی بودند و لذا آمار فراریان بعثی در هر عملیات زیاد بود، اما واقعیت این است که به خاطر توحش نیروهای حزب بعث، گاهی اوقات شاهد بودیم که تا آخرین نفس، مقاومت‌های سرسختانه‌ای هم روی می‌داد.

وی متذکر شد: هیچ‌گاه از یاد نمی‌برم که در جریان عملیات بیت‌المقدس، رزمندگان اسلام با چه جانفشانی‎ها و مجاهدت‌هایی توانستند دژ بعثی‌ها را در 5 کیلومتری خرمشهر تصرف کنند. به چشم خود شاهد بودم که افسران بعثی وقتی مهمات پرشمار سلاح‌های جنگی‌شان تمام می‌شد، با اسلحه کمری ما را هدف قرار می‌دادند و پس از فتح این دژ، با لشکر اجسادی مواجه شدیم که دسته دسته در هر سنگر افتاده بودند و متعلق به بعثی‌هایی بودند که تا آخرین نفس با ما می‌جنگیدند اما از مناطق اشغال‌شده عقب‌نشینی نمی‌کردند.

باقرزاده در انتها ابراز امیدواری کرد: عملیات بیت‌المقدس، جنگ عقیده‌ها بود؛ بعثی‌ها با تمام آرمان‌های نژادپرستانه خود در یکسوی میدان و رزمندگان اسلام با همه آرمان‌های اسلام خواهانه خود در سوی دیگر قرار گرفته بودند و فتح خرمشهر، پاداش الهی شیرمردانی بود که خاکریز به خاکریز در راه جهاد با دشمنان خدا جانفشانی کردند. از خداوند متعال می‌خواهیم که شهادت را پاداش پایمردی در راه شهدا قرار دهد و عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار