فتح خرمشهر، فتح خون/ یادداشت

رمز پیروزی

قدرت رزمندگان در پیروزی عملیات بیت‌المقدس و حماسه سوم خرداد عامل فیزیکی و مادی نبود، بلکه معنویت موجود در قلب رزمندگان عامل اصلی پیروزی محسوب می‌شد.
کد خبر: ۴۵۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶ - 16May 2021

رمز پیروزی

گروه استان‌های دفاع‌پرس - عباس حسن‌نیا؛ پیروزی‌ها‌ حاصل حماسه‌هایی است که در شرایط سخت و دشوار بروز پیدا می‌کند. روحیه حماسی از جمله مهمترین مؤلفه‌های قدرت ملی در برابر دشمنان در شرایط مختلف تهدید، جنگ و پس از آن است.

این عامل نقش مهمی در بازدارندگی دفاعی دارد. در طول انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم شاه و نیز در دوران دفاع مقدس و مقابله با دشمنان، همواره بر استفاده از ظرفیت اقتصادی و تحول درونی ملت ایران، تأکید شده است. دمیدن روح امید، آرمان و اعتماد به نفس و ایستادگی در برابر دشمن، در ملت ایران، رمز اصلی برانگیختن جوانان کشور و تبدیل آنان به مجاهدان مشتاق شهادت در دوران دفاع مقدس بود. همین تحول روانی در ملت ایران رمز پایداری و استمرار انقلاب و عزت و قدرت ملی در برابر تهدیدات مختلف دشمن و عامل اصلی بازدارندگی در برابر دشمن است.

دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران حامل فرهنگ و ویژگی های ویژه ای است که آن را از سایر نبردها و جنگ های متعارف به استثنای نبردهای قهرمانان صدر اسلام متمایز می سازد. فرهنگ و ادبیاتی که در دفاع مقدس تولید شده آمیزه‌ای از حماسه و عرفان بود و درون آن باورهای دینی و اندیشه دفاعی اسلام بود که حضرت امام (ره) در تبیین این فرهنگ و ادبیات نقش تعیین کننده‌ای دارند. تبیین، حفظ و توسعه این فرهنگ به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه قدرت نرم کشور برای بهره‌‌برداری از آن در جنگ های آینده ضرورتی جدی است. روحیه حماسی ملت ایران و روحیه حماسی رزمندگان اسلام در میدان‌های نبرد با دشمن، یکی از عوامل سرنوشت ساز در دفاع مقدس و دستاوردهای آن بود که آثار و پیامدهای گسترده‌ای در پشتیبانی از جنگ در میدان نبرد داشت.

قدرت رزمندگان در پیروزی عملیات بیت المقدس و حماسه سوم خرداد عامل فیزیکی و مادی نبود، بلکه معنویت موجود در قلب رزمندگان عامل اصلی پیروزی محسوب می شد. معنویتی که توسط دشمنان مادی قابل پیش بینی و برشماری نمی باشد، فرهنگی که حضرت امام (ره) در دل رزمندگان اسلام نهادینه نمود فرهنگ مادی و یا شاخه ای از آن نبود، ایشان هرگز از ابزار مادی برای تقدیر از رزمندگان استفاده نمی کردند. بعد از فتح بزرگ خرمشهر ایشان همچون عرف دنیای مادی به فرماندهان مدال و درجه ندادند و این پیروزی را به لطف خدا نسبت داده و اعلام داشته اند که خرمشهر را خدا آزاد کرد و پیرو آن به مریدان خود پیام دادند که این پیروزی بزرگ و حیرت انگیز شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند و رزمندگان را از وسوسه‌های شیطانی آگاه نمود و افزودند که غرور فتح، شما را به خود جلب نکند که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است.

فرهنگ غنی احیاء شده توسط حضرت امام با آشنایی کامل از انسانهای دو سوی نبرد ارائه گردید. در این سوی نبرد افراد بزرگی همچون شهیدان حسن باقری و منفرد نیاکی فرماندهی می‌کردند که گفته می‌شد در همان ایام به شهید سرهنگ (وقت) منفرد نیاکی فرمانده قرارگاه فتح اعلام شده بود که دختر تیزهوش و دلبندش که درگیر سرطان خون هست روزهای آخر عمرش را می‌گذراند. لذا برای آخرین دیدار به مرخصی بیاید ولی وی به همسرش گفته بود این سربازان که در مصاف با دشمن بعثی هستند همگی فرزندان من هستند و من وظیفه دارم که در کنار آنها باشم و همراه آنها بجنگم تا دشمن را ناکام کنم و پیروزی را برای اسلام و مردم فداکار خود به ارمغان بیاورم، آن فرزندم کسانی را دارد که در کنارش باشند ولی من نمی توانم در این بحبوحه جنگ فرزندان سرباز خود را تنها بگذارم و پس از 45 روز و زمانی که از چهلم فرزندش می گذرد بر سر مزارش اشک پدری‌اش جاری می گردد.

در همین ایام در آن سوی نبرد سرهنگ عراقی رضا البحری در خاطراتش می گوید: سرهنگ احمد زیدان نماینده تام الاختیار وزارت دفاع عراق در خرمشهر در حین فرار، استوار فتحی الدیهمی را که سال ها به او به عنوان آجودان خدمت کرده بود، به دلیل زخمی شدن با اسلحه کمری اش به قتل می رساند و می گوید ممکن است ایرانی‌ها به او برسند و به وجود ما پی برده و تعقیب‌مان کنند.

تفکر حضرت امام (ره) در سخت ترین شرایط نبرد برای فرماندهان و رزمندگان راهگشا بود و حتی در ناکامی ها نیز یک پیام چند خطی وضعیت را کاملا متفاوت می کرد. بطور مثال در مراحلی از عملیات بدر که شرایط روحی مناسبی بر هدایت نبرد حاکم نبود چند جمله ایشان شرایط را کاملا متحول نمود و این در حالی است که در دنیای مادی و یا حتی آنان که از روحیات حماسی خاص جغرافیایی برای تغییر استفاده می‌کنند و بر منطقه نبرد فرماندهی و تسلط نظامی دارند نمی توانند چنین تحولی را ایجاد نمایند و تشویق و تنبیه و تهدید ابزارهایی بود که در آن سوی میادین نبرد حق علیه باطل به کار گرفته می شد.

فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت عصاره اندیشه ناب فرهنگ عاشورایی است که توسط حضرت امام (ره) در سرزمین اسلامی‌مان احیاء شد و ان‌شاءالله با این رمز پیروزی، همه دوران، مسلمانان هوشمندانه پیروز میادین مختلف باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار