فتح خرمشهر، فتح خون/

آزادسازی خرمشهر شبیه معجزه بود

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «واقعه آزادسازی خرمشهر، از دور فقط یک حادثه تاریخی است که برای ملت ایران هیجان آور و افتخار آمیز است، اما این قضیه از نزدیک، شبیه یک معجزه بزرگ بود.»
کد خبر: ۴۵۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶ - 19May 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عملیات «کربلای ۳» یا «بیت‌المقدس» که اسم کامل‌تر آن، «الی بیت‌المقدس است، از روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز مقدس «یا علی‌بن‌ابی‌طالب (ع)» آغاز شد و روز سوم خرداد با آزادسازی بندر خرمشهر به پایان رسید.

این عملیات، در اداﻣﻪ ﺳﻠﺴﻠﻪ عملیات‌های آزادﺳﺎزى ﻣﻨﺎﻃﻖ اﺷﻐﺎﻟﻰ ﺟﻨﻮب ﮐﺸﻮر ﻃﺮاﺣﻰ و در چهار مرحله اﺟﺮا ﺷﺪ. مرحله اول عملیات روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱، ساعت ۵۵ دقیقه بامداد آغاز شد. مرحله دوم عملیات، روز ۱۶ اردیبهشت آغاز شد و در نتیجه آن، مناطق «جفیر»، «پادگان حمید» و «هویزه» آزاد شدند.

آزاد سازی خرمشهر شبیه معجزه بود

مرحله سوم عملیات، روز ۱۹ اردیبهشت آغاز شد و مرحله پایانی عملیات، اول خرداد، ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه به منظور تلاش برای آزادسازی بندر خرمشهر آغاز شد و ساعت ۱۱ روز سوم خرداد با آزادسازی کامل خرمشهر، به پایان رسید.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، به مناسبت اینکه از امروز (۲۹ خرداد) تا آزادسازی خرمشهر از دست نیرو‌های رژیم بعثی عراق پنج روز باقی مانده است، فیلمی را منتشر کرده است.

در این فیلم، صوت‌هایی از فرماندهان دفاع مقدس هست که به شرح زیر است:

«شهید باقری:

امروز مانند شب عاشورا، روز بیعت امام حسین (ع) با ما است. در آن روز امام (ع) فرمودند: هر کسی که می‌خواهد، برود.

حاج احمد متوسلیان:

۴۵۰ هواپیما داشتیم که الآن ۲۷۰ فروند را از دست داده‌ایم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند:

واقعه آزاد سازی خرمشهر، از دور فقط یک حادثه تاریخی است که برای ملت ایران هیجان آور و افتخار آمیز است، اما این قضیه از نزدیک، شبیه یک معجزه بزرگ بود.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار