جشن ۱۰ سالگی «شهرستان ادب» با پیام رهبر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود

رئیس موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب گفت: جشن ۱۰ سالگی شهرستان ادب فردا در مجموعه شهدای سرچشمه برگزار می‌شود و در این‌ برنامه پیام امام خامنه‌ای برای تولد ۱۰ سالگی شهرستان ادب قرائت خواهد شد.
کد خبر: ۴۵۷۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶ - 22May 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری دهمین سالگرد تاسیس موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب امروز شنبه اول خرداد در محل این موسسه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، علی محمد مودب رئیس این موسسه در ابتدای نشست اظهار داشت: در ۱۰ سال اول شهرستان ادب تلاش ما برای شناخت فضا و ارتباطات مختلف با اساتید گرفته شد و مطالعاتی نیز انجام دادیم تا جنس فعالیت‌های ادبی روزگارمان را بشناسیم.

وی با بیان اینکه وقتی شناخت در عرصه فعالیت‌های فرهنگی حاصل شد، سعی کردیم مهم‌ترین شاخصه نگاه‌مان احترام به مولف باشد، عنوان کرد:اینکه مولف همه سرمایه ما در ادبیات است، یعنی انسان توانایی تولید ادبی دارد و خودش اصل ماجرای فعالیت‌های ادبی است.

مودب با بیان اینکه ما به دنبال انسان‌ها رفتیم، ابراز داشت: آن هم به دنبال انسان‌هایی رفتیم که ویژگی اصلی شان پایبندی به ارزش‌های انقلاب باشد و توانایی کار خلاقه را در ادبیات داشته باشند. با این نگاه بود که دوره‌های آموزشی آفتابگردان‌ها و مدرسه رمان برای استعدادهای جوان کشور در دو حوزه شعر و داستان برپا شدند.

برگزاری ۹ دوره آموزشی شعر جوان انقلاب

این شاعر با تاکید بر این موضوع که بخش دوم فعالیت‌های ما چاپ، انتشار و ترویج آثار در دو حوزه شعر و داستان است به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: ۹ دوره آموزشی شعر جوان انقلاب با عنوان اردوهای آفتابگردان‌ها برگزار شد و بیش از ۱۲۰۰ شاعر از تمام نقاط کشور شناسایی شدند. در مجموع، اتفاق آفتابگردان‌ها یکی از مهم‌ترین اتفاقات دهه اخیر کشور در تربیت شاعران است.

مدیرعامل شهرستان ادب گفت: هدف ما گسترش عدالت فرهنگی در همه مناطق از جمله مناطق محروم کشور بود. این کشف استعدادها در حوزه رمان باعث انجام کارهای سنگین و جدی شد که در حوزه داستان، نهادی به نام «مدرسه رمان» تعریف شد و اولین آموزش رسمی‌و نهادی را در این زمینه پایه گذاری کرد که توانست در ۵ دوره با مشارکت بیش از هزار نویسنده داوطلب در مدرسه رمان حدود ۵۰ چهره تازه به عرصه رمان‌نویسی کشور معرفی کند. هر کدام از این ۵۰ تن یکی از ثروت‌های ادبیات داستانی امروز ایران هستند.

برگزاری انجمن ادبی چهارشنبه‌های شهرستان ادب

وی به تولید حدود ۴۰ رمان اشاره کرد که ۲۰ عنوان از آنها منتشر شده و تعدادی نیز در صف انتشار هستند و افزود: انجمن ادبی چهارشنبه‌های شهرستان ادب که هر هفته با حضور ۶۰ نفر برگزار می‌شود، از دیگر برنامه‌های دهه اول ماست که در دوران کرونا به فضای مجازی منتقل شد. نشست‌های تخصصی نقد، نشست‌های اصل اثر، بوطیقا و ... بخشی از فعالیت‌هایی بودند که با همراهی و مشارکت فعالان ادبیات انقلاب در این بازه زمانی رقم خوردند.

هدیه رهبر انقلاب به شهرستان ادب

مودب به جشن ۱۰ سالگی شهرستان ادب که فردا یکشنبه دوم خرداد از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح در مجموعه شهدای سرچشمه برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: در این‌برنامه پیام رهبر انقلاب اسلامی برای تولد ۱۰ سالگی شهرستان ادب قرائت می‌شود. این پیام مایه افتخار ماست؛ هرچند می‌دانیم نسبت به کاری که ادبیات و فرهنگ ما نیاز دارد، در آغاز راهیم.

وی همچنین گفت: آثار شهرستان ادب در کشورهایی مثل ترکیه و صربستان در حال ترجمه و پیگیری برای چاپ هستند و امیدواریم دایره فعالیت‌های خارجی خود را بیشتر توسعه بدهیم.

شهرستان ادب تکثیر می‌شود

علی داوودی، مدیر دفتر شعر شهرستان ادب، دیگر سخنران این نشست گفت: ماجرای شهرستان ادب، ماجرای ادبیات است؛ از ایده تا شکل گیری و جاری شدن آن در جامعه و ساختن جامعه‌ای با مرتبه‌ای بالاتر. شهرستان ادب از یک ایده و طرح شروع شد و به مرحله عمل رسید و دوستان جوانی وارد این حوزه شدند و تحت آموزش قرار گرفتند که امروز خودشان صاحب تأثیرند.

وی افزود: آموزش، دورهمی‌ و حاصل همه این اتفاقات بعد از یک دهه، شکل‌گیری شهرستان‌های ادب در اقصی نقاط کشور است. ما این افق را در دهه دوم داریم که شهرستان ادب، تکثیر شود و فقط یک شهرستان ادب نداشته باشیم.

تولید ۱۰ آلبوم موسیقی و ۶۸ تک آهنگ در دفتر موسیقی شهرستان ادب

امیرحسین سمیعی، مدیر دفتر موسیقی شهرستان ادب بود هم با بیان اینکه برای انعکاس بهتر شعر و داستان در حوزه موسیقی و تبلور ادبیات متعهد در این حوزه، دفتر موسیقی شهرستان ادب شروع به کار کرد، توضیح داد: این دفتر سال ۹۴ تأسیس شد و پس از آن بلافاصله استودیوی آفتاب تأسیس شد که نامش برگرفته از نام اردوهای آفتابگردان‌هاست. این استودیو با تمرکز بر شعر، کار خود را آغاز کرد و قطعاتی در زمینه موسیقی بی‌کلام و دکلمه با تمرکز بر موسیقی دراماتیک تولید کرد.

وی ضمن اشاره به تولید ۱۰ آلبوم موسیقی و ۶۸ تک آهنگ در دفتر موسیقی شهرستان ادب اضافه کرد: به عنوان مثال یکی از موضوعات این تولیدات، شهادت سردار سلیمانی بود. دفتر موسیقی شهرستان ادب در چنین شرایطی دست روی دست نگذاشت و دست به تولید زد. در سال ۹۶ ارکستر سمفونیک حافظ را شکل دادیم که برای عضوگیری آزمونی برپا کرد و جوانان جذب آن شدند. اولین کنسرت آن هم اردیبهشت سال ۹۸ به صورت خیریه برای سیل زدگان بود. اجراهای بعدی این ارکستر در هفته دفاع مقدس در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود.

وی با بیان اینکه برای ۱۰ سال آینده برنامه فراگیری داریم که محتواهای آن توسط دفتر شعر و داستان شهرستان ادب تولید می‌شود به دیگر فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: تلاش داریم موسیقی و کتاب گویا را نیز طرح ریزی کنیم. یعنی موسیقی‌هایی که برای داستان تولید می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار