کارگردان مستند «برادرم نادعلی» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مستندسازی درخصوص شهدا اشباع شده نیست/ «برادرم نادعلی» برای پایان دادن به انتظار پدران و مادران شهدای مفقودالاثر بود

تک‌روستا با تاکید بر اینکه مستندسازی درخصوص شهدا اشباع شده نیست، گفت: ساخت مستند «برادرم نادعلی» برای پایان دادن به انتظار پدران و مادران شهدای مفقودالاثر بود.
کد خبر: ۴۶۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 07June 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: علی تک‌روستا متولد ۱۳۵۸ از روستای صالحیه استان البرز است که با مستند «برادرم نادعلی» اولین تجربه فیلم‌سازی خود را در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عرضه کرده است.

به بهانه این مستند که قبل از حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت و سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با موضوع شهدای مفقودالاثر کار شده، گفت‌وگویی را با این کارگردان جوان انجام دادیم که در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی مستند چرا به سوژه شهدای مفقودالاثر و مصائب خانواده این عزیزان پرداختید؟

با توجه به اینکه در اطراف خود پدران و مادران شهدای مفقودالاثری را می‌دیدم که در چشم انتظاری فرزندانشان تک به تک از دنیا می‌رفتند یا سال‌ها در فراقشان آسیب‌های جدی دیده و به علت حجب و حیا نمی‌توانستند درخواست خود را برای پیدا کردن مزار فرزندانشان مطرح یا رسانه‌ای کنند این‌ها همه برای من دغدغه‌ای شد و به فکر آن افتادم که چگونه می‌شود به انتظار این پدران و مادران سالخورده پایان داد.

دفاع‌پرس: ایده این مستند از کجا در ذهن شما سرچشمه گرفت و درباره طولانی شدن پروسه ساخت، چقدر زمان تولید مستند شما طول کشید؟

با توجه به اینکه یکی از این خانواده‌های شهدای مفقودالاثر از آشنایان بنده بودند زمانی که متوجه شدم برادر شهید پیگیر شناسایی مزار برادر خود از طریق آزمایش دی ان‌ای هستند همراه ایشان شدم تا مراحل پیگیری جهت مجوز نبش قبر و آزمایش دی ان‌ای را به تصویر بکشم.

مستندسازی درخصوص شهدا اشباع شده نیست/ «برادرم نادعلی» برای پایان دادن به انتظار پدران و مادران شهدای مفقودالاثر بود

مرحله تولید این فیلم حدود ۱۴ ماه طول کشید که یکی از علت‌های طولانی شدن زمان تولید به تصویر کشیدن طبیعی رخداد‌های این روایت بود و البته کمی هم بی توجهی برخی از ارگان‌ها در برابر درخواست راوی مستند که برادر شهید نادعلی دهقان کار بود.

دفاع‌پرس: برای ما از مشکلات اداری خانواده‌های شهدا مخصوصا مفقودالاثر‌ها بگویید و اینکه مشکل عمده این عزیزان چیست؟

همانطور که در مستند گوشه‌ای از این مشکلات به تصویر کشیده شده، برادر شهید حتی برای دریافت یک معرفی‌نامه از بنیاد شهید ساعت‌ها با مشکل مواجه است.

به‌نظر بنده قصه انتظار پدر و مادران پیر شهدای مفقودالاثر قصه‌ای گمنام و فراموش شده برای مسئولین مربوطه است. ای کاش کارکنان برخی از ارگان‌ها مانند بنیاد شهید از خود همین خانواده‌ها می‌بودند تا دغدغه‌ها و چشم انتظاری این خانواده‌ها را لمس می‌کردند.

دفاع‌پرس: اخیرا شما مستند دیگری هم در دست تولید دارید موضوع مستند جدید شما هم با موضوع شهداست؟

بعد از مستند «برادرم نادعلی» که اولین تجربه بنده بود دو مستند با نام‌های «بچه شمرون» و «استراحت بماند» با موضوع اصالت و جهادی برای شبکه مستند سیما تولید شده است.

البته با موضوع مشکلات ایثارگران مستند جدیدی به نام «زمان» در شهرستان اندیکا که محروم‌ترین شهرستان استان خوزستان می‌باشد تولید و در مراحل نهایی تدوین است. همچنین مستند تالاب صالحیه که به مشکلات محیط زیستی می‌پردازد مراحل آخر تولید را می‌گذراند.

دفاع‌پرس: با توجه به کثرت تولید در زمینه شهدا و مقاومت به نظر شما آیا این ژانر و عرصه اشباع نشده است؟

به‌نظر بنده، شاید برخی این گونه فکر کنند که به علت کثرت کار در حوزه شهدا این عرصه اشباع شده است، اما در واقع با نگاه نو و تغییر در ساختار و همچنین به خاطر وجود کاراکتر‌های بی شمار در این زمینه که خیلی‌ها در هیاهو و شلوغی جامعه به فراموشی سپرده شده‌اند همچنان این عرصه می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

مستندسازی درخصوص شهدا اشباع شده نیست/ «برادرم نادعلی» برای پایان دادن به انتظار پدران و مادران شهدای مفقودالاثر بود

یکی از مشکلات جدی مستند‌های حوزه ایثار و شهدا گفتارمحور بودن این مستندهاست که در چند سال قبل حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مستندسازان به این نکته اشاره فرمودند.

دفاع‌پرس: مطالبه‌گری شما راجع به خانواده شهید دهقانکار از طریق مسئولین اجابت شده است؟

بعد از اکران فیلم «برادرم نادعلی» تماس‌هایی از ارگان‌های مختلف گرفته شده و قول داده شده تا به درخواست خانواده شهید نادعلی دهقان کار رسیدگی و در صورت امکان مساعدت شود.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها